کد خبر: 23090060854
انرژی

تولید نفت ایران کاهش پیدا کرد؟

بنا بر گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت روزانه ایران در ماه نوامبر، ۹ هزار بشکه کاهش داشته است. افت تولید نفت ایران در حالی است که در بودجه سال ۱۴۰۱، دولت حساب ویژه‌ای روی درآمد نفتی باز کرده است. اما آیا تولید نفت ایران کاهش یافته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی می‌گوید: گزارش اوپک، مبتنی بر آماری است که خود کشورها به این سازمان اعلام می‌کنند؛ بنابراین ممکن است ایران به دلایل استراتژیک، چنین آماری داده باشد.

حمید حسینی در گفتگو با تجارت‌نیوز تاکید می‌کند: نمی‌توان آمار همه کشورها را راستی‌آزمایی کرد. آمار کلی اوپک مهم است اما جزئیات در آن چندان نقشی ندارد.

او بیان می‌کند: در حال حاضر کشوری مانند عراق بیش از سهمیه اوپک نفت تولید می‌کند اما چون بازار گنجایش این میزان نفت را دارد و حتی به آن نیازمند است، اوپک هم حساسیتی نشان نمی‌دهد.

حسینی می‌گوید ممکن است تولید نفت ایران کاهش نیافته باشد و ایران تعمدا چنین آماری منتشر کرده باشد.

کمبود امکانات و عدم سرمایه‌گذاری در حوزه پالایشگاه‌ها سبب شده که اخیرا وزیر نفت ایران از کمبود تولید بنزین در ایران ابراز نگرانی کند. حالا این دغدغه می‌تواند درباره تولید نفت هم تکرار شود.

چون ایران مدت‌هاست نتوانسته در زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری کند و ممکن است امکانات و تجهیزات جدیدی برای تولید نفت نیاز داشته باشد و اگر نتواند در زیرساخت‌های نفتی سرمایه‌گذاری کند، روند تولید نفت کاهش بیشتری پیدا کند.

صادرات ۳۱۵ هزار میلیاردی نفت ممکن است؟

گزارش ماهانه اوپک و این اظهارات در زمانی مطرح می‌شود که در بودجه سال ۱۴۰۱، درآمد حاصل از فروش نفت در ایران ۳۲ هزار میلیارد تومان بیشتر شده و دولت پیش‌بینی کرده که درآمد صادرات نفت ۱۰۶ درصد افزایش یابد.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران، میزان تولید نفت ایران روزانه ۳ میلیون بشکه در روز است که از این میزان ۱٫۷ میلیون بشکه مصرف داخلی است. دولت پیش‌بینی کرده که در سال آینده ۱٫۲ میلیون بشکه نفت صادر کند.

اما اگر گزارش ماهانه اوپک درست باشد و تولید نفت ایران بیش از این، کاهش پیدا کند، ممکن است ایران نتواند نفت زیادی صادر کند و تولید نفت محدود به مصرف داخلی باشد. به خصوص که گفته می‌شود مصرف بنزین در ایران مدام در حال افزایش است و ایران باید نفت بیشتری را صرف تامین نیاز داخل کند.

افزایش مصرف از یک سو و کاهش تولید از سوی دیگر، می‌تواند مشکل جدیدی برای درآمدزایی از طریق صادرات نفت باشد.

البته شاید دولت حساب ویژه‌ای روی افزایش قیمت نفت باز کرده باشد. بانک جی‌پی‌مورگان، اخیرا پیش بینی کرده بود که قیمت هر بشکه نفت به ۱۲۵ دلار می‌رسد.

با این حال حسینی درباره پیش‌بینی نفت ۱۲۵ دلاری اظهار می‌کند: بعید می‌دانم شرایطی پیش بیاید که بتوان با قیمت نفت بازی کرد. پیش‌بینی نفت ۱۲۵ دلاری، اعتبار زیادی ندارد.

او در آخر یادآوری می‌کند: ایران میزان زیادی نفت بر سطح آب دارد و با این آمار قابل رصد نیست. از سوی دیگر، این آمار است که خود ایران به اوپک اعلام کرده و ممکن است ملاحظه‌هایی داشته باشد.

حالا در شرایطی قرار داریم که اگر ادعای اوپک را درست بدانیم، احتمالا سال آینده علاوه بر تحریم‌ها با مشکل کمبود نفت هم مواجه هستیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا