کد خبر: 20070049600
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیبانک و بیمهبورسروزنامه

«جبران کسری بودجه با انتشار اوراق خطای راهبردی است»

 به گفته یک کارشناس اقتصادی، دولت برای فروش اوراق به بانک‌ها مجبور می‌شود که نرخ بهره را بالا ببرد

به گفته یک استاد دانشگاه، دولت سیزدهم هم برای اصلاح بودجه، تصمیم سخت را نگرفت و پذیرفت که همچنان با انتشار اوراق کسری بودجه را پوشش دهد.

وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با ایلنا درباره احتمال ادامه کسری بودجه در برنامه مالی سال ۱۴۰۱ گفت: کسری بودجه امسال را چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند. مساله مهم این است که دولت سیزدهم، تصمیم گرفته است که کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را با انتشار اوراق مالی اسلامی‌‌یا همان اوراق بدهی پوشش بدهد که این خود یک خطای راهبردی است.

او ادامه داد: انتظار می‌رفت،‌ دولت سیزدهم بتواند متمم بودجه را ارایه دهد و بودجه سال ۱۴۰۰ را اصلاح کند اما دست به این اقدام نزد و این تصمم سخت را نگرفت. در نهایت به دنبال این است که با انتشار اوراق بدهی کسری بودجه را پوشش دهد. در بودجه حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق دیده شده بود اما باید بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان اوراق منتشر و به فروش برسد تا کسری بودجه را جبران کند.

فروش اوراق برای تامین هزینه‌های جاری اشتباه است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ماه گذشته (شهریور) ۲۹هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد و کسری بودجه برای آن ماه پوشش داده شد، افزود: دولت در ماه‌های آینده هم باید هر ماه چیزی حدود ۲۶هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند. ایراد کار این است که در هیچ کجای دنیا از محل انتشار اوراق برای تامین هزینه‌های جاری استفاده نمی‌کنند.

شقاقی‌شهری با تاکید بر اینکه فروش اوراق برای تامین هزینه‌های جاری اشتباه است، گفت: اوراق ابزار خوبی برای تامین منابع مالی است و ابزار مناسبی است، اما مساله این است که برای تامین هزینه‌های جاری از اوراق استفاده نمی‌کنند. در همه جای دنیا اوراق برای پروژ‌ه‌های عمرانی و زیربنایی و بودجه این حوزه منتشر می‌شود. اما این مساله در کشورمان باب‌شده که برای تامین هزینه‌های جاری اوراق منتشر شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که برای فروش این اوراق دولت نرخ سود را تا چقدر می‌تواند بالا ببرد، اظهار کرد: دولت حتما مجبور خواهد بود که سود این اوراق را بالای ۲۲درصد در نظر بگیرد تا حداقل بانک‌ها مشتری این اوراق باشند و اوراق را خریداری کنند اما موضوع این است که سال بعد از فروش، دولت باید اصل و فرع آن را تسویه کند.

نیاز به بودجه‌ریزی صفر داریم

وی درباره وضع بودجه‌ریزی سال آینده گفت: آقای میرکاظمی‌‌برای بودجه‌ریزی سال آینده موضوعاتی را مطرح کرده‌است اما باید برای اصلاح بودجه یک تصمیم سخت گرفت. آذرماه دولت باید لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس تحویل دهد، برای اینکه بتوان از کسری بودجه سال آینده جلوگیری کرد نیاز به بودجه‌ریزی صفر یا عملیاتی داریم و بودجه‌ریزی بر مبنای صفر را پیاده‌سازی کنیم که بودجه مبتنی بر عملکرد و برنامه باشد.

شقاقی‌شهری با بیان اینکه همواره روش بودجه‌ریزی کشورمان براساس چانه‌زنی و افزایشی بوده‌ است، ادامه داد: یعنی از ترکیب دو روش چانه‌زنی و افزایشی نظام بودجه‌ریزی کشور پیش رفته‌ است. به این ترتیب که تمام مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی کشور از یک ماه آینده چانه‌زنی با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش بودجه دستگاه خود را شروع می‌کنند. متاسفانه هر کدام از معاناون دستگاه‌های اجرایی هم بودجه بیشتری را از سازمان برنامه دریافت کند، به عنوان مدیر موفق آن سازمان شناخته می‌شود.

امکان افزایش درآمدهای مالیاتی وجود ندارد

شقاقی‌شهری در پاسخ به این سوال که آیا دولت سیزدهم می‌تواند از محل مالیات بخشی از کسری بودجه را جبران کند، اظهار داشت: امکان افزایش پایه‌های مالیاتی و به دنبال آن،‌ درآمدهای مالیاتی وجود ندارد. بنابراین برای جبران کسری بودجه از مالیات جواب نمی‌گیریم. برای هر کدام از پایه‌های مالیاتی باید بررسی‌ها و مطالعات کارشناسانه انجام شود و تصمیم گرفتن در این موضوع بسیار سخت است.

وی ادامه داد: درباره اجرای مالیات بر عایدی سرمایه که چندین ماه است که در مجلس ماندگار شده نیاز به بانک اطلاعاتی بسیار جامع و پیوسته‌ای داریم. به یک بانک اطلاعاتی و رصد جدی درباره مبادلات ارزی، طلا، مسکن، خودرو … نیاز داریم. بتاید بتوانیم به این رصد برسیم که میزان خرید ارز برای هر فرد چقدر بوده‌ است اما مشکل این است که مردم یا فعالان دلار خود را از بازار آزاد و سیاه تهیه می‌کنند و میزان مبادلات صرافی‌ها ملاک نیست.

مردم از بورس واهمه دارند

وی درباره امکان استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای پوشش کسری بودجه از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: بازار سرمایه کم رونق است و اگر دولت به دنبال این است که دارایی خود را در بازار سرمایه به فروش برساند به بازار سرمایه پررونق و عمیق نیاز داریم اما در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ داد که مردم از این بازار واهمه دارند و بورس دیگر این کشش را ندارند و از این رو بازار سرمایه هم برای پوشش کسری بودجه جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر دولت بنا دارد از بازار سرمایه برای سال آینده استفاده کند و رونق را به بازار برگرداند باید برنامه ریزی دقیقی و اصولی برای واگذای شرکت‌های خود در بازار سرمایه داشته باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا