کد خبر: 080701102851
اقتصادجهانروزنامهورزش

جام جهانی، فرصت تکرار نشدنی رشد اقتصاد ایران با ابزارهای پرداخت بلاک‌چینی

قطر به‌عنوان اولین کشور عربی در جهان، آبان ماه میزبان بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال است. با توجه به جمعیت کم‌تر از ۳ میلیون نفر قطر، این کشور کوچک‌ترین کشوری خواهد بود که تا به امروز، توانسته است میزبان جام جهانی شود.

با نزدیک‌تر شدن جام جهانی، علاوه بر قطر، کشورهای اطراف آن هم به تکاپو افتاده‌اند تا از فرصت‌های جدید و قابل‌توجه آن استفاده کنند.

بسیاری از صاحب‌نظران باور دارند که بیش از ۱ میلیون گردشگر برای تماشای این مسابقات به قطر خواهند رفت و اگر اجرا و سازماندهی آن موفقیت‌آمیز باشد، صنایع مختلفی مثل صنعت گردشگری، مالی و سرمایه‌گذاری خارجی از این مسابقات بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، جام جهانی حتی می‌تواند تأثیر زیادی در شهرت کلی تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته باشد.

برای مثال، میزان اشغال هتل‌های بحرین، کویت و اردن به ترتیب حدود ۹ درصد، ۲۴ درصد و ۳۳ درصد رشد کرده است.

قاعدتاً ایران هم انتظار دارد که گردشگرانش همزمان با برگزاری بازی‌های جام جهانی آن افزایش یابد و به همین خاطر گفتگوهایی را با مقامات قطری، برای میزبانی از هواداران فوتبال انجام داده است.

استفاده از این فرصت‌ها به زیرساخت‌های خاصی در بخش‌های مختلف، از جمله گردشگری، حمل‌ونقل و بانکداری نیاز دارد.

بسیاری از گردشگران بین‌المللی هنوز با چهره واقعی ایران آشنا نشده‌اند و مخصوصاً به‌خاطر تحریم‌های آمریکا ممکن است با مشکلات مالی خاصی مواجه شوند.

بسیاری از کشورهای منطقه از زمان مشخص شدن قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی، روند فراهم‌سازی زیرساخت‌های موردنیازشان را آغاز کردند.

عربستان و امارات از سال ۲۰۱۸ علاوه بر تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و کلان خود، قراردادهای همکاری دوجانبه و چندجانبه زیادی را هم امضا کردند و با کشورهای زیادی در ارتباط هستند.

با افزایش وجهه بین‌المللی قطر و خاورمیانه، احتمالاً سرمایه‌گذاری‌های خارجیِ این مناطق در این مدت افزایش می‌یابد.

خیلی از کسب‌وکارها و شرکت‌های خارجی به‌خاطر افزایش رشد اقتصادی جذب کشورهای میزبان رویدادهای بزرگی مثل جام جهانی می‌شوند.

این سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بلندمدت با تسهیل رشد و توسعه اقتصادی برای کشورهای مذکور به‌شدت مفید خواهند بود.

در کوتاه‌مدت، میزبانی یک رویداد ورزشی بزرگ بخش ساخت‌وساز و گردشگری را تقویت می‌کند، اما نتایج این نوع سرمایه‌گذاری‌های خارجی معمولاً بلندمدت است.

بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه امیدوارند تا با استفاده از این رویداد گردشگران موقتشان را به گردشگران پایدار تبدیل کنند.

در ابتدا تخمین زده می‌شد که جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ می‌تواند ۲۰ میلیارد دلار را به قطر سرازیر کند. با وجود اینکه اخیراً با تغییرات به وجود آمده این رقم به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است، همچنان عدد بالایی محسوب می‌شود.

به غیر از مزایای اقتصادی، کشورهای خاورمیانه از جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی هم بهره‌مند می‌شوند.

این اولین‌بار است که کشوری از این منطقه میزبان جام جهانی می‌شود و فرصت خوبی برای این کشورها است تا فرهنگ و ارزش‌های پرجنب‌وجوش خود را به جهان نشان دهند و در عین حال میراث ماندگاری برای سال‌های آینده ایجاد کنند.

جام جهانی قطر و بلاک‌چین

قطر علاقه زیادی به فناوری بلاک‌چین برای برگزاری جام جهانی نشان داده است. استفاده از این فناوری در چنین رویدادهای ورزشی پر مخاطبی، نه‌تنها سابقه خوبی برای رویدادهای ورزشی و غیرورزشی در سراسر جهان ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه مناسبی هم برای افزایش شهرت فناوری بلاک‌چین باشد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر کیف پولی برای پشتیبانی از بلاک‌چین خواهد داشت که علی‌الخصوص می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی برای انتقال نامحدود پول باشد.

فیفا برای راه‌اندازی این کیف پول همکاری خودش را با شرکت الگورند آغاز کرده است. به‌عبارت دیگر، الگورند پلتفرم رسمی بلاک‌چین فیفا است و کیف پول آن را هم ارائه می‌کند.

فیفا حتی از یکی از مشهورترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال، یعنی کریپتو دات کام (crypto.com)، به‌عنوان حامی رسمی جام جهانی فوتبال قطر استفاده کرده است.

این امر نشان می‌دهد که جهان با این صنعت و پتانسیل‌های آن به‌ خوبی آشنا شده است.

به طور خلاصه، فناوری بلاک‌چین اجازه می‌دهد تا داده‌های غیرقابل‌ویرایش دائماً در شبکه‌های دیجیتالی ثبت و توزیع شوند. این تکنولوژی تبادل امن و دست‌نخورده‌ای برای ارزهای مختلف و دارایی‌هایی مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) ایجاد می‌کند.

از طرفی، گردشگران ایرانی که قصد دارند برای تماشای جام جهانی به قطر سفر  کنند، ممکن است با مشکلات خاصی علی‌الخصوص در زمینه انتقال پول مواجه شوند.

اگر ایران بتواند بدون وجود هیچ مشکلی از این تکنولوژی برای انتقال پول استفاده نماید، نه‌تنها چهره بسیار خوبی از خود ایجاد می‌کند، بلکه زمینه خوبی هم برای ارزآوری، رشد و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی فراهم خواهد کرد.

منبع: فینوپیا

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا