کد خبر: 080303161067
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیکشاورزی

جزییات نرخ خرید تضمینی گندم در کشور

گندم یکی از کالا‌های اساسی‌ است که خرید تضمینی آن توسط دولت انجام می‌شود. این اقدام به منظور حمایت از تولید کالا‌های کشاورزی، ایجاد تعادل در تولید و همین‌طور جلو‌گیری از ضرر و زیان کشاورزان صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید دوروم ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان است. ابن قیمت در صورتی اعلام شد که قرار بود قیمت گندم با احتساب تورم، ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود. اما به دلیل عدم تأمین منابع مورد نیاز از سوی سازمان اقتصاد و دارایی، ابن قیمت به ۱۷هزارو ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت گندم در استان سمنان

امروز قیمت خرید گندم در استان سمنان مشخص شد که حداقل قیمت ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان و حداکثر قیمت ۱۷ هزارو ۶۰۰ تومان است.

میزان بدهی دولت به کشاورزان

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد که از ابتدای برداشت تا کنون، بیش از دو میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان‌های مختلف خریداری شده که ارزش آن ۴۱ هزار میلیارد تومان است. و از این مقدار فقط دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.

میزان تولید گندم در سال زراعی جاری

وی با اشاره به ادامه داشتن فصل برداشت گندم توضیح داد: برآورد‌ها نشان می‌دهد، در سال زراعی جاری ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید می‌شود. این مقدار ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن توسط دولت خرید تضمینی می‌شود. از این اقدام باعث رسیدن ایران به خودکافیی در تولید و خرید گندم می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا