کد خبر: 27060046686
اقتصادانرژیجامعه و فرهنگدسته‌بندی نشدهروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

تولد دوباره خودروهای قدیمی با برقی شدن

ترجمه: محمود نواب مطلق

یک شرکت انگلیسی با ابتکار خود در برقی کردن خودروهای قدیمی موجبات خوشحالی صاحبان آنها را فراهم کرده است.

بر اساس آمار انجمن سازندگان و بازرگانان موتور در انگلیس، اکنون۴۰میلیون اتومبیل در این کشور وجود دارد که تردد بخش قابل توجهی از آنها با سیاست‌های زیست‌محیطی مدیریت شهری لندن با مشکل روبه‌رو است. مشاوران دولت بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹) ۴۶ درصد خودروها به منظور دستیابی به اهداف اقلیمی ملی باید برقی شوند. این در حالیست که رانندگان خودروهای قدیمی انگلیسی تا مبلغ ۲۰۰۰ پوند (۲۳۴۵ یورو) برای قراضه کردن خودوروی خود در این کشور دریافت می‌کنند.

در این میان، یک استارت‌آپ در انگلستان طرح ابتکاری برای نابود نکردن این خودروهای قدیمی ارائه کرده است. این شرکت که در مرکز لندن قرار دارد خودروهای  رووِر مینی، لند رووِر و موریس مینورز را برقی می‌کند تا از سوخت پاک بهره مند شوند. متیو کیتِر، ۴۴ ساله با باتری‌های نیسان لیف و تسلای بازسازی‌شده، خودروهای قدیمی را برقی می کند. او که این کار را از سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) با تبدیل موریس مینورزمدل ۱۹۵۳  خودش به خودرو برقی با ۹ باتری منشوری لیتیم-یونی آغاز کرد، می‌گوید: «در آن زمان در کالیفرنیا دیدم این کار را می کنند و در انگلیس برای این تبدیل کسی نبود.» ده نفر با او در این کار همکاری می کنند. آنها نام «مقاوم‌سازی» را برای برقی شدن خودرو انتخاب کرده اند.

انجام  این تبدیل برای هر ماشین متفاوت است، عملیات اندازه گیری و نصب تجهیزات به ازای هر خودرو شش ماه طول می کشد و هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ هزار پوند (۲۹۳۲۶یورو) در بر دارد. با این حال کار با صرفه‌ای است چراکه در انگلستان اتومبیل‌های برقی از مالیاتها و عوارض جاده‌ای معاف هستند و تنها هزینه تأمین برق این خودروها بر عهده مالکان آنها خواهد بود. بدین ترتیب آنها می توانند در لندن با هزینه‌ای حدود یک پوند (۷۱/۱ یورو) در هفته  تردد کنند.

مهندسان این کار تلاش می کنند از حداکثر تجهیزات موجود در یک خودرو قدیمی استفاده کنند؛ اگرچه از چاپگرهای سه بعدی و باتریهای لیتیم- یونی نیز بهره‌مند می‌شوند. ماتیو کیتر در این باره می‌گوید: «یکی از مهمترین اهداف ما آن است که حتی‌المقدور جلوه‌های تاریخی خودروهای قدیمی محفوظ بمانند. اکثر مالکان این خودروها دوست دارند اجزای آنها مثل چراغهای راهنما باقی بمانند حتی اگر در مقایسه با خودروهای جدید عجیب به نظر برسد.»

از آنجا که این خودروها نمی‌توانند به تجهیزات مدرنی چون فرمان برقی و ناوبری ماهواره‌ای مجهز شوند، برقی شدنشان ارزانتر تمام می‌شود. لندرووِر و مینی بیشتر از بقیه مناسب این کار بوده‌اند ولی خودروهای قدیمی‌ دیگری نیز سروکارشان به گاراژ  این استارت آپ در «لامبرت» افتاده است.

مهندسان در این شرکت به خودروهایی چون لانچیا، بنتلی و یک تاکسی لندن متعلق به گروه هتلهای پِنَنسول(شبه‌جزیره) که در اختیار تاجر سرمایه‌دار، نوبر گولبنکیان بود؛ زندگی دوباره بخشیدند. روی کامپبل، ۶۹ ساله از اینکه در فوریه گذشته (بهمن ۹۹) توانست این شرکت را در لندن پیدا کند، بسیار خوشحال است. او که خود نیز کارآفرین در زمینه وسایل الکتریکی و علاقه‌مند به خودروهای قدیمی است خودرو مدل ۱۹۷۰ ( ۱۳۴۹) خود را به یک باتری تسلا مجهز کرد.

این خودرو کوچک به شکل منقار طراحی شده است که پوسته‌ای از جنس فایبرگلاس قسمت موتور و راننده را باهم در برمی گیرد. کامپبل می‌گوید: «صدای زیاد و گرمای شدید گازهای خروجی از ماشین دیگر قابل تحمل نبودند. اما الآن من به راحتی مثل یک مسافر در این ماشین می‌نشینم و روزنامه می‌خوانم. بسیار ساکت و آرام و  مزیت‌های برقی کردن آن بسیار زیاد و قابل توجه است.»

با اینکه هزینه برقی کردن چندان هم ارزان نیست، مالکان خودرو های قدیمی این کار را بسیار مقرون به صرفه می‌دانند. او می افزاید:« پس از برقی کردن متوجه می‌شوید که پول خود را دور نینداخته‌اید.» روی کامپبل در نظر دارد با خودرو برقی خود در مسابقه رالی خودروهای برقی که  از لندن تا برینکتون در ۱۸ سپتامبر(۲۷ شهریو) برگزار می‌شود، شرکت و مسیر ۹۵ کیلومتری آن  را طی کند. خودرو او قادر است مسافت ۸۰  کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد بپیماید.

از زمانی که شرکت خودروهای برقی لندن کار خود را آغاز کرده است شرکت‌های دیگری نیز به تدریج وارد روند برقی کردن خودروها در انگلستان شدند؛ مثل شرکت «لوناز دیزاین» که تحت حمایت مالی دیوید بکام، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال انگلیس فعالیت می‌کند. مقر این شرکت در شهر سیلوراستون قرار دارد و مسابقه بزرگ فرمول یک انگلستان در آن برگزار می‌شود.

در این شرکت برقی کردن خودروهای رولزرویس از پایه قیمتی ۳۵هزار پوند (۴۱۰۴۸۷ یورو) انجام می‌شود. ماتیو کیتر اعتقاد بین کار شرکت او و بقیه یک «اختلاف بزرگ وجود دارد»: «ما تلاش می کنیم به نحوی کار کنیم که بیشترین افراد بتوانند از آن بهره‌مند شوند.» یکی از این اقدامات ارسال کیت‌های برقی شدن خودروها به منازل است.

او می‌افزاید: «ما این کیت‌ها را به منازل می فرستیم تا مشتریان ما بیشتر در رفاه باشند و این کار مورد استقبال آنها قرار گرفته است. از این پس هدف ما سرعت بخشیدن به کار است. ما قصد داریم زمان برقی کردن خودروها از شش ماه را به سه ماه کاهش دهیم.»

منبع: یورونیوز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا