کد خبر: 230302129866
اخبار شرکت ها

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تاکید کردند

رئیس، دبیر و اعضای فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی مهمان ریاست، معاونان و مدیران این سازمان بودند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در این دیدار اعضای فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی به ارتقای همه جانبه این سازمان تاکید کردند و دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان به بررسی تاریخچه و فعالیت‌های جاری سازمان متبوع خود پرداخت.

همچنین مهندس رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بررسی و ارائه موضوعاتی از جمله طرح تحول، روند تولید اطلاعات پایه، مسائل حاکمیتی، بودجه، چالش‌های پیش‌روی اکتشاف و نیروی‌انسانی و فعالیت‌های تخصصی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پرداخت.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وجود حمایت و تامین منابع مالی مورد نیاز لازمه دستیابی به اهداف تامین نیروی انسانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.

 نماینده مردم یزد و رئیس فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی در حاشیه این دیدار درباره چالش‌های پیش‌روی چرخه نخست اکتشاف و حمایت مجلس جهت ارتقای این سطح گفت: امروز در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در راستای بررسی مشکلات بخش اکتشاف و زمین‌شناسی مذاکرات مناسبی با حضور نمایندگان عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی انجام شد.

محمدصالح جوکار، ضمن اشاره به ارائه عملکرد مناسب سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سوی ریاست و مدیران این سازمان گفت: اقدامات بسیار مناسبی در این سازمان در حوزه اکتشاف معادن و مطالعات زمین‌شناسی انجام شده و از سویی این بخش با چالش‌های متعدد در حوزه‌های مختلف مواجه است.

وی با بیان این‌که موضوع منابع انسانی و جذب نیروی متخصص در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بسیار ضروری است، تصریح کرد: امیدواریم مشکلات پیش‌روی این بخش برطرف شود تا دانش‌آموختگان معدن و زمین‌شناسی جذب این مجموعه شوند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی لازمه دستیابی به اهداف تامین نیروی انسانی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را وجود پشتوانه و حمایت و تامین منابع مالی مورد نیاز عنوان کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت بایستی با همکاری یکدیگر به رفع موضوع بپردازد.

به گفته وی، در برنامه برنامه ششم توسعه محدودیت‌هایی برای توسعه ساختار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وجود داشت که امیدواریم در برنامه هفتم توسعه برای بسط و توسعه ساختارهای انسانی کارگشایی لازم صورت گیرد.

جوکار با بیان این‌که این امر به کمک تجربیات به دست آمده در طول برنامه ششم به‌دست آمده، تاکید کرد: امروز بایستی مشخص شده باشد که کدام سازمان نیاز به کارگشایی و جذب نیروی انسانی دارد که یکی از این مجموعه‌ها می‌تواند سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور باشد که در برنامه هفتم توسعه می‌توانیم موارد را بررسی کنیم.

وی موضوع تجهیزات را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور عنوان کرد و افزود:  بر اساس ماده ۴۳ برنامه ششم و همچنین برنامه هفتم بایستی احکام مناسبی را برای رفع این موضوع پیش‌بینی کنیم تا در طول برنامه ۵ ساله سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بتواند اقدامات تحول‌آفرینی در حوزه مطالعات و اکتشاف داشته باشد.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اهمیت و چرایی توجه و نگاه عمیق‌تر به مجموعه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: انجام مطالعات زمین‌شناسی و عملیات اکتشافی پیش زمینه چرخه بهره‌برداری و استخراج از معادن است و اگر اکتشافات اولیه به درستی صورت نگیرد به طور مسلم انجام اقدامات بعدی نیز به طور صحیح امکان‌پذیر نخواهد بود و کشور متضرر خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورتی که اکتشافات اولیه به صورت مناسب انجام نشود در نتیجه بهره‌برداری‌ ناقص، نادرست و غیرعلمی از معادن باعث کاهش عمر معادن خواهد شد و هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش زمینه این موارد این است که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در زمینه شناسایی و اکتشاف معادن با استفاده از روش‌های علمی و تجهیزات مناسب فعالیت خود را ادامه دهد که البته تامین منابع مالی آن باید در بودجه سنواتی لحاظ شود و احکام مورد نیاز برای پشتیبانی را نیز در اختیار داشته باشد که بر همین اساس در مجلس شورای اسلامی و فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

هماهنگی میان دستگاهی جهت استفاده از ظرفیت‌ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برای خدمات‌رسانی به مردم

همچنین نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مناطقی در غرب در استان اصفهان از نظر زمین‌شناسی بکر و دست‌نخورده هستند، گفت: این مناطق عوارض طبیعی خاص و زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی خود را دارند.

حسین محمدصالحی افزود: این مناطق سردسیر و کوهستانی در غرب استان اصفهان جزو مرتفع‌ترین نقاط در این استان هستند و به دنبال برگزاری جلسه با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نکات قابل‌توجهی از جمله افزایش ظرفیت‌های معدنی شهرستان‌های استان اصفهان، بررسی موضوع ژئوپارک، زیست‌بوم‌ها و شناخت مخاطرات طبیعی  بررسی شد.

وی با بیان این‌که موضوعات مختلف مخاطرات‌طبیعی هر ساله در این استان روی می‌دهد، تصریح کرد: سال گذشته بخاطر بارش سنگین برف و بسته شدن راه‌های روستایی و سقوط برف و بهمن با مشکلاتی مواجه بودیم که شناخت این مخاطرات و بهره‌گیری از مطالعات انجام شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستیابی به راهکار مناسب برای رفع این موانع مناسب خواهد بود.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در بسیاری از مناطق استان اصفهان بخاطر برداشت بی‌رویه آب با فرونشست زمین مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق استان اصفهان به دشت‌های ممنوعه تبدیل شده‌اند که شناسایی کلی مناطق از نظر زمین‌شناسی و بررسی آن جهت احداث و انتقال خطوط انرژی جهت کاهش اثرات این مخاطرات تاثیرگذار خواهد بود که بایستی با ایجاد هماهنگی میان دستگاهی از ظرفیت‌ها و مطالعات انجام شده در این سازمان جهت خدمات‌رسانی بیشتر به مردم منطقه استفاده شود.

وی درباره توسعه اکتشاف مواد معدنی در استان اصفهان جهت تامین خوراک مجتمع صنعتی فولاد گفت: چندین معدن بزرگ سنگ آهن و منگنز در منطقه وجود دارد که البته بهره‌برداری از آنها به خاطر پوشش گیاهی خاص منطقه زاگرس مرکزی با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی  از سوی منابع طبیعی مواجه  شده است.

محمدصالحی با تاکید به این‌که بایستی قاعده اهم و مهم را در برداشت از ذخایر معدنی درنظر گرفت، تصریح کرد: بایستی با انجام مطالعات مورد نیاز به این نتیجه برسیم که آیا حفظ و رعایت موازین زیست‌محیطی منطقه ضرورت بیشتری دارد و یا بایستی از ذخایر معدنی غنی که مورد نیاز کشور است؛  استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ذخایر بسیاری از معادن با پوشش گیاهی مناسب در حال استخراج است و به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود که بایستی این موضوع با برگزاری نشست‌های جدی در بدنه دولت بررسی شود و به هر کدام از موضوعات و توجه به میزان اولویت آن از جمله مسئله حفظ منابع طبیعی و یا برداشت از منابع طبیعی توجه شود تا با بررسی مناسب به راهکار مناسب دست یابیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا