کد خبر: 22050041906
اقتصاددسته‌بندی نشدهصنعت و معدنویژه نامه

جایگاه منابع انسانی در اهداف استراتژیک صنایع کوچک

صنایع کوچک به دلیل ابعاد انسانی محدودی که دارند گاهی از یک مسئله اصلی یعتی افزایش کیفی نیروی انسانی خود غافل می شوند در حالی که این یکی از کلیدی­ترین نکاتی است که در صورت بی توجهی می­ تواند این صنایع را با چالش جدی مواجه سازد.

مهندس رامین اشرفی از مدیران باسابقه حوزه منابع انسانی در این زمینه معتقد است که استراژی سازمانی و استراتژی منابع انسانی با حساسیت بر موضوع بهره وری در سازما تدوین و اجرا شود در غیر این صورت امکان توسعه یا حتی تداوم حیات از بنگاهها و صنایع کوچک سلب خواهد شد.

در ادامه یک پرسش و پاسخ کوتاه در این زمینه را از با مهندس اشرفی بخوانید:

واحد منابع انسانی چه نقشی در پیشبرد اهداف SMEها دارد و چه اقداماتی را برای بهبود جایگاه منابع انسانی در صنایع کوچک کشور مناسب می‌دانید؟

موضوع «افزایش اشتغال در صنعت» همواره از اهداف اصلی به خصوص در مناطق درحال توسعه کشور است. امروز ما به بهبود در تولید محصولات و خدمات نیاز داریم و همچنین برای کاهش ضایعات، به نیروی انسانی کارآمد و دارای آگاهی نیازمندیم تا کیفیت مناسبی را در تولید محصول یا خدمت و همچنین بهره‌وری بالایی در این عرصه داشته باشیم.

لذا بالا بردن مهارت‌های مورد نیاز کارکنان در این واحدها نقش پررنگی دارد. همچنین برای بهبود جایگاه منابع انسانی توصیه می‌شود که اهداف استراتژیک واحد منابع انسانی نوشته و برنامه‌های اجرایی آن تدوین شوند که این مهم حتما باید همسو با استراتژی‌های واحد صنعتی تدوین شود.

آیا الگوبرداری به عنوان یک روش بهبود یک‌باره در حوزه بهره‌وری، برای صنایع کوچک درست است؟

چنانچه مهندسی و طرح‌ریزی اولیه در صنایع کوچک مقیاس مشابه موفق در کشور یا دنیا داشته باشد، بهتر است که پیش از تاسیس واحد صنعتی حتماً با روش‌های علمی الگوبرداری انجام و الگوی مناسب انتخاب شود و تعداد بهینه کارکنان با تجزیه و تحلیل درست مشاغل مورد نیاز در طرح اولیه تصویب شود. معمولاً در شهرک‌های صنعتی امکانات اشتراکی زیادی موجود و قابل استفاده است که می‌تواند به حالت برون‌سپاری در نظر گرفته شود. درصورت توجه به این موضوع می‌توان منابع انسانی بهینه‌تری را جذب کرد که باعث می‌شود، واحد صنعتی در آینده مشکلات مازاد منابع انسانی کمتری داشته باشد و هزینه‌های سربار مرتبط با منابع انسانی نیز به حداقل خواهد رسید.

مدیران واحد صنعتی خصوصا مدیرانی که در حوزه غیر از منابع انسانی فعالیت می‌کنند، چه نقشی در ساز و کارهای صنایع کوچک دارند؟

به منظور یکپارچگی در فرآیندها و فعالیت‌های منابع انسانی اصولی، پیشنهاد می‌شود، که در ابتدای تشکیل این واحدها، برای تمام مسئولان و مدیران غیر منابع انسانی، آموزش‌های کوتاه‌مدت درخصوص فرایندهای منابع انسانی با اجزای زیر برگزارشود: استراتژی منابع انسانی شرکت، جذب و استخدام، یادگیری و آموزش (توسعه کارکنان)، مدیریت عملکرد (شرکت، واحدها و کارکنان)، جبران خدمت و قدردانی (حقوق و دستمزد و پاداش و…)، روابط بین واحدی و بیرونی، سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی و منابع انسانی الکترونیک. با این آموزش‌های مختصر و کاربردی، یکپارچگی در تصمیم‌های مدیریتی در حوزه منابع انسانی، بهتر به‌وجود می‌آید و مدیریت عملکرد SME بهینه‌تر انجام می‌شود و بهره‌وری اقتصادی بالاتری در ابتدای تولید محصول یا خدمت حاصل خواهد شد و برای واحد صنعتی که در ابتدای چرخه عمر سازمان و دوران رشد است، امتیاز رقابتی قابل توجهی خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا