کد خبر: 181101120055
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

شهرستان فنوج در جنوب استان سیستان و بلوچستان برای خارج شدن از بن بست نیازمند اتصال به جاده ترانزیتی نیکشهر- ایرانشهر در محدوده تنگ سرحه است، این مهم برای تحقق توجه دولت سیزدهم را می طلبد تا با اختصاص اعتبار لازم ۳۴ کیلومتر راه فنوج به تنگ سرحه آسفالت و توسعه و آبادانی سرعت و شتاب چشمگیری گیرد.

شهرستان فنوج از نظر شاخص های توسعه‌ای، امکانات رفاهی و دولتی از محروم ترین نقاط استان سیستان و بلوچستان و حتی کشور است که از بی آبی، نبود اینترنت پرسرعت در روستاها، خاکی بودن راههای روستایی و معابر شهری، عدم اجرای طرح هادی، نبود سوخت، کمبود سهمیه گازمایع و نفت سفید، فضاهای آموزشی، بهداشتی و درمانی و کمبود جایگاه سوخت شدیدا رنج می برد.

فنوج با گذشت حدود ۱۰ سال از ارتقا به شهرستان همچنان از محروم ترین مناطق بوده و برای ارتقای شاخص ها نیازمند توجه بیشتر مسوولان استانی و کشوری است.

دولت با آسفالت ۳۴ کیلومتر راه فنوج به تنگ سرحه می تواند توسعه منطقه را رقم بزند چرا که این کار علاوه برخارج شدن از بن بست، سبب کاهش مشکلات و به حداقل رسیدن گرفتاریهای روزمره و هموار شدن مسیر توسعه و آبادانی این شهرستان می‌شود.

شهرستان فنوج با ۶۲ هزار نفر جمعیت و ۱۴۹ روستا، ۹۴ روستای آن فاقد شبکه آبرسانی، ۵۷۷ کیلومتر راه روستایی خاکی است و طرح هادی در ۸۸ روستا اجرا نشده است.

 ۸۳ روستا نیازمند اینترنت پرسرعت، احداث زمین چمن مصنوعی در ۴۲ روستا و آسفالت حداقل ۶۵ کیلومتر کوچه و خیابان در شهرهای فنوج و شهرکتیچ از ضرورتهاست.

۵۷۷ راه روستایی فنوج خاکی و نیازمند آسفالت است

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فنوج به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از مجموع ۱۴۹ روستای فنوج فقط ۴۱ کیلومتر راه آسفالت شده و درصد بهره‌مندی از آسفالت کمتر از ۶ درصد است یعنی ۹۴ درصد مردم در روستاهای فنوج از نعمت آسفالت محروم هستند.

پیرمحمد داودی افزود: در مجموع ۷۷۶ کیلومتر در سطح شهرستان فنوج وجود دارد که ۵۷۷ کیلومتر آن خاکی و نیازمند فوری آسفالت است.

او گفت: راه تنگ سرحه به فنوج از سال ۱۳۸۸ مطالعه و با هدف بهره مندی روستاهای طول مسیر بازگشایی آن آغاز شده است و تاکنون طی ۱۳ سال ۵۸ میلیارد تومان هزینه شده است.

این مسئول با بیان اینکه با ساخت و افتتاح این پروژه راهسازی فنوج از بن بست خارج و شاهد توسعه و آبادانی این منطقه دور افتاده و محروم خواهیم بود، ادامه داد: برای تکمیل و بهره برداری این محور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

داودی تصریح کرد: تنها راه توسعه و آبادانی فنوج در گرو افتتاح و بهره‌برداری مسیر راه فنوج به تنگ سرحه است و چنانچه این محور سریعتر تکمیل شود شاهد کاهش مسیر بیش از ۱۰۰ کیلومتری خواهیم بود و سهولت جابجایی کالا و مسافر می شود.

او به نبود اعتبار برای آسفالت راههای روستایی و نگهداری راهها اشاره و افزود: برای حدود ۸۰۰ کیلومتر راه فقط یک دستگاه گریدر و یک دستگاه لودر و یک کامیون وجود دارد و به دلیل کمبود ماشین آلات نمی توانیم خدمات رسانی مطلوب انجام دهیم و به موقع هر دو ماه یا سه ماه راههای روستایی را رگلاژ و تسطیح کنیم.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فنوج بر تخصیص حداقل ۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین شامل لودر، گریدر، بولدزر، کامیون و کفی برای جابجایی و حمل ماشین آلات تاکید و خاطرنشان کرد: حتی چارت اداری و تشکیلاتی برای اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فنوج پس از ۱۰ سال ارتقا به شهرستان تعریف نشده و شدیدا با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مواجه است.

سهمیه سوخت بعد از شهرستان شدن فنوج کمتر شده است

مدیر جایگاه سوخت فنوج به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اوایل دهه ۱۳۷۰ این جایگاه افتتاح شده و با گذشت بیش از ۳۰ سال و افزایش چندین برابری خودرو و جمعیت و ارتقا فنوج به شهرستان تغییری در تعداد جایگاههای سوخت نشده و سهمیه سوخت زمانی که فنوج بخش بوده بیشتر و الان که به شهرستان ارتقا پیدا کرده سهمیه بنزین کاهش یافته است.

جلال ملکزهی افزود: هم اینک سهمیه ماهیانه کل شهرستان فنوج ۱۷ تانکر نفتکش ۳۲ هزار لیتری بنزین است و این مقدار کافی نیست و همیشه مردم برای کمبود سوخت گلایه دارند.

او ادامه داد: به دلیل کمبود سوخت فقط از هفت صبح تا هفت شب خدمات رسانی و بقیه زمان تعطیل است و تنها راه شبانه روزی شدن فعالیت این جایگاه تحویل حداقل روزانه یک تانکر ۳۲ هزار لیتری بنزین است که نیازمند مساعدت مسئولان حوزه شرکت نفت منطقه چابهار است‌.

مدیر جایگاه سوخت فنوج با اشاره به اینکه چرا دولت تامین چهار کارتخوان برای بنزین و پنج کارتخوان گازوییل برای تلمبه و فعال شدن همه نازل های سوخت را انجام نداده و در این جایگاه مردم باید در صف باشند و وقتشان هدر برود، افزود: آیا مسوولان مرکز کشور اطلاع دارند که این شهرستان دور افتاده و مردم با مشکلات عدیده درخصوص سوخت مواجه هستند.

ملکزهی گفت: از پیگیری ها خسته شدیم اگر صحبت های من را مسوولان وزارت نفت می خوانند عاجزانه می خواهم به مشکلات رسیدگی و کارتخوان ها را تامین کنند چون اینجا تا لاشار ۸۴ کیلومتر اولین پمپ بنزین هست و مردم نباید گرفتار ناتوانی در خدمات رسانی مطلوب باشند.

شهرستان فنوج نیازمند هفت جایگاه سوخت جدید است

سرپرست فرمانداری فنوج نیز گفت: شهرستان فنوج نیازمند حداقل ۷ جایگاه سوخت جدید است که در مناطق کتیچ، محترم آباد، مسکوتان، کلدر، خیرآباد، مرکز شهرستان و محدوده ورودی شهر از طرف اسپکه جانمایی و در یک فراخوان به افراد واجد شرایط واگذار شوند تا به نحو احسن خدمات به مردم ارائه شود.

محمدیونس حقانی افزود: شهرستان فنوج از طرف کتیچ و قلعه گنج حداقل سه جایگاه سوخت و از طرف شهرستان لاشار حداقل ۲ جایگاه سوخت و از طرف تنگ سرحه در محور کلدر یک جایگاه سوخت نیاز دارد که در غالب مجتمع خدمات رفاهی راه اندازی شوند.

او بیان کرد: افزایش سهمیه نفت از ۳۴۸ هزار لیتر فعلی حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر در سال و بجای توزیع در ۲ ماه، حداقل چهار تا پنج نوبت و برای هر نفر بجای ۱۰۰ لیتر ۲۰۰ لیتر تحویل تا مشکلات کمتر شود.

چرا تک جایگاه سوخت فنوج با نصف ظرفیت توزیع بنزین فعالیت می کند؟

سرپرست فرمانداری فنوج افزود: تک جایگاه سوخت فنوج با نصف ظرفیت توزیع بنزین فعالیت می کند و چهار کارتخوان آن با گذشت چند سال و به گفته مالک جایگاه از سال ۱۳۹۹ تامین و نصب نشده است.

حقانی بر حل مشکلات جایگاه سوخت فنوج تاکید و افزود: وزارت نفت در اسرع وقت تمام تلمبه ها و نازل و کارتخوان های جایگاه سوخت را فعال کند و برای افتتاح جایگاه سوخت جدید هم اقدامات لازم را انجام دهند.

او تصریح کرد: تنها جایگاه تاسیسات گازمایع نیز با مخزن ذخیره ۴۰ تن فعال است و در ماه در حدود ۲۰۰ تن گازمایع توزیع می کنند که با توجه به جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفری و طولانی بودن مسیرها حداقل ۳ تاسیسات گازمایع در بخش کتیچ، مسکوتان و مرکز شهرستان نیاز است و حداقل سهمیه گاز مایع باید ماهیانه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن برسد تا بازار سیاه و قیمت بالا و یا کمبود شدید را شاهد نباشیم.

سرپرست فرمانداری فنوج ادامه داد: در بحث جایگاه گاز CNG هم شهرستان فنوج به ۳ جایگاه در شهر فنوج، کتیچ و مسکوتان نیاز دارد که باید ساخته و افتتاح شوند.

حقانی بیان کرد: همچنین توزیع نفت سفید در یک مکان مسکونی و حیاط خانه شخصی در حال انجام است که پیشنهاد می شود حداقل یک هکتار زمین برای این امر اختصاص پیدا کند تا در محدوده استاندارد جایگاه جدید نفت سفید ساخته و تلمبه های توزیع نفت هم از دو عدد فعلی به ۱۰ عدد افزایش پیدا کنند.

او گفت: چنانچه برای ساخت هفت جایگاه سوخت جدید، سه جایگاه تاسیسات گاز مایع و سه جایگاه CNG در شهرستان فنوج مجوز صادر و فراخوان داده شود در کمتر از چهار تا ۶ ماه کل مشکلات حوزه انرژی بدون یک ریال تسهیلات دولتی با سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی مرتفع می شود، این اراده در مسوولان دولت مردمی آیت الله رییسی وجود دارد لذا مردم چشم انتظار مساعدت نظام هستند.

سرپرست فرمانداری فنوج بیان کرد: شهرستان فنوج در بن بست قرار دارد و جایگاه سوخت نیاز اصلی است و باید با افزایش جمعیت و افزوده شدن خودروها توجه ویژه شود.

حقانی گفت: چرا تمامی ادارات در فنوج مستقل نشده اند و چارت اداری تعریف نشده و دستگاههای اجرایی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

او بیان کرد: راه تنگ سرحه به فنوج محور مشهور به کلدر از ۱۳ سال قبل در حال کار است ولی به دلیل کمبود اعتبار تکمیل و بهره برداری نمی شود.

سرپرست فرمانداری فنوج ادامه داد: اگر وزارت راه و شهرسازی فقط در حد ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی از فنوج به قلعه گنج کرمان و فنوج به جاده ترانزیتی نیکشهر به ایرانشهر در محدوده تنگ سرحه احدث کند فنوج متحول و به یک چهارراه اقتصادی تبدیل می شود.

حقانی گفت: برای تکمیل و آسفالت جاده فنوج به تنگ سرحه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا فنوج از بن بست خارج شود.

فنوج در جنوب غربی سیستان و بلوچستان و ۲۰۰ کیلومتری جنوب شهرستان ایرانشهر و ۱۴۰ کیلومتری نیکشهر و ۵۵۰ کیلومتری مرکز استان (زاهدان) و ۱۷۷۵ کیلومتری مرکز کشور (تهران) قرار دارد و از غرب به استان کرمان منتهی می شود، در طول ۹۵ درجه و ۳۸ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۵ متر است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا