کد خبر: 020403163660
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنمدیرعامل فولاد مبارکه در چهارمین رویداد هم‌افزایی «همراستا»:

توانمندسازی و آموزش، اولویت فولاد مبارکه برای مردم منطقه است

چهارمین رویداد هم‌افزایی «همراستا» و آیین رونمایی از سندهای پیشرفت روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه، زهرا سعیدی و اکبر پولادی نمایندگان مردم شهرستان‌های مبارکه و لنجان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان این دو شهرستان در مجموعه ورزشی دستگرد مهرآوران شهرستان مبارکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در این آیین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، طی سخنانی تصریح کرد: توانمندسازی و آموزش، اولویت فولاد مبارکه برای مردم منطقه است.

وی در بخش نخست سخنان خود گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «و آهن را که در آن نیرویی سخت است و منافع دیگری نیز برای مردم دارد، آفریدیم». کار در زنجیره تولید فولاد یکی از مشاغل سخت در همه‌جای دنیاست؛ اما فولاد برای مردم سرشار از منافع است؛ بنابراین رسالت فولاد مبارکه صرفاً تولید فولاد، اشتغال‌زایی و افزایش میزان تولید نیست، بلکه منفعت‌رسانی به مردم در همه حوزه‌هاست و تولید، حداقل کاری است که فولاد مبارکه باید انجام دهد. خودکفایی، رشد انسان‌ها، ارتقای سطح زندگی مردم و رشد و پیشرفت منطقه‌ای و ملی ازجمله مواردی است که فولاد مبارکه باید آن‌ها را در کنار تولید ایجاد کند.

زیرساخت و زیربنای رشد و پیشرفت واقعی همه کشورها صنعت فولاد است

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه زیرساخت و زیربنای رشد و پیشرفت واقعی همه کشورها، صنعت فولاد است، گفت: فولاد مبارکه طی دو سال اخیر با رویکرد جدیدی وارد حوزه‌های زیرساختی مسئولیت‌های اجتماعی شده و در این زمینه تحول ایجاد کرده است. در همین راستا و به‌دلیل اعمال محدودیت‌های انرژی به صنایع، فولاد مبارکه نیروگاه سیکل ترکیبی سردار شهید حاج احمد کاظمی با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات و یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات ایجاد کرد و برای استحصال گاز از میادین گازی کشور سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشته است. همچنین این شرکت برای تبدیل‌شدن به صنعت سبز و صنعت دوستدار محیط‌زیست، در سال گذشته میلیون‌ها اصله نهال تولید و غرس کرده است؛ بنابراین با نگاهی جدید، این صنعت به صنعتی سراسر منفعت برای مردم تبدیل می‌شود.

نگاه جدید فولاد مبارکه به مسئولیت‌های اجتماعی، توانمندسازی و آموزش آحاد مردم، رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی منطقه

طیب‌نیا ادامه داد: فولاد مبارکه رویکرد خود را ایجاد تحول در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با کمک، مشارکت، توانمندسازی و آموزش آحاد مردم و رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی منطقه به کمک خود مردم قرار داده است. ما می‌توانستیم همچون گذشته صرفاً در برخی از مناطق محروم بسته‌های حمایتی توزیع و به این اقدام بسنده کنیم؛ اما رویکرد ما این است که به‌جای اختصاص بودجه برای حمایت از مناطق محروم، خودِ مردم را در رشد و تعالی و پیشرفتشان مشارکت دهیم و کاری اصولی، علمی و دلسوزانه به انجام برسانیم.

به‌صورت خودجوش نیازهای مناطق محروم منطقه را شناسایی کردیم و به دنبال رفع آن‌ها هستیم

وی عنوان کرد: مسئولیت اجتماعی یعنی تعهدی که سازمان‌ها جهت بهتر شدن جامعه بر عهده دارند. مسئولیت اجتماعی یعنی اتفاقی رقم بخورد که منحصر به یک مقطع زمانی خاص نباشد و وضعیت منطقه‌ای را بهبود دهد. طبق سیاست‌های قبلی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، ممکن بود برخی حمایت‌ها بر اساس سفارش و توصیه باشد و بسیاری از مناطق یا اولویت‌های اساسی مناطق دیده نشوند که این امر دور از عدالت بود؛ اما در حال حاضر ما منتظر نمی‌نشینیم تا یک جایی یا یک کسی سفارش شود، بلکه به‌صورت خودجوش نیازهای مناطق محروم منطقه را شناسایی می‌کنیم و به دنبال رفع نیازهای آن‌ها هستیم.

در نگاه جدید سعی می‌کنیم همه مناطق و ذی‌نفعانمان را به‌صورت عادلانه ببینیم

مدیرعامل فولاد مبارکه در همین زمینه ادامه داد: در نگاه جدید سعی می‌کنیم همه مناطق و ذی‌نفعانمان را به‌صورت عادلانه ببینیم و اولویت‌هایشان را با کمک خودشان شناسایی کنیم. در این رویکرد، افتخار ما این نیست که چند سالن ورزشی ساخته و یا به چند مسجد کمک کرده‌ایم، بلکه شبکه‌سازی، رشد و ارتقای و آموزش مردم منطقه برای ما اهمیت دارد. با چنین رویکردی، اگر فولاد مبارکه هم دست از حمایت بردارد، مردم منطقه توانمند شده‌اند و این امر منجر به پیشرفت و آبادانی روستاها و مناطق محروم می‌شود. در این رویکرد مردم منطقه به‌گونه‌ای آموزش می‌بینند که برای خودشان چشم‌انداز داشته و روش حل مسئله را فراگرفته باشند و خودشان با کار و تلاش بی‌وقفه برای حل مسائل خود وارد عمل شوند.

شناسایی ظرفیت‌ها، استعدادها، چالش‌ها و اولویت‌های مناطق هدف

وی با بیان اینکه از ۷ ماه گذشته تاکنون ۲۳ کانون پیشرفت و آبادانی منطقه‌ای به همت مجموعه رستا در مناطق روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: تلاش این کانون‌ها در کنار پژوهشگران دانشگاه و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این است که با به‌کارگیری تجاربی که طی سال‌ها به ‌دست ‌آمده، ظرفیت‌ها، استعدادها، چالش‌ها و اولویت‌های این مناطق شناسایی شود تا شرایط برنامه‌ریزی برای ۱۰ سال آینده نیز محقق گردد.

فولاد مبارکه نقش تسهیلگری و کمک برای تحقق اتفاقات مثبت را ایفا می‌کند

به گفته طیب‌نیا، سند پیشرفت و آبادانی مناطق روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان که امروز رونمایی می‌شود، همچون ریلی است که برای دوران حال و آینده کارایی خواهد داشت؛ به‌گونه‌ای که آیندگان نیز می‌توانند روی این ریل حرکت کنند. قطعاً فولاد مبارکه به‌تنهایی قادر به رفع مسائل، نیازها، چالش‌ها و مشکلات مردم منطقه نیست و در این مسیر نیازمند کمک خودِ آن‌هاست. این شرکت در کنار مردم منطقه و جامعه پیرامون خود، می‌کوشد منافع تولید فولاد را برای مردم محسوس سازد و در این راه نقش تسهیلگری و کمک برای تحقق اتفاقات مثبت را ایفا می‌کند؛ بنابراین اولویت فولاد مبارکه در منطقه، توانمندسازی و آموزش مردم است.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛پیشگامی فولاد مبارکه در تهیه شناسنامه‌ای از ظرفیت‌ها و مشکلات شهرستان‌های مبارکه و لنجان

زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم شریف شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی در چهارمین رویداد هم‌افزایی «همراستا» و آیین رونمایی از سندهای پیشرفت روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان اظهار کرد: فولاد مبارکه به گفته مدیرعامل این شرکت «یک همسایه خوب و دلسوز برای مردم است»؛ ازاین‌رو باید نگاه‌ها به صنعت تغییر کند تا با همراهی یکدیگر، چالش‌ها و مشکلات رفع شود. یکی از اولویت‌های شهرستان مبارکه بومی‌پذیری با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر است که جزو برنامه ششم بوده و در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به‌صورت قانون درآمده است. تمامی مردم شهرستان‌ها خواستار اجرای این قانون با حفظ عدالت هستند.

وی تجهیز بیمارستان محمد رسول‌الله مبارکه را از دیگر مطالبات مردم این شهرستان دانست و افزود: فولاد مبارکه مساعدت لازم را در این زمینه در قالب طرح و پروژه، با تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان دفتر نماینده مجلس مبارکه، فرماندار، فولاد مبارکه و بهداشت و درمان دنبال خواهد کرد. در زمینه خرید فاضلاب و پساب‌ها تصمیم بر آن شد که درصدی از آب تصفیه‌شده را برای این شهرستان‌ها در نظر بگیرند و این امر نیاز به توافق فولاد مبارکه و اداره کل آب و فاضلاب استان اصفهان دارد.

سعیدی ادامه داد: مشکلات زیاد و منابع محدود است؛ بنابراین باید اولویت‌بندی و شناسنامه‌ای تهیه شود؛ البته فولاد مبارکه این کار را به‌صورت پایلوت در شرق اصفهان در قالب پروژه‌ها و طرح‌هایی اجرا کرده و باید از منابع ملی و خیرین برای بهره‌برداری از آن‌ها استفاده کنیم. در مسیر خدمت‌گزاری به مردم تمام‌قد از همه افراد و مسئولان حمایت می‌کنیم و درخواست داریم که برای خدمت به مردم از یکدیگر سبقت بگیرند.

اقدامات فولاد مبارکه نشان‌دهنده توجه این شرکت به حقوق شهرستان است

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: خوشحالم از اینکه این تعامل بین بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور و به‌نوعی بین مردم شهرستان مبارکه و شهرستان لنجان در این ایام مبارک برقرار شده است.

وی در ادامه تأکید کرد: بنا بر مصوبه شورای اداری شهرستان، مقرر بود که از هر شهر و روستای منطقه شناسنامه‌ای تهیه و ارائه شود که خوشبختانه این امر محقق شده و فولاد مبارکه نیز کمک کرده که این شناسنامه و اولویت‌ها مشخص شود. کاری که بسیار ارزشمند و نشان‌دهنده توجه این شرکت به حقوق شهرستان است. امیدواریم در پی این همکاری‌ها، پروژه‌ها زخمی و رها نشوند و به نتیجه برسند و هر پروژه اولویت‌داری که نخبگان آن شهر و روستا مشخص می‌کنند به سرانجام برسد.

وی با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی متوجه اهمیت حفظ منابع و منافع فولاد مبارکه هستیم، تصریح کرد: فولاد مبارکه به‌عنوان یک سرمایه ملی به توسعه اقتصادی کشور و منطقه کمک می‌کند. این موضوع را در نظر داریم که این شرکت، طبق قانون برنامه ششم و تکرار آن در برنامه هفتم، توجه به مناطق مسکونی نزدیک‌تر را در اولویت‌های خود دارد و معتقدیم حمایت‌های فولاد مبارکه از منطقه پیرامونی و حمایت‌های منطقه از فولاد مبارکه یک رابطه دوطرفه خواهد بود و اجازه نخواهیم داد حب و بغض‌ها در مسیر خدمت‌رسانی به مردم تأثیرگذار باشد. امیدواریم بتوانیم در پایان دوره چهارساله خدمت خود در سایه این همکاری اولویت‌های مردم را به سرانجام رسانده باشیم.

سعیدی گفت: در جلسه‌ای که امروز با دکتر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه داشتیم، دغدغه‌های مردم شهرستان مبارکه ازجمله بومی‌پذیری باتوجه‌به محل سکونت نزدیک‌تر و توجه هرچه بیشتر به توسعه و فراهم آوردن شرایط بهبود خدمت‌رسانی بیمارستان محمد رسول‌الله (ص) این شهرستان به مردم مطرح شد که خوشبختانه با استقبال خوب مدیرعامل این بنگاه اقتصادی مواجه گردید و مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نماینده دفتر نماینده شهرستان، مسئولان بهداشت و درمان شهرستان، نماینده فرماندار و نماینده فولاد مبارکه طی طرح یا پروژه‌ای، وضعیت این بیمارستان به سمت بهبود ساماندهی شود.

وی از ایجاد پارک لجستیک در شهرستان مبارکه و تخصیص بخشی از پساب تصفیه‌شده به برخی شهرهای شهرستان به‌عنوان یکی دیگر از مواردی نام برد که با مدیرعامل فولاد مبارکه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

سعیدی اولویت‌بندی نیازها و تهیه شناسنامه برای شهرها و روستاهای شهرستان مبارکه را از مهم‌ترین اقدامات در دست بررسی و اقدام دانست و گفت: خوشبختانه فولاد مبارکه دراین‌باره از چندین ماه قبل اقداماتی انجام داده است. باید این اولویت‌ها هر چه سریع‌تر و دقیق‌تر شناسایی شوند تا بتوان در آینده با استفاده از منابع ملی و قانونی و همیاری فولاد مبارکه و خیرین کارها را به نتیجه برسانیم.

نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مسیر خدمت‌رسانی به مردم تمام‌قد پای‌کار خواهیم ایستاد و هرجا که در مسیر خدمت‌رسانی به مردم حرکتی آغاز می‌شود، خط‌مشی ما مشخص است و حمایت خواهیم کرد.

سعیدی در بخش پایانی سخنان خود ضمن قدردانی از شرکت رستا گفت: تمام تلاش ما این است که خدمات شایسته‌ای به مردم عزیز ارائه شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی:
قرار است با این اقدامات از روزمرگی خارج شویم و بدانیم چه باید بکنیم

اکبر پولادی، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: امروز روز بسیار خوبی برای من بود؛ زیرا از نزدیک دیدم نمایندگان روستاهایی که در این جلسه حضور داشتند برای روستاهای خود آینده‌نگری کرده، چشم‌انداز نوشته، تهدیدها و فرصت‌های روستا را شناسایی و احصا کرده و از بین آن‌ها اولویت‌بندی کرده بودند. بسیار مهم است که روستاهای مختلفِ شهرستان‌های هم‌جوار با فولاد مبارکه چنین راهبردی را در پیش گرفته اند و به نظرم این اقدامات واقعاً مبارک است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد قرار است با این اقدامات از روزمرگی خارج شویم و بدانیم چه باید بکنیم تا بیشترین بهره‌وری و نتیجه را حاصل کنیم. به نوبه خود از دکتر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه قدردانی می‌کنم که چنین فضایی را به وجود آورده و این مسیر را برای آینده شهرستان‌های لنجان و مبارکه باز کرده است.

برنامه امروز نویددهنده فردای بهتر برای منطقه است

وی تصریح کرد: من نیز معتقدم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید به توسعه زیرساخت‌های روستاها توجه کنیم تا از این‌ پس، شاهد اشتغال‌زایی و پیشرفت روستاها باشیم. به خاطر داشته باشیم ما ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی داریم و می‌توانیم در حوزه صنایع تبدیلی در روستاها کار کنیم. می‌توانیم در حوزه اشتغال بیش از این و بهتر از این در روستاها فعالیت کنیم. به نظر می‌رسد چنانچه این پروژه‌ها و طرح‌ها به ثمر برسد، شاهد تحول و آیندهای بهتر برای روستاها خواهیم بود. به‌طور کلی، برنامه امروز نویددهنده فردای بهتر برای منطقه است. ازاین‌رو به نوبه خود از تمامی دست‌اندرکاران فولاد مبارکه و همه کسانی که در این مسیر گام برداشته‌اند، قدردانی می‌کنم.

در حاشیه برگزاری این آیین خبرنگار فولاد با برخی از مسئولان و دست‌اندرکاران حاضر مصاحبه‌هایی انجام داده است. ماحصل این مصاحبه‌ها را در ادامه مطلب می‌خوانید؛

محمدرضا عسگریان، فرماندار شهرستان مبارکه:
عمده‌ترین این پروژه‌ها به اشتغال‌زایی، توسعه و غنی‌سازی فرهنگی و اجتماعی مرتبط می‌شود

امروز در اقدامی مشترک و با همکاری مردم و صنایع حاضر در شهرستان از جمله شرکت فولاد مبارکه شاهد اتفاق خوبی در شهرستان مبارکه بودیم.

کارها در دو حوزه پیشرفت داشت؛ اولاً نیازسنجی‌هایی که در هر منطقه به عمل‌آمده و ثانیاً اولویت‌هایی که بر اساس آن نیازها معرفی شده است. بر اساس این اولویت‌ها چند پروژه تعریف شده که با مشارکت فولاد مبارکه و همشهریان در روستاهای مختلف در حال انجام است.

عمده‌ترین این پروژه‌ها به اشتغال‌زایی، توسعه و غنی‌سازی فرهنگی و اجتماعی مرتبط می‌شود و انصافاً کارهای مفیدی بوده است. امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها باشیم و مردم بتوانند از آن‌ها بهره لازم را ببرند.

در این فرایند، اولویت‌بندی انجام پروژه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است که با باید با نهایت دقت انجام شود تا هزینه‌های انجام‌شده به بهترین شکل ممکن نیاز واقعی مردم منطقه را برطرف کند. البته برای نیازسنجی‌ها، با همکاری فرمانداری و بخشداری‌های منطقه، اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم با همکاری شرکت رستا به نتایج مطلوبی دست یابیم.

علیرضا کاظمی، معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه:
در این فرایند مردم به یک ثروت یا نظام امرارمعاش پایدار دست می‌یابند

در قوانین مترقی نظام اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری ما به اسنادی غنی دست می‌یابیم که با استناد و اتکا به آن‌ها می‌توانیم حکمرانان مطلوبی برای نظام اسلامی و هر بخش از کشور عزیزمان باشیم. در قانون اساسی ما تأکید بسیار زیادی بر مقوله تعاونی‌ها شده است. در تعاونی‌ها مردم به مشارکت فراخوانده می‌شوند در کنار یکدیگر هم‌افزایی و توان‌افزایی ایجاد می‌کنند. در مجموع این توان‌افزایی‌ها و هم‌افزایی‌ها به کسب ثروت بیشتر و تقویت قدرت پیشرانه کشور و در نهایت به اتفاقات خوبی برای کشور منجر می‌شود.

مقام معظم رهبری امسال در سخنان خود در حوزه تولید، به نکته‌ای اشاره کردند که راه را برای حکمرانان تبیین و چشم‌اندازی روشن برای آن‌ها باز می‌کند. اینکه ایشان امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» خواندند در واقع تقویت همان نگاه تعاونی‌هاست.

در فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، حتماً باید به آبادانی کشور و به‌خصوص مناطق پیرامون کارخانه توجه ویژه داشته باشیم.

فولاد مبارکه این قبیل اقدامات را از محل بودجه‌ای که به مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص داده است انجام می‌دهد. البته این شرکت طی چند سال اخیر، حوزه مسئولیت اجتماعی را با تغییر نگرش دنبال کرده و تلاش می‌کند طبق مثل معروف که آموزش ماهیگیری بر دادن ماهی اولویت دارد، راه‌های کسب ثروت و حل مشکلات را به مردم آموزش دهد.

با این تغییر نگاه، فولاد مبارکه مسئولیت‌های اجتماعی خود را به بخش‌های موردنیاز معطوف می‌سازد، مثلاً با مشارکت مردم فهیم، اهالی و نخبگان روستاها، سندی مبتنی بر زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها، خرده‌فرهنگ‌ها و علاقه‌مندی‌های آن‌ها استخراج و بر اساس آن، نیاز آن منطقه یا روستا برای توسعه و آبادانی را مشخص می‌کند.

با این اقدام، مردم زمینه‌های رشد و توسعه‌ای را که در افق فکری خود ترسیم کرده‌اند با فولاد مبارکه در میان می‌گذارند. در ادامه، این افکار و رویکردها علمی‌سازی می‌شود و در نهایت و پس از طی مسیر علمی‌سازی، به یک سند می‌رسیم. در اینجا ایستگاهی ایجاد می‌شود و در آن افراد فراخوانده می‌شوند. در این حالت است که هم‌افزایی ایجاد شده و نوبت به توان‌افزایی می‌رسد. در این مرحله، غنی‌سازی آن افکار صورت می‌گیرد و محصول موردنظر یا ایده مطرح‌شده به دست خود مردم و تسهیلگریِ فولاد مبارکه تولید یا پیاده‌سازی می‌شود. در این فرایند است که مردم به ثروت یا نظام امرارمعاش پایدار دست می‌یابند.

امروز خیلی خوشحالیم که در چهارمین ایستگاه رویداد رستا قرار گرفته‌ایم و شاهد سند پیشرفت آبادانی منطقه مبارک و لنجان هستیم. امیدواریم بتوانیم با همه این همکاری‌ها و توان‌افزایی‌ها، گام‌های مؤثر و سریعی برای رضایتمندی هرچه بیشتر مردم منطقه و آبادانی کشور برداریم.

محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه:
نقش فولاد مبارکه در قالب آموزش، توسعه نهادی و پشتیبانی از طرح‌ها، پروژه‌ها و اولویت‌هاست

فولاد مبارکه طی دو سال اخیر یکی از اهداف خود را ارائه الگویی جدید، هدفمند و مسئله‌محور برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده و در این راستا تلاش کرده با هدفِ پیشرفت منطقه‌ای و با بهره‌گیری از تجارب داخلی و بین‌المللی، این الگو را پیاده کند. آنچه امروز شاهد آن هستیم، رونمایی از شناسنامه‌های پیشرفت و آبادانی ۱۶ روستا در شهرستان مبارکه و ۷ روستا در شهرستان لنجان است.

اتفاقی که با مشارکت رستا محقق شده این است که کانون‌های پیشرفت در روستاهای هدف توسط مردم و نخبگان همان روستا تشکیل و مطالعات و نیازهای هر روستا توسط مردم و این کانون‌ها اولویت‌بندی شده و قرار است این نیازها به دست خود مردم برطرف شود. نقش فولاد مبارکه در قالب آموزش، توان‌افزایی و پشتیبانی از طرح‌های اولویت‌دار شناسایی‌شده در راستای نظام مسائل منطقه است.

شرکت فولاد مبارکه در تمامی پروژه‌ها تلاش کرده تا با آموزش‌های لازم و مؤثر، روند اجرایی پروژه‌ها را تسریع و تسهیل کند. در طول این فرایند وظیفه اصلی بر عهده خودِ مردم خواهد بود؛ در حقیقت این مردم هستند که پیشرفت را رقم می‌زنند. فولاد مبارکه براساس چارچوب‌هایی که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی متعهد شده به اجرای این پروژه‌ها کمک می‌کند و می‌کوشد در وهله اول با تسهیلگری و حمایت، نقش خود را به‌درستی ایفا کند.

محسن یونسی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان لنجان:
مردم؛ بهره‌بردار نهایی این طرح‌ها

شهرستان‌های مبارکه و لنجان از جمله شهرستان‌های استان اصفهان هستند که در هم‌جواری صنایع بزرگ قرار گرفته‌اند. فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود اقدامات گسترده و مؤثری انجام داده و از سال گذشته در راستای توسعه، پیشرفت و آبادانی این منطقه، طرح‌های متعددی را مطرح کرده است.

در پی این راهبرد، مسئولان هر دو شهرستان با همکاری شرکت رستا به نمایندگی فولاد مبارکه جلسات متعددی برگزار کردند و هماهنگی‌های خوبی به عمل آمد تا جایی که امروز شاهد حاصل زحمات چندین‌ماهه این کارگروه هستیم و تعداد قابل‌توجهی از روستاهای دو شهرستان سند پیشرفت و توسعه خود را به نمایش گذاشته‌اند.

اگرچه در ابتدای کار، با مشکلات و نواقصی مواجهیم؛ اما این اقدامات، کارهایی نوآورانه و زیربنایی است و می‌تواند عمل به مسئولیت‌های اجتماعیِ بنگاه‌های اقتصادی و بودجه‌های در نظر گرفته‌شده در این زمینه را هدفمندتر تعریف کند.

از برنامه‌های توسعه‌ای که در شهرهای منطقه لنجان در نظر گرفته شده بسیار خرسندیم. در سند راهبردی توسعه این روستاها به مواردی اشاره شده است که می‌تواند آینده خوبی را برای منطقه پیرامونی این صنعت رقم بزند. این طرح‌ها می‌تواند به رضایتمندی عمومی و توسعه عدالت اجتماعی بین مردم به‌عنوان بهره‌بردار نهایی منجر شود.

محمدعلی جعفری، مدیرعامل شرکت رستا:
مقرر شد مدل جدیدی از مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه را در مناطق هدف اجرا کنیم

شرکت فولاد مبارکه از حدود ۲ سال قبل، برنامه‌ای برای تغییر عملکرد در حوزه عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود در استان اصفهان تدارک دیده است. بر اساس این برنامه، در مجموعه دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده پیشرفت آبادانی رستا مقرر شد، مدل جدیدی از مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه را در مناطق هدف اجرا کنیم. بر اساس تجربه‌ای که در کل استان‌های کشور کسب کرده‌ایم، قرار است از طریق توانمندسازی جوامع محلی در مناطق مختلف، در یک برنامه سه‌دوره‌ای، طراحی و پیاده‌سازیِ اقدامات انجام گیرد.

در این راستا موضوع توان‌افزایی نیروهای محلی یکی از اهداف است که بر این ‌اساس در شهرستان‌های مبارکه و لنجان طی ۷ ماه گذشته در ۲۳ منطقه روستایی کانون‌های پیشرفته روستایی شروع به کار کردند. در ادامه، سندهای پیشرفت آبادانی در این ۲۳ روستا تدوین شدد و علاوه ‌بر آن، واحد مطالعات رستا مطالعات جامعی را در منطقه انجام داد. نهایتاً مقرر است مطالعات فراتحلیل این دو مرحله یعنی واحد مطالعات و اقدامات انجام‌شده در سطح روستا به سند جامع پیشرفت و آبادانی روستاهای هدف تبدیل شود.

اقداماتی که در این مناطق انجام شده از طریق تسهیلگری برای آموزش افراد از طریق توجیه و تدوین همین اهداف انجام می‌شود. مقرر است همین اسناد در زمینه مساعدت‌های فولاد مبارکه، در سایر روندها و فعالیت‌ها به نقشه راه آینده تبدیل شود و خود مردم روستا توانمند شوند و برای رفع مشکلات بعدی خود اقدام کنند. در آیین امروز دو اتفاق رخ داد؛ یکی رونمایی از ۲۳ سند پیشرفت آبادانی روستایی دو شهرستان بود و دیگری رونمایی از میثاقنامه شهرستان‌ها که به دست مردم و مسئولان امضا خواهد شد.

همچنین مقرر است در دو حوزه فرهنگی و اشتغال در این شهرستان‌ها اقداماتی انجام شود و بر اساس توانمندسازی‌هایی که در مناطق شکل می‌گیرد، برای رفع معضلات و مشکلات پروژه‌های یادشده اقدامات لازم انجام شود.

هادی تندرو، راهور رستا در شهرستان‌های مبارکه و لنجان:
مسئله‌های اولویت‌دار خود مردم را به‌عنوان برنامه اقدام شناسایی کردیم

از آبان‌ماه سال گذشته، به‌منظور انجام برنامه‌های مطالعاتی وارد شهرستان‌های لنجان و مبارکه شدیم و کار شناسایی روستاهای هدف را آغاز کردیم. در ادامه، کانون‌های موردنظر با حضور اهالی نخبه، فرهیخته و باتجربه روستاها در مناطق هدف تشکیل شد. این افراد گرد هم آمدند و ما ادبیات توسعه را با آن‌ها به اشتراک گذاشتیم تا در نهایت، به فرایند اجرایی رسیدیم، وضعیت موجود را شناسایی و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، چشم‌اندازها را احصا کردیم.

در ادامه برای رسیدن به اهداف، نظام مسائل روستایی و در نهایت مسئله‌های اولویت‌دار مردم را از طریق خود آنان به‌عنوان برنامه اقدام شناسایی کردیم و سرانجام امروز شاهد رونمایی از توسعه نهادی و سندهای پیشرفت ۲۳ روستای هدف با حضور مسئولان دو شهرستان هستیم. امیدواریم در ادامه با اقدامات عملیاتی در روستاها با کمک خود اهالی شاهد شرایط بهتری باشیم.

به‌طورکلی نگاه ما این است که خودِ مردم هستند که می‌توانند با همکاری و توان‌افزایی هرچه بیشتر، شرایط بهتری را برای خود فراهم می‌کنند.

سلیمه مرتضوی، امین کانون پیشرفت و آبادانی رستا در روستای احمدآباد:
زمینه‌های خوبی برای بهبود وضعیت روستا مهیا شده است

از ابتدا که مجموعه رستا وارد منطقه شد، همکاری خود را با این شرکت آغاز کردیم. در ابتدا باید از اینکه زمینه بروز و ظهور استعدادهای نهفته در این روستا فراهم شده است، تشکر ‌کنم. مجموعه رستا از طریق کانون پیشرفت و آبادانی و ایجاد همدلی میان مردم، زمینه‌های خوبی را برای بهبود وضعیت روستا مهیا کرده است. در زمینه اشتغال و مشاغل خانگی و همچنین زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی، همکاری‌های خوبی صورت گرفته و سند اقدام امروز ارائه شد.

ان‌شاءالله بنا داریم باتوجه‌به سند ارائه‌شده، از مدرسه بدون‌استفاده موجود در روستا، باتوجه‌به کمبود فضاهای آموزشی، ورزشی و همچنین در راستای ارتقای شادابی و نشاط روستاییان، به‌ویژه بانوان و کودکان ساکن در این منطقه، به‌عنوان مکانی مناسب برای فضاهای یادشده استفاده کنیم.

حسن کریمی لنجی، تسهیلگر اقتصادی اجتماعی و سفیر رستا در شهرستان مبارکه:
مردم می‌پرسیدند چرا تاکنون با این دیدگاه به ظرفیت‌های داخلی روستا نپرداخته بودیم

امروز با رونمایی از اسناد پیشرفت منطقه مبارکه شاهد شکوه حضور مردم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بودیم. بدون تردید با کنار هم قرار گرفتن سه ضلع «مردم»، «مسئولان» و «خیّران» اتفاق‌های خوبی در کشور رقم می‌خورد. این دقیقاً همان مشارکتی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند. این راهبرد حرکتی است که از ۷ ماه پیش با مقدمه‌سازی شرکت رستا در این منطقه آغاز شده است.

در ابتدا با مردم وارد مذاکره شدیم و کانون‌های پیشرفت را از جمع نخبگان حاضر شکل دادیم. در ابتدا مردم این کار را چندان جدی تلقی نکردند، اما با شکل‌گیری جمع نخبگان، اعتماد مردم جلب و نظام مسائل احصا شد. در ادامه، شاهد بودیم که مردم می‌پرسیدند چرا تاکنون با این دیدگاه به ظرفیت‌های داخلی روستا نپرداخته بودیم. پس از آن سرمایه‌ها احصا شد و در ادامه، سند پیشرفت روستا باتوجه‌به منابع موجود از دیدگاه خود مردم نوشته و پس از آن، پروژه اقدام، استخراج شد.

کاری که از دل جامعه و مردم برآید قطعاً نتایج پایداری به همراه خواهد داشت

نکته حائز اهمیت این است که کاری که از دل جامعه و مردم برآید قطعاً نتایج پایداری به همراه خواهد داشت. وقتی در کنار کمک خیّران و تسهیلگران از جمله فولاد مبارکه، مردم مشکلات را با همت خود حل می‌کنند مسلماً شیرینی کار را دوچندان احساس می‌کنند. وقتی مردم مسئولان را کنار خود می‌بینند، اتفاقات زیباتری رخ می‌دهد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا