کد خبر: 171001115727
جهانروزنامه

تورم منطقه یورو برای دومین ماه متوالی اندکی کاهش یافت

ترجمه: سلیم حیدری

تورم در ۱۹ کشوری که از یورو استفاده می کنند در ماه دسامبر (آذر) به ۹.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید. کاهش جزئی در سرعت تورم که در اکتبر (مهر) به ۱۰.۶ درصد رسیده بود، امیدها را برای عبور از اوج تورم افزایش می دهد.

آژانس آمار اتحادیه اروپا روز جمعه ارقام تورم منطقه یورو را برای ماه دسامبر (آذر) منتشر کرد که نشان دهنده کاهش اندک در سرعت افزایش قیمت مصرف کننده برای دومین ماه متوالی است.

تورم ۱۹ کشوری که از یورو استفاده می‌کنند در دسامبر (آذر) ۲۰۲۲ به ۹.۲ درصد رسید و نرخ کندتر به کاهش قیمت انرژی نسبت به اوج تابستان و پاییز نسبت داده شد.

در این بین ۲۰ کشور از یورو استفاده می کنند. اما کرواسی تنها از اول ژانویه (دی) امسال به بلوک ارزی پیوست و بنابراین بخشی از این مجموعه داده نیست.

تورم منطقه یورو در اکتبر (مهر) ۲۰۲۲ با ۱۰.۶ درصد به اوج خود رسید، در نوامبر (آبان) به ۱۰.۱ درصد کاهش یافت و اکنون به ۹.۲ درصد رسیده است که کمترین میزان از اوت (مرداد) بوده است.

با این حال، بسیار بالاتر از نرخ تورم ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا (ECB) است.

قیمت انرژی همچنان محرک اصلی است. اما قیمت انرژی در اواسط زمستان نسبتاً سریع کاهش یافت.

حمله روسیه به اوکراین در فوریه (بهمن) سال گذشته به طور جدی فشارهای تورمی از قبل موجود را که تا حدی به دلیل همه گیری کووید ایجاد شده بود، تشدید کرد.

به‌ویژه، قیمت‌های انرژی به دلیل عدم قطعیت بسیار بالاتر بود زیرا اروپا، خریدار بزرگ نفت و گاز روسیه، تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد و شروع به جستجوی منابع انرژی جایگزین در جاهای دیگر کرد.

در ماه دسامبر (آذر)، قیمت انرژی در منطقه یورو ۲۵.۷ درصد بیشتر از ماه مشابه سال قبل بود که بیش از دو برابر نرخ کل تورم است. با این حال، در ماه نوامبر (آبان) آنها ۳۴.۹ درصد و در اکتبر ۴۱.۵ درصد بیشتر بودند.

قیمت گاز طبیعی به دلایل مختلف از بالاترین حد خود در اواخر تابستان کاهش یافته است. عمدتاً، در این ماه ها کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، در تلاش برای پر کردن انبارهای گاز برای زمستان بودند.

اکثر انبارهای اروپایی در حال حاضر پر شده اند، در حالی که زمستان نسبتاً گرم است و درجه ای از صرفه جویی مصرف کنندگان نیز به کاهش تقاضا کمک می کند.

افزایش قیمت مواد غذایی، عامل اصلی دیگر محرک تورم، با نرخ هایی کمی بالاتر از تورم کلی، پایدارتر باقی ماند. در دسامبر (آذر) ۲۰۲۲ قیمت کل مواد غذایی در منطقه یورو ۱۳.۸ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ بود.

آیا اوج قیمت ها می تواند در انتظار ما باشد؟

بانک مرکزی اروپا مانند اکثر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، نرخ‌های بهره را در تلاش برای مبارزه با تورم افزایش داده است. اگرچه این روند را دیرتر و از سطح پایه پایین‌تری نسبت به فدرال رزرو در ایالات متحده آغاز کرد.

کاهش سرعت تورم روندی است که در جاهای دیگر نیز قابل مشاهده است. به عنوان مثال، در ایالات متحده، افزایش قیمت مصرف کننده در اوایل ماه ژوئن (خرداد) سال گذشته به اوج خود رسید و به ۹.۱ درصد رسید و تا نوامبر (آبان) به ۷.۱ درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش آژانس آمار این کشور، Destatis، تورم آلمان در ماه دسامبر (آذر) به زیر ۹ درصد کاهش یافت.

فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا و سایر بانک های مرکزی گفته اند که به اقدامات خود برای بازگرداندن تورم به هدف سالانه ۲ درصدی خود ادامه خواهند داد.

اگرچه آنها شروع به دادن سیگنال‌هایی کرده اند که در صورت مشاهده بهبود مستمر، ممکن است نرخ بهره در کوتاه مدت یا میان مدت کاهش یابد.

منبع: دویچه وله

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا