کد خبر: 20090060340
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

تورم آمریکا در آستانه رسیدن به بالاترین حد در ۴۰ سال اخیر

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته تحلیلگران دیلی‎اف‎ایکس، قیمت مصرف‎کننده در ایالات متحده در ماه نوامبر  ۶.۸ درصد افزایش یافت که ممکن است بالاترین میزان از ژوئن (تیر) ۱۹۸۲ باشد.

همچنین این رقم در مقایسه با ارقام اکتبر (آبان)، زمانی که قیمت‌ها ۶.۲ درصد افزایش یافت، بالاتر است.

بر اساس برآوردهای اولیه، تحلیلگران می‎گویند که تورم در ایالات متحده در نوامبر از ۴.۵ درصد در ماه قبل به ۵.۲ درصد در ماه نوامبر (آذر) افزایش یافت که ناشی از عوامل مختلفی ازجمله فشار ناشی از افزایش دستمزدها، کمبود کارگران، مشکلات زنجیره تأمین و تقاضای بالا برای کالاها بود.

همراه با بهبود سریع در صنایعی که تحت تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفتند، این عوامل قیمت‌ها را برای همه چیز از انرژی گرفته تا ملک بالا برد. گزارش رسمی وزارت کار آمریکا در مورد تورم اواخر امروز منتشر خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قبل از انتشار این گزارش، با انتشار بیانیه‌ای در اواخر روز پنج‌شنبه، تلاش کرد تا آسیب‎ های این اتفاق را کنترل کند و در بیانیه خود توجهات را به کاهش اخیر قیمت‌های انرژی و خودروهای فرسوده، که به عنوان دو عامل اصلی تورم در ایالات متحده در سال جاری تلقی می‌شوند، جلب کرد.

بایدن گفت: «اطلاعاتی که فردا در مورد انرژی در ماه نوامبر (آذر) منتشر می‌شود، واقعیت را منعکس نمی‌کند و منعکس‌کننده کاهش قیمت‌های مورد انتظار در هفته‌ها و ماه‌های آینده، مانند بازار خودرو نیست.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که پس از جمع‌آوری آخرین داده‌های تورم، «قیمت گاز در پمپ، در حال حاضر شروع به کاهش در سطح ملی کرده است» این درحالیست که «قیمت واقعی در ۲۰ ایالت اکنون کمتر از میانگین ۲۰ ساله است.»

ایالات متحده تنها کشوری نیست که تورم در آن رکورد شکسته است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی این هفته اداره آمار فدرال آلمان (Destatis)، تورم در این کشور نیز از ۴.۵ درصد در ماه قبل به ۵.۲ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از ژوئن (تیر) ۱۹۹۲ رسید.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا