کد خبر: 0105983470
کشاورزی

تولید رُب گوجه فرنگی بار دیگر در ورامین رونق گرفت

با آغاز برداشت محصول گوجه فرنگی و افزایش قیمت رُب طی ماه های اخیر، بار دیگر کار پخت رُب گوجه فرنگی که مدت‌ها به دست فراموشی سپره شده بود، در شهرستان ورامین رونق پیدا کرده است.

شهرستان ورامین به دلیل کشت سالانه ده‌ها هکتار گوجه فرنگی، قطب مهم تولید این محصول در استان تهران است ولی جای خالی صنایع تبدیلی باعث شده این محصول به صورت خام در میادین میوه و تره بار فروخته شود و در برخی از سال‌ها که خرید آن رونق ندارد، بسیاری از کشاورزانی که مبادرت به کشت این محصول می‌کنند، متضرر شوند و حتی حاضر به برداشت محصول خود نیز نباشد.

دیر زمانی نیست که هنگام برداشت گوجه فرنگی، بسیاری از مردم ورامین با خرید این محصول و آبگیری از آن، اقدام به پخت رُب گوجه فرنگی می‌کردند و کمتر خانواده ورامینی از محصولات شرکتی استفاده می‌کرد ولی با توسعه شهرها و افزایش میزان آپارتمان‌نشینی، چند سالی پخت رُب گوجه فرنگی به دست فراموشی سپرده شده بود.

در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش قیمت رُب گوجه فرنگی در بازار که گاه تا هر کیلوگرم ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌رسد و همزمان با آغاز برداشت این محصول از اراضی کشاورزی شهرستان، بار دیگر مردم به پختن رُب روی آورده‌اند و کار آب گوجه گیری در ورامین رونق خوبی گرفته است.

امروز از اغلب خانه‌های حیاط دار ورامین بوی رُب در حال پخت به مشام می‌رسد.

کشت ۴۵ هکتار گوجه در ورامین

مدیر جهاد کشاورزی ورامین گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت گوجه رفته است.

محمدحسین تاجیک افزود: از هر هکتار زمین کشاورزی ورامین ۵۰ تن گوجه فرنگی برداشت می‌شود که این میزان نسبت به سال گذشته با افزایش مواجه و کیفیت این محصول نیز بسیار مناسب است.

قیمت ارزان‌تر رُب خانگی

یکی از متصدیان واحدهای آب‌گیری و فروش محصولات غذایی گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم رُب خانگی نسبت به محصولات شرکتی حداقل هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر است از این رو بسیاری از مردم امسال به پخت رُب گوجه رو آورده‌اند.

قاسم تاجیک افزود: قیمت فروش گوجه فرنگی در میدان تره بار از یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان و هزینه آب گیری هر کیلوگرم گوجه ۵۰۰ تومان است.

وی اظهارداشت: از هر ۱۰۰ کیلو آب گوجه، حدود ۲۰ کیلوگرم رُب به دست می‌آید که با هزینه‌های خرید، آب‌گیری، حمل و نقل و سوخت، قیمت تمام شده هر کیلوگرم رُب خانگی در حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال وضعیت خرید گوجه و رُب‌گیری بسیار مناسب است و هر روز ده‌ها نفر برای خرید گوجه و آب‌گیری گوجه مراجعه می‌کنند که این امر باعث رونق کشاورزی ورامین نیز شده است.

افزایش نظارت شبکه بهداشت

در عین حال رئیس شبکه بهداشت و درمان ورامین نیز، از اجرای طرح تشدید نظارت بر واحدهای عصاره‌گیری میوه و سبزیجات خبر داد.

دکتر محمدرضا میرزاحسینیان افزود: شبکه بهداشت هر سه ماه یکبار از واحدهای عصاره‌گیری مستقر در شهرستان به صورت طرح مشترک با اتاق اصناف بازدید می‌کند و مسائل بهداشتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی گفت: در فصل تابستان که اوج فعالیت این واحدهاست، طرح تشدید نظارت شبکه بهداشت آغاز و با هرگونه تخلف بهداشتی در این زمینه برخورد می‌شود.

میرزاحسینیان اظهارداشت: مردم می‌توانند با استفاده از سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته شکایات خود را از واحدهای عصاره‌گیری اعلام تا بازرسان به این شکایات رسیدگی کنند.

شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا