کد خبر: 081102150296
اقتصاداقتصاد کلانانرژیبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تولید روزانه ۳٫۶ میلیون بشکه نفت؛ انتظاری در دسترس

وزیر نفت در حالی قول افزایش تولید نفت روزانه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه را داده که به نظر می‌رسد این وعده دور از انتظار نیست؛ طبق گزارش و آمار اوپک تولید نفت ایران از ۲.۴۹۳ میلیون بشکه در روز به ۳.۲ میلیون رسیده و ایران به سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک تبدیل شده است.

همچنین در مردادماه ۱۴۰۰ میانگین فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود و جهش بزرگی که اتفاق افتاده، تصادفی نیست و نشان دهنده رویکرد درست دولت سیزدهم است.

وابستگی اقتصاد ایران به قیمت نفت یکی از مهمترین چالش‌های سدۀ اخیر است و همواره اقتصاددانان بر لزوم تنوع‌بخشی به درآمدهای غیرنفتی و سبد ارزی کشور تأکید دارند اما هنوز هم بزرگترین منبع درآمد ایران، نفت است و قطعاً میزان فروش آن ارتباط بسیار زیادی با ارزش پول ملی، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و دیگر شاخص‌های اقتصادی ایران دارد.

با این حال، اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های خارجی و غربی در دو دهه گذشته در فروش نفت نتوانسته بود به موفقیت بالایی برسد که البته این موضوع تا حد بسیار زیادی به جهت‌گیری اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم بستگی داشت.

دولت وقت نتوانسته بود انتظارات را در این حوزه برآورده کند. این موضوع بعد از زیر میز برجام زدن آمریکا شدت بیشتری هم پیدا کرد و حتی مذاکره با طرف‌های اروپایی هم نتوانست دولت وقت را به موفقیتی در این بخش برساند تا جایی‌که در مردادماه ۱۴۰۰، میانگین فروش نفت به ۳۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته بود در حالی‌که ایران پیشتر حتی فروش میانگین دو میلیون بشکه نفت در روز را هم تجربه کرده بود.

این افت در فروش نفت در یک دهه اخیر، تمام ارکان اقتصادی ایران را تحت‌الشعاع قرار داده بود. عدم‌فروش میزان کافی نفت و حتی عدم‌وصول درآمد ارزی آن، از دیگر مشکلات در دولت قبل بود.

دولت سیزدهم در این بخش توانست با اصلاح رویکردها و بهبود ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه و شرک‌های تجاری و کشورهای همگرا در مناسبات سیاسی، روند را تغییر دهد و به فروش ۱٫۳ میلیون بشکه در روز برسد.

حالا طبق گزارش و آمار اوپک تولید نفت ایران از ۲٫۴۹۳ میلیون بشکه در روز به ۳٫۲ میلیون رسیده و ایران به سومین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک تبدیل شده است که البته وزیر نفت قول رسیدن به رکورد تولید ۳٫۶ میلیون بشکه در روز تا پایان سال جاری را داده است.

وزیر نفت چندی پیش با تأکید بر اینکه تا پایان امسال تولید نفت کشور به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد رسید، گفته بود که «سال آینده تلاش می‌شود تولید به مرز ۴ میلیون بشکه در روز برسد.

ایران ۱۶۳ میلیارد بشکه‌ نفت درجا دارد و بر اساس برنامه هفتم توسعه تولید نفت کشور باید به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که این هدف قطعاً بدون سرمایه گذاری‌های جدید دست‌یافتنی نخواهد بود.»

منبع: همت خبر

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا