کد خبر: 27010178018
اقتصاداقتصاد کلانبازرگانیتولید و بازرگانی

ثبت رکورد جدید در مبادلات تجاری میان ایران و عمان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان از رکورد جدید در حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان خبر داد و گفت که عمان در بین کشورهای همسایه، به لحاظ صادرات ایران، رتبه ششم و‌ در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، رتبه دوم را دارد.

به گزارش تسنیم، «علی نجفی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان از رکورد جدید در حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان خبر داد و اظهار داشت: برای اولین بار حجم مبادلات تجاری میان ایران و عمان، به بیش از یک میلیارد و‌ سیصد میلیون دلار رسید.

نجفی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به عمان ۷۱۶ میلیون دلار و‌ واردات ایران از عمان ۶۱۹ میلیون دلار جمعا یک میلیارد و سیصد و‌ سی و پنج میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد که این حجم تجارت میان دو‌ کشور، برای اولین بار در تاریخ روابط، محقق شد.

سفیر کشورمان با تاکید بر اینکه علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و محدودیت‌های ناشی از کرونا، رشد حدودا یکصد درصدی حجم مبادلات تجاری دو‌کشور را شاهد هستیم، ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسئولین دو‌ کشور، شاهد بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در روابط اقتصادی فیمابین باشیم.

وی افزود: روابط دوستانه و مناسبات همسایگی ایران و‌ عمان، ظرفیت‌های قابل توجهی برای افزایش هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی و‌ تجاری را فراهم ساخته است.

نجفی اظهار داشت: عمان در بین کشورهای همسایه، به لحاظ صادرات ایران، رتبه ششم و‌ در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، رتبه دوم را دارد. سفیر کشورمان با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال تولید دانش بنیان و‌ اشتغال آفرین، بر استمرار حمایت و‌ تسهیل فعالیت بخش خصوصی و فعالین تجاری و‌ تولید کنندگان و صنعتگران بویژه در حوزه دانش بنیان از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط تاکید نمود.

مقدمات اجرایی تولید نخستین فیلم سینمایی مشترک ایران و عمان آغاز شد

با امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه تولید فیلم سینمایی مشترک «لوء لوء» (مروارید) میان فعالان سینمایی ایران و عمان، مقدمات اجرایی تولید نخستین فیلم سینمایی مشترک ایران و عمان آغاز شد.

در مراسم امضای تفاهم نامه که در مسقط و با حضور رییس انجمن سینما و نمایش عمان و نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان برگزار شد، فعالان سینمایی بخش خصوصی دو کشور تفاهم کردند تا فاز اجرایی تولید این فیلم بلند داستانی را کلید بزنند.

حمید العامری رییس انجمن سینما و نمایش عمان در این مراسم، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته طی دو سال گذشته میان سینماگران دو کشور و مجوز‌ صادره از وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان سلطنت عمان، ابراز امیدواری کرد: تولید نخستین فیلم سینمایی داستانی میان ایران و عمان بتواند زمینه ساز تحول بزرگی در عرصه فرهنگی مناسبات دو کشور باشد و شاهد پخش این فیلم در سینماهای جهانی باشیم.

همچنین در این مراسم، مجید کیانی نژاد نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان ابراز امیدواری کرد که تولید این فیلم شروع همکاری برای تولید دیگر فیلم‌ها میان دو کشور باشد.

محمد الکندی از فعالان برجسته سینمایی و مدیر عمانی پروژه تولید فیلم در عمان نیز با ابراز خرسندی از همکاری با سینماگران ایرانی و بهره گیری از توانمندی‌های سینمایی ایران، اظهار کرد: ظرفیت‌های سینمای ایران در جهان و موفقیت‌های آن زمینه و فرصت مناسبی است تا فعالان سینمایی عمانی بتوانند از تجارب برجسته ایران  استفاده کنند.

براساس امضای این تفاهم نامه و در پی کسب موافقت‌های مربوطه از وزارت اطلاع رسانی و وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان سلطنت عمان، فاز اجرایی تولید فیلم سینمایی «لوء لوء» (مروارید) به کارگردانی و نویسندگی مهرداد موفق و با مدیریت عباس قاسمی، قرار است با همکاری فعالان سینمایی و با حضور عوامل و بازیگران برجسته‌ دو کشور، طی ماه‌های آینده آغاز به‌کار کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا