کد خبر: 11050040216
دسته‌بندی نشده

توضیحات قائم‌مقام بورس کالا در باره عرضه سیمان در بورس  

قائم‌مقام بورس کالا تحولات حوزه بازار سیمان، تصمیمات اتخاذشده و روند عرضه‌های این محصول در بورس کالا را تشریح کرد.

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا محتشمی‌پور با یادآوری  اوضاع بازار سیمان قبل از ورود به بورس کالا گفت: برای تحلیل بهتر بازار سیمان باید نگاهی به وضع بازار قبل از ورود سیمان به بورس کالا داشت؛ برای مثال در سال ٩٩، قیمت سیمان درب کارخانه و با قیمت مصوب، حدود ١٧هزار تومان بود، اما این محصول در بازار بین ٣٠ تا ۴٠هزار تومان به دست مصرف‌کننده رسید.

قائم‌مقام بورس کالا افزود: هر چند سیمان از سوی وزارت صمت و انجمن سیمان با قیمت مصوب درب کارخانه توزیع می‌شد، اما ولنگاری در نظارت پس از تحویل درب کارخانه و سوء‌مدیریت موجب ایجاد رانت شد تا سیمان با قیمت‌های بسیار بالاتر به مصرف‌کننده برسد.

او تاکید کرد: در حالی که سیاست‌گذار خرسند بود که در حال تنظیم بازار است و سیمان را با قیمت مصوب توزیع می‌کند، اما این محصول هیچ گاه با قیمت مدنظر سیاست‌گذار به مصرف‌کننده واقعی نرسید که در این زمینه گفته می‌شود فقط برای زمستان سال گذشته، توزیع ۶۰۰۰ میلیارد تومان رانت بین تعداد معدودی به دلیل فاصله قیمتی مصوب دولت با قیمت بازار رقم خورد که امیدواریم این ارقام صحیح نباشد.

قائم‌مقام بورس کالا با بیان اینکه متاسفانه ولنگاری و نبود نظارت نهاد‌های مربوطه در بازار باعث توزیع رانت فراوانی به یک عده‌ای محدود شد، اظهار کرد: وضع نامساعد بازار سیمان، آینه تمام‌نمای سیاست‌های نادرست و اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری است.

مسیر رهایی از رانت‌های کلان

محتشمی‌پور با بیان اینکه، اما اوضاع بازار سیمان با ورود به بورس کالا در حال تحول و حمایت اصولی از تولیدکننده و مصرف‌کننده است، ادامه داد: واقعیت آن است که ناکارآمدی قیمت‌گذاری دستوری برای همگان نمایان شد و ورود کالا‌ها به بورس‌های کالایی کارآمدترین مسیر برای رهایی از رانت‌های کلان در اقتصاد است. اگر به دنبال رفع گره‌های رشد تولید، سرمایه‌گذاری و احیای زیر ساخت‌ها هستیم، باید همه محصولات و شرکت‌های سیمانی وارد بورس کالا شوند که اگر تاکنون این اقدام به طور کامل انجام نشده است به دلیل آن است که وزارت صمت وظایف خود را به خوبی انجام نداده است.

او درباره طرح بحث‌های خروج معاملات سیمان از بورس کالا، گفت: درباره بحث خروج سیمان از بورس کالا، جلسات متعددی در هفته گذشته شکل گرفت و در نهایت در روز سه‌شنبه گذشته با حضور وزیر صمت، تصمیم بر تدوام عرضه‌ها اتخاذ شد. در این میان برخی از معاونان وزیر صمت نسبت به موضوع عرضه در بورس سوالات و ابهاماتی داشتند که عمدتا به علت نداشتن آگاهی از سازوکار بورس کالا بود.

به گفته محتشمی‌پور، پس از رفع ابهامات طرح‌شده، تقریبا تمامی معاونت‌ها و وزیر بر عرضه سیمان در بورس کالا تاکید کردند.

موجودی شرکت‌ها روی تابلو رفت

قائم‌مقام بورس کالا درباره عرضه اخیر سیمان گفت: روز چهارشنبه گذشته شاهد عرضه بیش از ۷۳۰ هزار تن سیمان در بورس کالا بودیم که این رقم، بالاترین میزان عرضه از ابتدای ورود به بورس بود. موضوع مهم درباره عرضه اخیر این بود که در طول هفته‌های گذشته و با قطعی یا محدودیت‌های برق اعمال‌شده، تمام دستگاه‌ها در تلاش در جهت کسب میزان سیمان موجود در شرکت‌ها بودند که این میزان بر روی تابلوی بورس با عرضه صورت‌گرفته نمایش داده شد.

به پیشنهاد سلف فروشی توجهی نشد

به گفته محتشمی‌پور، پس از اعمال محدودیت‌های برق برای کارخانه‌های سیمان، بورس کالا در چند نامه و پیشنهاد بر لزوم سلف‌فروشی محصولات به منظور ایجاد اطمینان خاطر فعالان بازار از ادامه عرضه‌ها در آینده تاکید کرد که البته توجهی به این موضوع نشد؛ این در حالی است که در هیچ بستر دیگری امکان فروش سلف و مدت دار محصولات وجود ندارد.

محتشمی‌پور در پایان گفت: دستورالعملی در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا در دست تدوین است که براساس آن، مقرر خواهد شد تا تمام فروش سیمان در داخل کشور از طریق بورس صورت پذیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا