کد خبر: 130502134397
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

تولید زودهنگام گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اکنون ۴ حلقه چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل شده و تا پایان مرداد امسال تولید زودهنگام از این فاز آغاز می شود.

به گزارش عصراقتصاد، محمدحسین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس متجلی در نشست مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور با مدیران صنعت نفت در پارس جنوبی با اشاره به اینکه پارس جنوبی خط مقدم جبهه اقتصادی کشور است، اظهار کرد: بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب که خرمشهرها در راه است، باید برای خط مقدم جبهه اقتصادی باید برنامه مشخصی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: ناترازی گاز در زمستان و تابستان وجود دارد و باید با برنامه‌ریزی از مشکلات آینده جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تأکید کرد: افت فشار مخزن پارس جنوبی و نا ترازی گاز در آینده نیز وجود خواهد داشت و برای حل این مشکل باید مسیرها را کوتاه کرد و بتوانیم به هدف بزرگی که در پیش داریم برسیم.

متجلی با بیان اینکه در دو سال اخیر تصمیم‌های بزرگی در کشور گرفته شده است که می‌توان به نصب سکوی فاز ۱۱ اشاره کرد، گفت: در سال‌های گذشته یک دکل حفاری با کارایی ۴۰ درصد در فاز ۱۱ کار می‌کرد اما در دولت سیزدهم این دکل جابه‌جا شد و اکنون چهار حلقه چاه تکمیل شده و تا پایان مردادماه تولید زودهنگام از این فاز آغاز می‌شود.

وی افزود: احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ نیز در حال اجراست و تا مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل نفت و گاز پارس گفت: در فشار افزایی باید به سمت استفاده از کمپرسورهای به روز دنیا حرکت کنیم.

۶ اقدام مهم دولت سیزدهم در پارس جنوبی

سجاد خلیلی، معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری نیز گفت: ۶ اقدام مهم در پارس جنوبی در دولت سیزدهم انجام شده که شامل توسعه فاز ۱۱، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، شیرین‌سازی میعانات گازی، بهره‌برداری از اسکله صادراتی گاز مایع، احداث خط لوله فاز ۱۶ و … است.

وی با بیان اینکه دشمنان ایران نه‌تنها در توسعه پارس جنوبی کمک نکردند که در زمین رقبای ایران فعال بودند، اظهار کرد: از همین رو تلاش در این عرصه جهاد اقتصادی است.

وی با اشاره به روایت پیشرفت اقدام‌های انجام‌شده در دولت سیزدهم، ادامه داد: منطقه پارس جنوبی نماد پیشرفت صنعت نفت در سال‌های اخیر است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۹۰ میلیارد دلار طرح در شرکت ملی نفت ایران و در بخش بالادست در این منطقه اجرایی شده است، تاکید کرد: ۵۰ درصد گاز ایران، ۷۰ درصد تولید گاز کشور و ۸۰ درصد میعانات گازی سهم پارس جنوبی است.

خلیلی گفت: با توجه به اینکه میعانات گازی تولید شده برای تولید بنزین و گازوئیل اختصاص پیدا می‌کند بنابراین این میدان مشترک سهم مهمی در تأمین بنزین و گازوییل کشور دارد.

وی با بیان اینکه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیش از این معطل حضور شرکت‌های خارجی بود، تصریح کرد: اما در دولت سیزدهم جابه‌جایی سکوی فاز ۱۱ انجام شد و تولید روزانه ١۵ میلیون مترمکعب گاز از آخرین فاز پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر نفت افزود: در دولت گذشته ۳۵ نفتکش عظیم میعانات گازی روی آب به مدت ۳ سال معطل مانده بود و فروش نفت را به ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده بودند.

خلیلی ادامه داد: در دولت سیزدهم اما نه‌تنها میعانات گازی به فروش رفت، صادرات نفت نیز افزایش یافت و اکنون میعانات گازی روی آب به صفر رسیده است.

وی تأکید کرد: ۶ اقدام مهم در پارس جنوبی در دولت سیزدهم انجام شده که شامل توسعه فاز ۱۱، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴، شیرین‌سازی میعانات گازی، اسکله صادراتی و … است.

فرآورش ۷۵ درصد گاز کشور در ۱۳ پالایشگاه پارس جنوبی

همچنین مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در این نشست گفت: ۷۵ درصد گاز کشور در ۱۳ پالایشگاه گازی پارس جنوبی فرآورش شده و به خطوط سراسری تزریق می‌شود.

به گزارش وزارت نفت، احمد باهوش با اشاره به اینکه در گذشته مشکل نا ترازی گاز در زمستان وجود داشت، اظهار کرد: اما اکنون در تابستان نیز این نا ترازی وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود تعطیلی سراسری در کشور، اما نیروگاه‌های این منطقه برای تأمین گاز به‌صورت ۲۴ ساعته فعال است تا نیاز مردم را تأمین کنند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی به نیروگاه بعثت در این مجموعه اشاره کرد و گفت: این نیروگاه بخش زیادی از نیاز برق سراسری را تأمین می‌کند.

باهوش تاکید کرد: شرکت نفت و گاز پارس، گاز غنی را در سکوهای دریایی تولید می‌کند و گاز تولیدشده پس از انتقال به خشکی، در سایت‌های یک و دو در ۱۳ پالایشگاه فرآورش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد گاز کشور از این منطقه تأمین می‌شود، تصریح کرد: بخشی از محصولات تولیدی به‌عنوان خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاز سبک به خطوط سراسری گاز تزریق می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا