کد خبر: 27060046575
اقتصادکشاورزی

توزیع روزانه ۴۶ هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابر آمار به طور متوسط روزانه ۴۶ هزار تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه عرضه می شود.

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تامین و توزیع نهاده های دامی اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تن نهاده دامی و به طور متوسط روزانه ۴۶ هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه توزیع شده است.

او افزود: با توجه به نیاز کشور موظف به تامین روزانه ۴۰ هزار تن نهاده هستیم که آمارها نشان می دهد که میزان عرضه ۶ هزار تن در روز بیشتر بوده است.

افزایش ۲ میلیون تنی توزیع نهاده در سامانه بازارگاه

عباسی معروفان ادامه داد: سال قبل در این بازه زمانی حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نهاده عرضه کردیم که امسال حدود ۲ میلیون تن میزان توزیع نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع نهاده دامی نداریم، بیان کرد: برخی واحدهای مرغداری ممکن است کمتر از مجوز دریافتی جوجه ریزی کنند و به تخلف اقدام به عرضه نهاده در بازار آزاد عرضه کنند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تسریع در بارگیری نهاده های دامی گفت: طی ۲ ماه قبل روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن نهاده خروجی بنادر بود که طی روزهای اخیر با رشد ۲ برابری به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن رسیده است. اما باز هم اگر مرغداری پس از واریز پول، نهاده دریافت نکرده است به طور موردی اعلام کند.

تا اطلاع ثانوی تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد

او با بیان اینکه از ابتدای سال، ۱۹ میلیون تن نهاده دامی ثبت سفارش شده است، گفت: ثبت سفارش نهاده های دامی نشان می دهد که به میزان تخصیص ارز، نهاده وارد کشور می شود و روال توزیع همچنان ادامه دارد.

عباسی معروفان با اشاره به اینکه ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده توزیع می شود، بیان کرد: تا اطلاع ثانوی تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد و هم اکنون تامین نهاده به سرعت در حال انجام است.

این مقام مسئول ادامه داد: در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که واردات طی ۴ سال آینده باید به نصف کاهش یابد که ما هم موافق این موضوع هستیم، اما باید برنامه عملیاتی برای این موضوع داشته باشند تا از محل تولید داخل، کمبودها جبران شود.

او با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی قیمت نهاده افزایشی نخواهد داشت، بیان کرد: با تخصیص ارز به موقع مشکلی در تامین نهاده نخواهیم داشت، چنانچه قیمت جهانی تغییر کند، مجبور به اصلاح قیمت داخل هستیم، اما تاکنون برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم.

اولویت نخست تامین گوشت بازار داخل است

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد در بخش دیگر اظهارات خود درباره آخرین وضعیت صادرات دام گفت: در دوره قبل مجوز برای صادرات دام‌های سبک داده شد و هم اکنون وزارت جهاد موافق صادرات دام مازاد است، همچنین در مصوبه قبلی ابلاغ شد که دام مازاد عشایر را پشتیبانی امور دام خریداری کند که میزان خرید به اندازه مصوبه نبوده است.

عباسی معروفان با اشاره به اینکه اولویت نخست تامین گوشت مورد نیاز کشور است، بیان کرد: اظهار نظر دامدار مبنی بر مازاد دام‌ ملاک نیست و همواره بایستی مرکز آمار، مجوز و آمارها را اعلام کند که در صورت مازاد تولید، صادرات توجیه دارد.

مشکلی در صادرات دام‌ نداریم

این مقام‌مسئول در پایان تصریح کرد: ابتدای سال به منظور تنظیم بازار که نمی دانیم صادرات آزاد است یا خیر؟ با اعمال تعرفه یا ممنوعیت صادرات را محدود می‌کنیم، اما در شرایط فعلی که صادرات دام مطابق با مصوبه آزاد است، مشکلی نداریم و تنها به سبب شرایط حمل و نقل و کرونا ممکن است برخی کشورها محدودیت واردات دام ما را داشته باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا