کد خبر: 051101118369
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

جلوگیری از بحران ریزگرد با احیای خلیج گرگان

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از پیشرفت ۵۶ درصدی پروژه نجات‌بخشی خلیج گرگان خبر داد و تاکید کرد که این پروژه از بروز بحران ریزگرد و انتشار آن به نقاط دیگر جلوگیری می‌کند.

نورالله عباسی دیروز در نشست گروه خبری فجر گلستان اظهار کرد: از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۵۶ آب دریای خزر حدود سه متر عقب‌نشینی و پسرفت داشت و از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۴ آب تا حدود دو متر و ۵۵ سانتی متر شروع به پیشروی کرد.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۷۴ تاکنون آب دریای خزر پسروی داشته است، افزود: در ۲۷ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۶ و نیم سانتی‌متر آب دریای خزر از سمت ما عقب نشینی داشته است.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان به پروژه نجات‌بخشی خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده این پروژه از پروژه معمولی به مراتب بیشتر از سایر بخش‌هاست، این پروژه یکی از پروژه‌های موفق و منحصر به فرد در سطح ملی و استان گلستان است و امیدوارم با اتمام پروژه، کانال ها و رودخانه های پرآب مجدد به حالت سابق برگردند.

عباسی با اشاره به اینکه طرح نجات بخشی خلیج گرگان در قالب طرح جامع پنج ساله از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۳ پیش بینی و طراحی شده است، بیان کرد: در حال حاضر روند خشکی خلیج گرگان از شدت مورد انتظار فاصله گرفته و بخشی از اقدامات فعلی در خلیج گرگان پیشگیری به منظور جلوگیری از اقدامات بعدی است.

او با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی لایروبی خلیج گرگان اضافه کرد: رئیس‌جمهوری در سفر به گلستان با مشاهده وضعیت بحرانی خلیج گرگان دستور اکید برای لایروبی صادر کرده و سازمان بنادر و دریانوردی در مدت کمتر از ۱۰ روز با ترک تشریفات مناقصه، بزرگترین پیمانکار بخش دریایی(قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء) را انتخاب و پس از انعقاد قرارداد کار به مرحله اجرایی رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان مدت زمان قرارداد نجات بخشی خلیج گرگان را یک ساله اعلام کرد و گفت: این پروژه از ۲۵ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و براساس قرارداد باید در خرداد سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد، کل مبلغ قرارداد پروزه علاج بخشی خلیج گرگان ۲۸۴ میلیارد تومان است و از محل بودجه سازمان مدیریت بحران کشور تأمین می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبار نجات بخشی خلیج گرگان جذب شده و ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر به آن اختصاص یافته است، تصریح کرد: با احیای خلیج گرگان فعالیت های دریایی و دسترسی به دریا فعال می‌شود و پرورش انواع ماهیان از جمله ماهیان خاویاری و فعالیت های مربوط به گردشگری دریایی در این منطقه رونق می گیرد، همچنین این پروژه از بروز بحران ریزگرد و انتشار آن به نقاط دیگر جلوگیری می کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا