کد خبر: 26090061181
اقتصادجامعه و فرهنگدسته‌بندی نشدهروزنامهسلامت و رفاهصفحه یک

تولید کفش‌‌های کتانی مجازی نایک

نایک نیز وارد دنیای مجازی شد. این غول تولید پوشاک ورزشی پس از آنکه در بازی‌های ویدئویی مجازی «روبلوکس» فضایی به رنگ محصولاتش درست کرد توانست شرکت نوآفرین «آرتیفکت» را به مالکیت خود درآورد. این شرکت نوآفرین سه شریک از جمله بونوآ پاگوتوی فرانسوی  دارد. مهمترین ویژگی این شرکت تولید کفش‌‌های کتانی مجازیست. بر اساس اطلاعات به دست آمده نایک با صرف چند صد میلیون دلار شرکت «آرتیفکت» را به مالکیت خود درآورده است.

کفش‌‌های مجازی آرتیفکت با ارز‌های مجازی  در چارچوب فضای مجازی  بلاک چین فروخته می‌شوند. در فوریه گذشته ( بهمن سال قبل) فروش این کفش‌های کتانی مجازی با تبلیغ یکی از هنرمندان از مرز ۱/۳ میلیون دلار گذشت.

برخی از این نوع کفش‌های کتانی در دنیایی واقعی غیر مجازی نیز به فروش رسیده اند.«جان دوناهو» مدیر شرکت نایک در بیانیه ای اعلام کرده است:«شرکت نایک عملا با مالکیت شرکت آرتیفکت به دنبال سرعت بخشیدن ورود خود به دنیای مجازیست. ما به این منظور از افراد مجرب و کارشناسان برجسته استفاده می‌کنیم.

هدف ما بلند آوازه کردن محصولات آرتیفکت و ورود هرچه بیشتر نایک به دنیای مجازیست.» در دنیای مجازی صنایع لوکس و مد روز به صورت مستمر در حال گسترش هستند.

مطالب پیشنهادی

از این‌رو آنها می‌توانند لباس‌‌های مجازی خود را از طریق تبلیغات گسترده در فضای مجازی بفروشند. به عنوان مثال «آدیداس» از این طریق توانست در بازی ودیوئویی «سندباکس» زمینه کسب ۶/۱ میلیون دلار را برای خود به دست آورد.

او در این بازی مجازی محصولات ویژه خود را به نمایش گذاشت. نشان‌هایی چون «گوکسی» ، «مونکلر» ، « بالِنسیاگا»، « دالس و گابانا» نیز توانستند به کمک بازی‌های مجازی « روبلوکس و فورت نایت» انواع لباس‌های ورزشی از قبیل ژاکت‌ها و گرمکن‌های ورزشی خود را بفروشند.

درتمام این موارد از توکن ‌های غیر قابل معاوضه (اِن اِف تی) در فضای مجازی  بلاکچین استفاده شده است. نایک آن زمان تصمیم به خرید شرکت آرتیفکت گرفت که  این شرکت در ماه مه ۲۰۲۱( اردیبهشت ۱۴۰۰) ۸ میلیون دلار درآمد کسب کرد و ارزش دارایی‌های آن به ۳۳ میلیون دلار رسید و در نتیجه ازحیث دارایی پس ازشرکت‌های آمریکایی « آندریسِن و اُروُوایتز» قرار گرفت.

فیلیپ رودریگرز مدیر بانک سرمایه گذاری « آلوتا پارترنز» معتقد است:« تمامی‌برنامه ‌های مرتبط با متاورس از نظر فنی قابل اعتماد هستند ولی تاکنون تلاشی برای اقدام جمعی در اجرای آنها صورت نگرفته است.»

حدود یکسال است این بانک سرمایه گذاری که متخصص حمایت از شرکت‌های نوپا و نوآفرین با ابتکارت جدید است استفاده از امکانات شرکت آرتیفکت را به همه توصیه می‌کند. بدین ترتیب شرکت آرتیفکت از هنرمندان متخصص جوان در کار‌های سه بعدی بهره مند می‌شود.

 فیلیپ رودریگرز در ادامه می‌گوید:« در حقیقت این به نوعی استفاده از ستاره ‌های راک در این کار است. در این مسیر نایک می‌تواند استعداد‌هایی را جذب کند و به کمک آنها  در فضای غیر متمرکز مجازی و محیط رمزگذاری شده آن سیر کند.»

از شرایط نایک برای خرید کامل آرتیفکت آنست که هرسه بنیانگذار آن تا انتها در کنار نیاک باقی بمانند. آرتیفکت در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) گردش مالی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار داشته است که ۸۰ میلیون دلار آن مربوط به برنامه «کلون ایکس» است که در پایان ماه نوامبر(اوایل آذر) به اجرا درآمد. این یعنی فروش ۲۰هزار آواتار که تاکاشی موراکامی‌ژاپنی آنها را درست کرده بود. تمام آنها ظرف چند ساعت به فروش رسیدند.

برخی از آنها به قیمت‌های ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار مجددا به فروش رسیدند. این امر حق واسطه گری دو نیم تا ده درصدی نصیب آرتیفکت کرد. بونوآ پاگوتو یکی از بنیانگذارن آن می‌گوید:« تنها در ماه سپتامبر(شهریور) یک میلیون دلار از این راه نصیب ما شد.» این شرکت تلاش می‌کند در زمینه پوشاک ورزشی فعالیت‌های مجازی خود را گسترش دهد تا حدی که مشتریانش بتوانند در فضای شخصی خود نیز از آنها بهره مند شوند.

این شرکت همچنین در حال حاضر به صورت برخط دنیای متاورس را نیز راه اندازی کرده است. دنیایی که هرکاربر هویت مستقل برای خود دارد. فیلیپ رودریگرز بر این باوراست:« مد و هویت افراد از مفاهیم وابسته به هم هستند.» آرتیفکت پیش بینی می‌کند در سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) گردش مالی بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار داشته باشد.

فیلیپ رودریگرز از سوی دیگر بر این باور است که:« ادغام با شرکت نایک به شرکت آرتیفکت کمک می‌کند سریعتر به اهداف خود دست یابد. نیرو‌های متخصص جوان خوب جذب کند و مخاطرات کمتری پیش رو داشته باشد.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا