کد خبر: 090801106611
جهانروزنامهورزش

جام جهانی ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) در قطر میدانی برای پیروزی در نبرد ذهنیت ها

قطر با گشاده رویی تلاش می‌کند هیچ حادثه‌ای با شروع مسابقات جام جانی فوتبال از۲۰ نوامبر(۲۹آبان) در این کشور رخ ندهد.

دراین زمستان دانمارک با لباس مخصوص درمسابقات جام جهانی فوتبال در قطر بازی خواهد کرد. بنا به گفته حامی مالی تیم ملی دانمارک نام ولوگوی آن یعنی«هومِل» پنهان می‌شود.

یکی ازسه لباس تیم ملی نیز کاملا سیاه خواهد بود. اینها دراعتراض به مرگ هزاران کارگر مهاجرساختمانی و توجه کم امارات به حقوق بشر صورت می‌پذیرد.

این مقام حامی مالی تیم ملی در مطالب منتشر شده خود در فضای مجازی گفته است: «ترجیح می‌دهیم در این دور از مسابقات که به بهای زندگی بسیاری از کارگران ساختمانی تمام شده است کمتر دردید همگان باشیم. ما از تیم ملی دانمارک تا آخرحمایت می‌کنیم اما این به معنای حمایت از قطر به عنوان میزبان این مسابقات نیست.»

اما واکنش قطر به این عملکرد حکایت از یک چرخش تاکتیکی دارد. درگذشته قطریها معمولا به این قبیل انتقادات دیر واکنش نشان می‌دادند. اما اینبار خیلی سریع به این اقدامات واکنش نشان دادند.

کمیته برگزاری مسابقات طی اطلاعیه ای قوی اعلام کرد: «قطر درزمینه قوانین کار و حقوق کارگران اصلاحات بسیاری انجام‌داده و تمامی شرکت‌کنندگان من جمله دانمارک بهتراست نگران اجرای بهترحقوق بشر در کشور خود باشند.»

این پاسخ صریح و تند جای تأمل دارد. چراکه حکایت از یک تحول جدی از نظر ماهیت، لحن و سرعت عمل در پاسخهای معمول قطر در اینگونه موارد دارد.

مقامات قطری خود را برای یکی از حساس‌ترین و مهمترین مسابقات تاریخ جام‌جهانی فوتبال در شرایطی بسیار ویژه آماده و به همین منظور تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده‌اند. آنها همچنین تمام پیش‌بینی‌های لازم برای موارد احتمالی ایجاد اختلال دراین مسابقات را کرده‌اند.

نیروهای پلیس مراکش به کار گرفته شده‌اند. همچنین پهبادهای ترکیه‌ای، تجهیزات نظارتی آمریکایی و ناوهای ایتالیایی به همین منظور خریداری شده‌اند. تنها نحوه بکارگیری این تدابیر باقی مانده است.

قطر از تجهیزات و تجربیات خود دربرگزاری دو دوره مسابقات مشابه فوتبال  فیفا هنگام جام‌جهانی باشگاه ها درسال ۲۰۱۹(۱۳۹۸) و جام ملتهای عرب درسال۲۰۲۱(۱۴۰۰) نیز بهره‌مند شده‌ است.

این مسابقات بدون رخداد هیچگونه حادثه مهمی پایان یافتند. اما اخیرا طی آزمایشی در ورزشگاه احداث شده در شهر لوسیل در ۲۳ کیلومتری دوحه به منظور انجام مسابقات دور نهایی فوتبال جام‌جهانی در ۱۸دسامبر (۲۲آذر)؛ نقایصی مشاهده شد: کمبود آب، تهویه مطبوع نامطلوب و ضرورت طی مسافتی حدود یکساعت تا محل ورزشگاه در دمای ۳۵درجه سانتیگراد شرجی می‌تواند عوامل مهمی در ایجاد اختلال طی مسابقات باشد. این مشکلات قطعا قبل از بازی افتتاحیه میان قطرو اکوادور در یکشنبه۲۰ نوامبر(۲۹آبان) برطرف خواهندشد.

اما به هر حال دراین گونه رویدادهای ورزشی مهم همواره میدان هایی برای بروز حواشی وجود دارد.

به‌عنوان مثال مسابقه جایزه بزرگ فرمول یک در عربستان در ماه مارس(اسفند۱۴۰۰) پس از حمله پهبادی نیروهای حوثی جنبش مقاومت برضد دولت یمن مورد حمایت مقامات ریاض لغو شد.

همچنین ورزشگاه «سنت دنیس» درفرانسه شاهد ضعف شدید مدیریت جمعیت تماشاگران هنگام برگزاری مسابقه دورنهایی لیگ قهرمانان بود.

موضوع هجوم تماشاگران به قطر نیز درخور توجه است. پیش بینی می‌شود جمعیتی بالغ بر ۲/۱ میلیون نفر تماشاگردر ماههای نوامبر و دسامبر (آبان وآذر) وارد قطر ۳میلیون نفری خواهدشد. این موضوع زیر‌ساختهای این امیرنشین را به چالش می‌کشاند.

موضوعاتی از قبیل وضعیت جاده‌ها، حمل و نقل عمومی، تأمین آب‌شرب و غیرشرب، ظرفیتهای شبکه فاضلاب  آبهای استفاده شده از قبیل این چالشهاست.

به برخی از کارگران مهاجر دستور داده شده قطر را ترک کنند و تا پس از پایان مسابقات بازنگردند. از کارکنان خواسته شده در ایام برگزاری مسابقات در منزل کارکنند.

مدارس، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی نیز دراین ایام تعطیل می‌شوند. برای جلوگیری از ازدحام خودروها؛ دولت قطر تردد در روزهای جمعه در دوحه را ممنوع اعلام کرده‌است. این روز یکی از شلوغ ترین روزهای هفته در قطر است.

همچنین برای مقابله با مشکلات احتمالی حمل‌ونقل عمومی استفاده از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با نشانهای جام جهانی فوتبال را به آزمایش گذاشته است. درحال حاضر نیز در آستانه چند هفتگی این رویداد برخی خیابان های دوحه به دلیل اصلاح و نوسازی شبکه آب وفاضلاب بسته شده‌اند.

از قبل از کرونا تاکنون زیرساختهای دوحه به دلیل برگزاری مسابقات بسیار پیشرفت کرده‌اند.

همچنین جمعیت این شهر بسیار کم شده زیرا از آنان خواسته شده تا پایتخت را ترک کنند.

هنوز بخشهایی از خیابانها و اماکن مخصوص برای تجمع حامیان تیمها به پایان نرسیده‌اند. برخی کارگران ساختمانی از ساعات طولانی کار و دستمزد کم خود شاکی هستند. با اینحال تقریبا تمامشان با هیجان در انتطار برگزاری مسابقات اند.

بسیاری از آنان توان تهیه بلیط مسابقات را ندارند اما دولت قطر به هیچ وجه در اینمورد دغدغه‌ای ندارد. دوازده سال برای آماده‌سازی مسابقات دراین کشور فعالیت شده تا هم ملت آن با شیوه‌های نوین آشنا شوند و هم نگرش بین‌المللی به آن تغییر کند. آخرین اقدامات نیز درحال انجام است و دولت قطر در پی ارزیابی سریع نتیجه اقدامات خود است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا