کد خبر: 170802142967
اخبار شرکت هااقتصادانرژیتولید و بازرگانی

توافق چهارگانه تاپیکو و هلدینگ خلیج فارس/ ورود قطب‌های پتروشیمی ایران به بخش بالادستی صنعت نفت و گاز

در نشست مشترک مدیران ارشد هلدینگ‌های تاپیکو و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بر سر اقدامات مشترک در ۴ حوزه تفاهم شد که با اجرای آنها شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلان و بی‌سابقه در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایران خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل نفت پاسارگاد به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، نشست مشترک مدیران ارشد هلدینگ تاپیکو و هلدینگ خلیج فارس در فضایی بسیار صمیمانه برگزار شد.

در این نشست که دکتر بابک افقهی سرپرست تاپیکو و دکتر علی‌عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و معاونان دو شرکت حضور داشتند،افقهی با اشاره به لزوم هم افزایی برای رسیدن به قله های بالاتر و حل مشکلات افزود:باید در مجموعه تاپیکو در جهت رفع مشکلات و نگرانی های موجود در زمینه ناترازی های مصارف و منابع تامین اجتماعی و حرکت به سمت کاهش کسری تراز عملیاتی آتی بطور جد اقدامات جهشی در سرلوحه کار قرار گیرد و ما در این زمینه عزم جدی داریم با انتخاب شرکای راهبردی در زنجیره ارزش صنعت خود، اقدامات اساسی را به انجام برسانیم.

افقهی با تاکید بر لزوم توجه جدی به اصلاح پورتفوی تاپیکو بر ضرورت ورود این هلدینگ به حوزه بالادستی نفت و گاز تاکید کرد و به سرلوحه قراردادن توسعه صادرات به عنوان موتور محرکه تولید به جذب منابع و افزایش،سرمایه گذاری،در صنایع با ارزش افزوده بالا در پایین دست و توسعه محصول شرکتهای،گروه اشاره کرد

در این جلسه طرفین ضمن مرور ظرفیتهای بسیار خوب موجود و زمینه های همکاری‌های مشترک این دو هلدینگ در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ، بر سر تدوین دقیق نقشه راه مشترک این دو هلدینگ در حوزه‌های اقتصادی توافق کردند.

از جمله توافقات نقشه راه دو غول پتروشیمی ایران، در راستای راهبرد دولت سیزدهم مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای توسعه بخش بالادستی نفت و گاز، درباره سرمایه‌گذاری مشترک در توسعه میادین نفت و گاز بود که به معنای ورود آنها به بخش بالادستی صنعت نفت است.

 مورد دیگری که مورد توافق مدیران تاپیکو و خلیج فارس قرار گرفت، ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات و مسائل برخی از واحدهای پتروشیمی که زنجیره ارزش آنها در این دو هلدینگ مشترک است می باشد. بر مبنای این توافق، از ظرفیت‌های موجود در زنجیره تولید و تامین تاپیکو و خلیج فارس در راستای ساماندهی واحدهای زیرمجموعه دو هلدینگ استفاده خواهد شد.

سومین توافقی که بین تاپیکو و هلدینگ خلیج فارس انجام شد، مربوط به صنعت لاستیک‌ است. از آنجا که تاپیکو تنها هلدینگ دارای زنجیره نسبتا کاملی از زنجیره تولید لاستیک در ایران است، قرار شد موضوع مشارکت دو هلدینگ در این صنعت استراتژیک بررسی کارشناسی شود.

چهارمین توافق دو قطب پتروشیمی ایران، در مورد کاهش هزینه‌های لجستیک و انبارداری بود. بدین ترتیب هلدینگ‌های تاپیکو و خلیج فارس با توجه به نزدیکی جغرافیایی بسیاری از شرکت‌های آنها، در حوزه بهره‌برداری از توان لجستیک و مخازن ذخیره‌سازی شرکت‌های یکدیگر، راهکارهای مشارکت هرچه بیشتر را بررسی خواهند کرد که سبب کاهش چشمگیر هزینه‌های لجستیک و انبارداری آنها خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا