کد خبر: 081101118713
جهانروزنامه

جنرال موتور و فورد باید سرمایه گذاران را متقاعد کنند که با کاهش قیمت‌ها می توانند سود ببرند

ترجمه: سلیم حیدری

انتظار می‌رود شرکت‌های جنرال موتورز (GM.N) و شرکت فورد موتور (F.N) در هفته آینده سودهای بالایی را برای سال ۲۰۲۲ گزارش کنند. این سود بوسیله فروش وانت‌های ارزان قیمت و خودروهای کاربردی اسپورت (SUV) بدست آمده است.

اکنون، رقبای دیترویتی باید سرمایه‌گذاران را متقاعد کنند که فرمول سود سال گذشته زمانی که هزینه‌های باتری‌های الکتریکی افزایش می‌یابد و نرخ‌های بهره بالا قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد و شرکت تسلا قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، نمی تواند کار کند.

در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که خودروسازان دیترویت هزینه‌های خود را کاهش می دهند تا فشار رقابتی و اقتصادی را جبران کنند. جنرال موتورز در حال حاضر برنامه‌های خود را برای ساخت چهارمین کارخانه باتری‌های برقی در آمریکای شمالی کنار گذاشته است.

فورد در حال مذاکره با اتحادیه های آلمانی برای کاهش هزاران شغل در فعالیت های اروپایی خود و احتمالاً فروش یک کارخانه مونتاژ خودرو در آلمان است. این شرکت در ماه اکتبر (آبان)، کمک مالی به شرکت Argo AI وابسته به خودروهای خودران را متوقف کرد.

جنرال موتورز و فورد هر دو برای بخش عمده‌ای از سود جهانی خود به فروش وانت و شاسی بلندها در ایالات متحده متکی هستند. امسال، هر دو خودروساز قصد دارند فروش خودروهای برقی بسیار کم سود را در آمریکای شمالی و سایر بازارها افزایش دهند.

ریسک این اقدام برای سودآوری خودروسازان دیترویت درست در بهترین زمان فروش، یک چالش خواهد بود. جنرال موتورز و فورد باید پیش‌بینی‌های کاهش رشد یا حتی رکود در اقتصاد ایالات متحده را در نظر بگیرند.

هزینه مواد خام باتری EV در حال افزایش است، اما تسلا، رهبر بازار خودروهای برقی ایالات متحده، قیمت خودروهای پرفروش مدل ۳ و مدل Y خود را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

شاسی بلند مدل Y با موستانگ Mach-E فورد، کادیلاک لیریک EV جنرال موتورز و با شاسی بلندهای احتراقی که خودروسازان دیترویت می فروشند رقابت می کند.

مورگان استنلی تخمین زده است که افزایش قیمت‌ها به طور متوسط سالانه ۳ میلیارد دلار به درآمد پیش از مالیات فورد اضافه می‌کند و معادل بیش از ۲۰۰ درصد بهبود سود پیش از مالیات این شرکت برای سال ۲۰۲۲ است.

جنرال موتورز، خودروساز شماره ۱ ایالات متحده از نظر فروش در سال ۲۰۲۲، گفت که قیمت های بالاتر ۲.۱ میلیارد دلار به سود قبل از مالیات در سه ماهه سوم در مقایسه با سه ماهه مشابه در سال ۲۰۲۱ اضافه کرده است. این رقم معادل تقریباً نیمی از سود پیش از مالیات در کل دوره است.

این شرکت به سرمایه‌گذاران گفته است که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵، ۳۵ میلیارد دلار برای خودروهای الکتریکی و خودکار هزینه خواهد کرد.

فورد سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده برای خودروهای برقی خود را تا سال ۲۰۲۶ ، ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.

 آدام جوناس، تحلیلگر مورگان استنلی، گفت: “اگر ما وارد یک دوره رکود می شویم، آنها چه گام هایی می توانند برای ادامه سرمایه گذاری و قوی ماندن بردارند؟”

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا