کد خبر: 150502134627
انرژیجهانروزنامه

تولید نفت اوپک سقوط کرد

ترجمه: سلیم حیدری

طبق گزارش ها، تولید در ماه جولای (تیر) ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

بلومبرگ روز سه‌شنبه گزارش داد که تولید نفت اوپک در ماه جولای (تیر) به دلیل کاهش تولید شدید عربستان سعودی برای حمایت از قیمت‌های نفت خام، بیشترین کاهش را در سه سال اخیر داشته است.

بررسی این خروجی نشان داد که تولید اوپک در ماه گذشته ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به طور میانگین به ۲۷.۷۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. این شدیدترین کاهش از سال ۲۰۲۰ است. زمانی که این گروه شروع به کاهش تولید در پی قرنطینه های ناشی از کووید و کاهش تقاضای جهانی نفت کرد.

این نظرسنجی نشان داد که ریاض به اکثریت قریب به اتفاق کاهش وعده داده شده عمل کرد و تولید را در ژوئیه (تیر) به ۹.۱۵ میلیون بشکه در روز در مقابل داده های اقتصادی ضعیف در چین و ترس از رکود در ایالات متحده کاهش داد. بر اساس این مطالعه، نیجریه و لیبی نیز در ماه گذشته به ترتیب ۱۳۰۰۰۰ بشکه در روز و ۵۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش تولید داشتند. طبق گزارش‌ها، معامله‌گران انتظار دارند که ریاض در روزهای آینده تمدید این اقدام را تا سپتامبر (شهریور) اعلام کند.

گزارش بلومبرگ به داده‌های ردیابی نفتکش‌ها اشاره کرد که نشان می‌دهد محموله‌های تولیدکننده بزرگ نفت خام متحد اوپک، روسیه، به پایین‌ترین سطح هفت ماهه خود یعنی کمتر از ۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

ماه گذشته، ریاض اعلام کرد که کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان ۱ میلیون بشکه در روز برای یک ماه دیگر تمدید می کند و شامل اوت (مرداد) می شود، در حالی که روسیه به طور همزمان کاهش ۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز در صادرات را برای ماه اوت (مرداد) اعلام کرد. این کاهش به ۱.۵ درصد از عرضه جهانی خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، دو کشور در تاریخ ۴ آگوست (۱۳ مرداد) ریاست بررسی آنلاین شرایط بازار توسط کشورهای کلیدی اوپک پلاس را بر عهده خواهند داشت، در حالی که ائتلاف ۲۳ کشور اوپک پلاس قرار است در اواخر نوامبر (آذر) با یکدیگر دیدار کنند.

اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (از جمله روسیه) در ماه اکتبر (مهر) توافق کردند که تولید خود را حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی را از نوامبر (آذر) تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهند. این گروه بعداً در تلاش برای متعادل کردن قیمت ها با کاهش بیشتر قیمت ها موافقت کرد.

قیمت نفت با کاهش عرضه جهانی بهبود یافت و به بالاترین حد در سه ماه گذشته و به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت برنت روز چهارشنبه ۸۴.۲۶ دلار در هر بشکه معامله شد، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا