کد خبر: 27080055978
جامعه و فرهنگورزش

تیمی که از منتقدانش قوی‌تر است

تیمی که احتمالا راحت‌ترین صعود به جام جهانی را در تاریخ فوتبال ایران رقم می‌زند، شاید مظلوم‌ترین هم باشد. تیمی که انگار باید بازی به بازی پتانسیل و توانایی‌اش را به همه ثابت کند و چنان نتیجه گرفته که کارشناس تلویزیونی‌اش از استفاده از بازی مقابل سوریه به عنوان یک بازی تدارکاتی می‌گوید!

به گزارش ایسنا، ورزش سه با این مقدمه نوشت: «برد مقابل سوریه همراه با نمایش کم‌نقص بازیکنان تیم ملی، کار صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ را راحت‌ کرد. بردی سه گله در روز خوب شاگردان اسکوچیچ. شاید مهم‌ترین تفاوت و پیشرفت نمایش شاگردان اسکوچیچ در بازی با سوریه نسبت به بازی‌های قبل، سرعت در انتقال توپ از دفاع به حمله و به طور کلی سرعت‌دادن به بازی بود؛ تیمی بهتر از همیشه با ارائه یک بازی شناور؛ انگار که در حال بازی هندبال است! همه با هم جلو می‌رفتند و به سرعت عقب می‌آمدند.

۱. گل اول ایران را باید حاصل همین اتفاق خوب در ساختار بازی ایران نسبت به بازی‌های قبل دانست. بازیسازی از دفاع با پاس هنرمندانه کنعانی به امیری و پاس دقیق امیری روی بند کفش سردار و هنر سردار در کنترل و جلوبردن توپ و زدن ضربه نهایی در بهترین زمان و قبل از قطع‌شدن توپ توسط مدافع.

۲. بازی با پای امیر عابدزاده در سطح بسیار بالایی است. عابدزاده بارها توپ‌های بلند را با انتخاب درست، صحیح به مقصد رساند. در فوتبال امروز بازی با پا یک خصیصه بسیار مهم برای دروازه‌بان‌ها محسوب می‌شود و عابدزاده با استفاده از این توانایی خود نقش مهمی در سرعت‌گرفتن بازی تیم ملی داشت. همین که تیم مجبور نشود روی توپ‌های بلند از سمت دروازه‌بان زمانی را صرف بازپس‌گرفتن توپ از حریف کند خود پارامتر مهمی در سرعت‌گرفتن بازی تیم دارد.

۳. محمدحسین کنعانی‌زادگان به پخته‌ترین فرم بازی‌اش رسیده. زمان‌بندی در پرش‌هایش باعث شد تا بارها روی سر مهاجم بلندقامت‌تر از خود همچون سوما سر بزند. ضمن این که به‌خوبی و حتی تحت فشار پاس مفید می‌دهد. پاس او به وحید امیری که منجر به گل اول ایران شد، اوج هنر او بود.

۴. برای اولین بار در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در ترکیب تیم اسکوچیچ، چهار بازیکن چپ‌پا در ترکیب اصلی بازی می‌کردند. نکته مهم این که هر گاه یک بازیکن چپ‌پا در پست وینگر چپ حضور داشته تیم ملی روان‌تر بازی کرده است. حضور حاج‌صفی چپ‌پا و امیری باعث شکل‌گیری مثلث‌های ترکیبی بین این دو و سردار آزمون می‌شد و این موضوع در انتقال سریع توپ نقش مهمی داشت.

۵. احتمالا اسکوچیچ متوجه شده باشد که وحید امیری در جلوی زمین تا چه حد می‌تواند توان تیمش در فاز هجومی را افزایش دهد. هر چند استفاده از امیری در دفاع چپ بیشتر معلول داشتن ستاره‌هایی چون جهانبخش و طارمی و قلی‌زاده در آن پست است اما وحید امیری در دو بازی اخیر نشان داده که در جلوی زمین قادر است محور تعادل تاکتیکی تیم ملی باشد.

۶. هنر سعید عزت‌اللهی در چرخش و ارسال پاس‌های مورب بلند یکی از عوامل سرعت‌گرفتن بازی تیم ملی و انتقال سریع‌تر توپ از دفاع به حمله است. ضمن این که حالا نوراللهی و عزت‌اللهی بهتر از قبل به وظایف تاکتیکی خود آگاه شده‌اند. نوراللهی آزادتر و رسیدن به جایگاه تاکتیکی نظیر آن چه در پرسپولیس فصل قبل ارائه می‌داد، باعث شده تا زور تیم ملی در فاز هجومی هم بیشتر شود.

۷. اصرار اسکوچیچ به استفاده از ترکیب ثابت آن هم در شرایطی که تیم ملی امکان انجام بازی تدارکاتی نداشته، بالاخره در حال به ثمر نشستن است و حالا بازیکنان به درک متقابل تاکتیکی از هم رسیده‌اند و این موضوع باعث شده تا به‌خوبی همدیگر را پوشش دهند و بهتر از قبل روی دست هم حرکت کنند. مشخصا این تیم در صورتی که فرصت بیشتری برای کنار هم بازی‌کردن داشته باشد و با انجام بازی‌های بیشتر به کیفیت بالاتری از سطح بازی هم خواهد رسید.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا