کد خبر: 020801105774
جهانروزنامه

تورم و افزایش قیمت ها در فرانسه

ترجمه: محمود نواب مطلق

ظرف یکسال گذشته در فرانسه قیمت ماکارونی و روغن ۲۰ درصد و قیمت گوشت منجمد ۳۰ درصد افزایش یافته‌است. دلیل افزایش قیمت ماکارونی و روغن در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) جنگ روسیه واوکراین و دوره خشکسالی در کانادا عنوان شده‌است.

نرخ رشد سالانه قیمت کالاهای پُرمصرف در ماه اکتبر(مهر) بازهم افزایش یافت و به ۹درصد رسید. تورم در سطح وسیعی کاهش نیافته و کالاهای پُرمصرفی که متأثراز این تورم شده‌اند به همان وضعیت باقی مانده‌اند.

براساس آمار مراکز مسئول دراین خصوص قیمت ماکارونی درماه اکتبر (مهر) درمقایسه با سال گذشته بطور متوسط ۲۰درصد و درماه اوت (مرداد) ۱۸ درصد افزایش یافته‌است.

مطالب پیشنهادی

روغن با کمبودهایی که چند ماه گذشته پشت سر گذاشته پس از ماکارونی دراین افزایش قیمت قراردارد. قیمت متوسط آن ظرف یکسال ۱۹ درصد افزایش یافت. کارشناسان این افزایش قیمتها را به حساب جنگ روسیه و اوکراین و دوره خشکسالی در کانادا درسال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) می‌گذارند.

دراین مدت انواع گوشت مرغ و قرمز نیز شاهد افزایش قیمت بوده‌اند. میزان این افزایش قمیت حدود ۳۰درصد و بطور مشخص ۶/۲۸ درصد بوده است.

اتحادیه‌های ذیربط در فرانسه عامل این گرانی را افزایش قیمت انرژی از یکسو و کمبود نیروی کار مورد نیاز در پرورش دام اعم از طیور و سایر دامها از سوی دیگر ذکر می‌کنند.

در مورد کاغذ و محصولات ناشی از آن می‌توان به افزایش قیمت ۲۹/۶ درصدی دستمال کاغذی و ۸۴/۴ درصدی دستمال توالت در مقایسه با سپتامبر(شهریور) سال گذشته اشاره کرد که درنوع خود بیشترین افزایش محسوب می‌شود.

بنابراین ظرف یکسال دستمال کاغذی دومین محصول تورم زا با نرخ ۲۳درصد و کاغذ توالت پنجمین محصول تورمزا با نرخ ۱۸درصد می‌شود.

از دلایل این گرانیها افزایش قیمت خمیر کاغذ به دلیل تنشهای فراوان موجود در بازار چوب عنوان می‌شود. همچنین افزایش قیمت انرژی و حمل و نقل در این امر مؤثر است.

در ادامه می توان به ۱۰کالای تورم‌زای دیگر از جمله کره‌حیوانی، کره‌گیاهی و خامه با نرخ رشد ۱۷ درصد، تخم مرغ با نرخ ۱۵درصد، سبزیجات کنسروی با نرخ ۱۴درصد، سبزیجات خشک با نرخ ۱۴درصد و نان‌صنعتی تازه با نرخ  ۱۳ درصد اشاره کرد.

درمجموع نرخ متوسط تورم محصولات پُرمصرف در فروشگاهها در یکسال به ۳/۹درصد رسید درحالیکه این نرخ در ماه سپتامبر(شهریور) ۶/۷ درصد بود. تمامی محصولات پُرمصرف جزو کالاهای تورم‌زا بوده‌اند.

از نظر نوع نشان های (برند) کالاها نیز اقلام خرده‌فروشی و محلی با نرخ ۱۲درصد بیشتر تورم‌زا بوده و اقلام ملی با نرخ ۸درصد درمقایسه با آنها کمتر تورم‌زا بوده‌اند.

به‌رغم تمام اینها، اقلام خرده فروشی و محلی تا ۲۴درصد ارزانتر از اقلام با فروش در سطح گسترده بودند. اقلام با نرخ رشد قیمتی سالانه معادل ۴۸/۱۳درصد، گرانترین گروه از کالاها بودند.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا