کد خبر: 240702140569
اقتصادانرژیتولید و بازرگانیروزنامه

تولید میدان‌های نفتی مشترک ۳ برابر شد

سکینه مهرآیی

بنابراعلام مدیرعامل شرکت ملی نفت، از نظر تولید نفت، نسبت تولید از میدان‌های مشترک به مستقل ۳ برابر است که نشان می‌دهد اولویت دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌های مشترک به‌درستی اجرا شده است.

عصراقتصاد: محسن خجسته مهر در مراسم پویش اهدای بسته های آموزشی (نوشت افزار تولید داخل) به دانش آموزان محروم مناطق نفت‌خیز و گازخیز کشور، گفت: شرکت ملی نفت ایران در راستای ایفای مسئولیت احتماعی خود و با لحاظ کردن این موضوع که توسعه پایدار و متوازن و همه جانبه و متناسب در همه بخش های سیاسی اقتصادی فرهنگی دولت باشد و در کنار توسعه میادین نفت و گاز کشور و افزایش تولید ما موظف هستیم که محیط پیرامون کسب و کار خود را از نقطه نظرهای مختلف پوشس دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: ایجاد عدالت و فرصت های مناسب و برابر برای شکوفایی استعدادها و برخورداری و بهره مندی مناسب از همه امکانات موجود در حوزه های بهداشت، سلامت، راه، آبرسانی و عمران و به ویژه آموزش و تقویت بنیه علمی و مهارت آموزی را از وظایف خود میدانیم تا به قدر اکمل به ایفای نقش مسئوایت های اجتماعی بپردازیم به همین دلیل شرکت ملی نفت از شهریور سال ۱۴۰۰ و از همان ابتدای کار دولت سیزدهم ۶هزار پروژه به ارزش ۱۷ همت در بخش هایی که ذکر شد اختصاص داده شد.

بطوری که در مدت دوسال ۲هزار پروژه به بهره برداری رسید و ۴ هزار دیگر در دست اقدام است و از این ۶ هزار پروژه ۸۲ درصد آن در مناطق محروم پیرامون ۱۰ استان نفت و گاز خیز از شمال شرق تا غرب و جنوب غرب کشور را پوشش می دهد. از نظر تعداد ۶۲ درصد دقیقا در مناطق کم برخوردار و روستایی هستند.

بنابراین با رویکرد عدالت محور دولت سیزدهم تلاش شده تا توزیع درست و عادلانه ای از تخصیص منابع را مبتنی بر ایفای مسئولیت های اجتماعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما موضوع مهمتر از ایفای مسئولیت های اجتماعی، پایدار بودن و تداوم این عمل است. باید برنامه هایی در راستای مهارت آموزی حداکثری و تقویت بنیه علمی و آموزشی به ویژه برای نسل نوخوان و جوانان داشته باشیم ما اگر خواهان رشد اقتصادی طولانی و بلند مدت هستیم باید کارهای بنیادی انجام دهیم یعنی از مهدهای کودک مدترس و دبیرستان ها شروع کنیم و در صورت این موفقیت که به آموزش ارتقا یافته و افزایش سطح مهارت در مناطق کم برخوردار برسیم میتوانیم ادعا کنیم که پایه های رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را مستحکم کردیم.

وی اظهار کرد: از سال گذشته که این پرروژه را به طور جد پیگیری کردیم در دو بخش تقویت آموزش علمی را هم شروع کردیم یکی ارتقا سطح علمی معلمان و دبیران بود که جمع آماری آن ۱۰ هزار نفر معلم و دبیر است و دوم در حوزه دانش آموزی و دانشجویی بود که ۱۸ هزار نفر را در بر می گیرد و این موضوع بیش از آن که ارزش مادی داشته باشد، باید الگوهای درستی در بخش های مختلف آموزشی، فناوری و علمی و فرهنگی و تولید ایرانی و تکریم هموطنان در نقاط دور افتاده در کنار توسعه میادین نفت و گاز و افزایش تولید و‌ در کنار کسب و کار شرکت ملی نفت انجام شود و این کار را سیاست درست همراه با تداوم فرض کرده ایم.

مذاکرات با روس‌ها ادامه دارد

خجسته مهر در مورد مذاکرات فنی و اقتصادی با روس نیز گفت: مذاکرات نفتی و گازی ایران با روسیه ادامه دارد و هر زمان این مذاکرات به نتیجه رسید، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه عمده میدان‌ها در غرب کارون مشترک است، افزود: از نظر تولید نفت، نسبت تولید از میدان‌های مشترک به مستقل ۳ برابر است که نشان می‌دهد اولویت دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌های مشترک به‌درستی اجرا شده است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اجرای پروژه‌های نگهداشت توان و افزایش تولید در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: همچنین امضای قرارداد توسعه سه میدان یاران شمالی، جنوبی و سهراب که جزو میدان‌های مشترک هستند نیز در این دولت انجام شده است.

وی تأکید کرد: برداشت نفت از میدان‌های سپهر و جفیر نیز با ظرفیت روزانه ۲۰ هزار بشکه از هفته گذشته آغاز شد و آئین بهره‌برداری رسمی آن به‌زودی با حضور وزیر نفت برگزار می‌شود و در مجموع تولید نفت ایران تا پایان سال از ۳.۳ میلیون بشکه به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

۷۰ حلقه چاه جدید در میدان آزادگان طی یک سال اخیر عملیاتی شد

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه پارسال ۴۰ حلقه چاه جدید در میدان مشترک آزادگان به بهره‌برداری رسید، گفت: تا پایان مهرماه ۱۵ حلقه چاه جدید و تا پایان آبان‌ماه ۱۵ حلقه چاه دیگر در این میدان مشترک عملیاتی می‌شود و در یک سال گذشته ۷۰ حلقه چاه جدید به بهره‌برداری رسیده است.

خجسته‌مهر افزود: دکل‌های حفاری را نیز در آنجا ۷۰ درصد افزایش دادیم.

وی با اشاره به پروژه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی ادامه داد: این پروژه فناوری بالایی می‌خواهد و اکنون در گام مطالعاتی آن قرارداد امضا شده است و مشاوران ایرانی و خارجی نیز انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: ارزش اجرای پروژه فشارافزایی در پارس جنوبی ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود.

تفاهمنامه اجرای پویش اهدای بسته‌های آموزشی به دانش‌آموزان محروم مناطق نفتخیز و گازخیز کشور بین شرکت ملی نفت ایران و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) روزگذشته (دوشنبه، ۲۴ مهرماه) امضا و بسته‌‌های آماده شده توزیع شد.

این تفاهمنامه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی نفت و نیز در جهت توانمندسازی دانش آموزان بومی و محروم مناطق نفتخیز و گاز خیز کشور و ایجاد توسعه پایدار به استناد تبصره ذیل ماده ۸۰ اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در سقف ۲۰۰ میلیارد رال امضا شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا