کد خبر: 19040190544
جهانروزنامه

جنگ در اوکراین عامل فقر ۷۱ میلیون نفر ظرف سه ماه

ترجمه: محمود نواب مطلق

کشورهایی که بیش از همه از جنگ اوکراین متضرر شده‌اند عبارتند ازکشورهای حوزه بالکان، حوزه دریای خزر، کشورهای جنوب صحرای آفریقا و به ویژه منطقه ای به نام «ساحل» در میان صحرای آفریقا و سودان.

براساس آمارهای «برنامه عمران ملل متحد» افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی  در جهان منجر به افزایش فقر شده است.

پاکستان مانند دیگر کشورهای درحال توسعه بهای سنگینی ناشی از جنگ اوکراین پرداخته است. براساس آمار«برنامه عمران ملل متحد» بیش از چهار درصد مردم این کشور به این دلیل دچار فقر شده اند.

این آمار در خصوص ۱۵۹ کشور تهیه شده است و براین اساس اغلب آنها به دلیل این جنگ دچار فقر شده‌اند.

کشورهای حوزه بالکان، حوزه دریای خزرو کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند. این کشورها عبارتند از: ارمنستان، ازبکستان، بورکینا فاسو، هائیتی، سری لانکا، سودان، تانزانیا و یمن. تنها ظرف سه ماه بیش از ۷۱ میلیون نفر از مردم این کشورها به دلیل افزایش شدید قیمت موادغذایی از قبیل گندم، غلات و ذرت و همچنین حاملهای انرژی دچار فقر شده‌اند.

تأثیر این افزایش قیمت‌ها بسیار شدیدتر و سریعتر از بحران کرونا در بروز فقر طی بیست سال گذشته بوده‌است. «آشیم اِشنایدر» رئیس «برنامه عمران ملل متحد» ضمن ابراز نگرانی از این موضوع می‌گوید:« تورم یعنی آنکه بسیاری از مردم در سراسر جهان که دیروز به  مواد غذایی برای تغذیه خود دسترسی داشتند امروز دیگر به آن دسترسی ندارند.»

بین نصف تا دوسوم افزایش قیمت غلات و حامل‌های انرژی در دوازده ماه گذشته از۲۴ فوریه (۵اسفند۱۴۰۰) یعنی از آغاز نبرد روسیه و اوکراین رخ داده‌است. در۳۱مه۲۰۲۲(۱۰خرداد ۱۴۰۱)  قیمت گاز ظرف یکسال ۸/۱۶۶درصد افزایش یافت. روسیه و اوکراین به تنهایی صادر کننده یک چهارم گندم و نیمی از روغن آفتابگردان جهان هستند.

سازمان ملل متحد بر این نکته هم تأکید دارد که اقدامات به کار گرفته شده دولتها هنوز نتوانسته است تورم بی‌سابقه طی چهل سال گذشته را مهار کند.

یارانه‌های عمومی اعمال شده بر سوخت به صورت عمده کارآمد نبوده‌اند چراکه اغلب به نفع طبقات مرفه تمام شده و فقط توانسته‌اند به میزان۲۰ درصد جلوی افزایش فقر را بگیرند. ۶۵درصد این قبیل اقدامات در کشورهای در حال توسعه متمرکز شده‌است.

براساس نظرات سازمان ملل پرداخت مستقیم پول به اقشار آسیب پذیر«مؤثرتر و مناسب تر» است. براین اساس پیشنهاد می‌شود به اقشارآسیب پذیر روزانه ۱۴/۰ دلار کمک مالی پرداخت شود.

بدین قرار بیش از نیمی از جمعیت کره زمین با رقمی بیش از۵/۱۷ میلیارد دلار مشمول این کمک‌ها خواهند‌ شد.

این اقدام به خصوص بیش از سه چهارم  از۷۱ میلیون نفر جمعیت اضافه شده به فقرا را در سطح بالاتر از آستانه آسیب پذیری یعنی ۵۰/۵ دلار در روز نگه می‌دارد.

بعلاوه حذف تدریجی یارانه‌های سوخت های فسیلی اجرای برنامه‌های گذارانرژی را نیز آسانتر می‌کند؛ چرا که افزایش گرمایش اقلیمی خود از دلایل افزایش فقر و پائین آمدن سطح زندگی محسوب می‌شود.

براساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۲۱(۱۴۰۰) گرمایش اقلیمی در جهان منجر به فقیر شدن بین ۶۸ تا ۱۳۲ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۰(۱۴۰۹)  خواهد‌شد.

منبع: فیگارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا