کد خبر: 21020025944
روزنامهسلامت و رفاه

تولید انبوه واکسن برکت آغاز شد

فاز اول تولید واکسن کووایران برکت امروز به صورت رسمی آغاز شد و قرار است تا تیر امسال حدود ۱۰ میلیون دوز از این واکسن عرضه ‌شود.

عزیزاله شهبازی، نماینده عالی دولت در استان البرز در مراسم رونمایی از اولین محصول تولید شده واکسن کووایران برکت (۳۰۰ هزار دوز واکسن) در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت در محل شهرک دارویی برکت با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) صورت گرفت، افزود: امروز شاهد آغاز تولید یک محصول مهم و استراتژیک برای کشور در البرز هستیم.

وی با بیان اینکه شهرک دارویی برکت در منطقه ویژه اقتصادی ساوجبلاغ مستقر است، ادامه داد: همچنین در این روز به صورت رسمی اعلام شد که ساوجبلاغ به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

شهبازی گفت: استان البرز با ظرفیت های موجود در حال تبدیل شدن به های دارویی کشور است، چراکه ۷۰ درصد از تولید داروی کشور در این استان است.

وی افزود: فاز اول تولید واکسن کووایران برکت امروز به صورت رسمی آغاز و تا تیر ماه امسال حدود ۱۰ میلیون دوز از این واکسن عرضه می‌شود.

استاندار البرز گفت: واکسن های دیگری نیز مراحل تحقیقاتی خود را به پایان رسانده‌اند که می‌توان به رازی و پاستور و اکتوورکو که در البرز مستقر هستند، اشاره کرد.

وی افزود: دولت، نهایت همراهی و همکاری و ایجاد تسهیلات لازم را برای مطالعات، تولید و عرضه واکسن کرونا داشته است.

شهبازی گفت: مفتخریم که چنین دانشمندان فرهیخته و ارزشمندی در پهنه جمهوری اسلامی ایران حضور دارند و در البرز نیز به شکل ویژه ای فعالیت دارند.

محرز: ایران دیگر نیازی به واردات واکسن کرونا ندارد

مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در این مراسم، گفت: امروز روز بسیار بزرگی است، ساخت چنین سایتی نشان از توانمندی کشور در حوزه پزشکی است. این افتخار حاصل تلاش نخبگان و جوانانی است که شبانه‌روزی برای سربلندی ایران تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با تولید واکسن کرونای ایرانی دیگر به واردات واکسن از کشورهای خارجی نیاز نداریم، افزود: این واکسن به زودی به بازار می‌آید و از نظر اثربخشی و مصونیت تمام فاکتورهای لازم را دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو: کرونا صنعت واکسن‌سازی کشور را رونق داد

در ادامه محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره با اینکه ما در سخت‌‍‌ترین شرایط تحریم وارد فاز شیوع بیماری کرونا شدیم، اظهارکرد: دشمنان تصور می‌کردند که می‌توانند در این شرایط در حوزه سلامت و دارو ملت ایران را به زانو درآورند اما به یاری خداوند ما در این میدان هم توانستیم امید بدخواهان و دشمنان را ناامید کنیم.

وی افزود: ما از سال ۹۷ تاکنون در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی بسیار موفق عمل کردیم و تولید دارویی ما نسبت با سال ۹۲، با رشد ۹۲ درصدی همراه بوده است و همچنین در این سال‌ها واردات دارویی ۲۱ درصد کاهش داشته است.

این مسئول بیان کرد: در حوزه ارزبری دارو هم، ۱۰ درصد افزایش ارزبری برای تولید مواد اولیه و ۲۹ درصد ارزبری را در زمینه واردات دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل، داروهای طبیعی و شیرخشک کاهش دادیم.

این در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۷، ۷۵ درصد بازار دارویی در اختیار واردات و ۲۵ درصد در اختیار تولید بود، افزود: امروز ۸۸ درصد نیاز دارویی کشور در داخل کشور تولید و تنها ۱۲ درصد از خارج تامین می‌شود.

وی با تاکید براینکه تحریم‌ها برای این وضع شد تا صنعت دارویی ما را نابود کند، گفت: ما توانستیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و به جایگاه بهتری در این حوزه برسیم. در زمینه مقابله با ویروس کرونا نیز از روز اول ستاد مقابله با کرونا به کمک وزارت بهداشت آمد و در این زمینه اقدامات بسیار موثری صورت گرفت.

شانه‌ساز ادامه داد: امروز نیز در حوزه تولید واکسن بسیار موفق عمل کرده‌ایم، ما در ۱۰۰ سال اخیر توفیق چندانی در حوزه تولید واکسن نداشتیم اما به واسطه شیوع کرونا صنعت واکسن سازی کشور را رونق دهیم و تا فروردین سال آینده با همکاری پنج شرکت دارویی می‌توانیم ۱۹۷ میلیون دوز واکسن تولید ‌کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه همه این فعالیت‌ها در سایه بهره‌مندی از توان نیروی داخلی، دانش نخبگان و جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند عملیاتی شده است، گفت: واکسن شاهراهی از مجموعه علوم است و تولید آن حساسیت بسیاری نسبت به سایر محصولات دارد بنابراین کشوری که بتواند واکسن تولید کند قطعا درحوزه پزشکی به جایگاه بالایی رسیده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا