کد خبر: 01120070347
جهانروزنامه

جهش در فروش جهانی نیمه‎ هادی‌ها

ترجمه: سلیم حیدری

تولید و فروش تراشه برای پاسخگویی به تقاضای بالا به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش می‌یابد.

انجمن صنعت نیمه‎ هادی (SIA) این هفته گزارش داد که فروش جهانی تراشه‎ های کامپیوتری در سال گذشته به بالاترین حد خود در طی یک سال یعنی ۵۵۵.۹ میلیارد دلار رسیده است.

این رقم نشان‎ دهنده افزایش ۲۶.۲ درصدی نسبت به مجموع فروش ۴۴۰.۴ میلیارد دلاری آن در سال ۲۰۲۰ است.

این انجمن در ادامه گزارش داد که این صنعت در سال ۲۰۲۱ رکورد فروش ۱.۱۵ تریلیون دستگاه را در پاسخ به تقاضای بالا این تراشه‎ها، بیان کرده است.

جان نوفر، رئیس و مدیر عامل انجمن صنعت نیمه هادی گفت: «در سال ۲۰۲۱، در بحبوحه کمبود مداوم تراشه جهانی، شرکت‌های نیمه‌رسانا به طور قابل‌توجهی تولید را برای رسیدگی به تقاضای بالا افزایش دادند که منجر به رکورد فروش تراشه‌ها و یونیت‌ها شد.»

انجمن صنعت نیمه‎ هادی پیش‎بینی می‎کند که تقاضا برای این محصولات در سال‎های آینده «به طور قابل توجهی افزایش یابد.» زیرا این تراشه‌ها به شدت در فناوری‌های اساسی به کار رفته ‎اند.

میلیون‌ها محصول مانند خودروها، تلفن‌های هوشمند و ماشین‌های لباسشویی به تراشه‌های کامپیوتری متکی هستند.

زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ شروع شد، برخی از شرکت‌های فناوری شروع به ذخیره‌سازی تراشه‌ها یا سفارش‌دهی پیشگیرانه کردند که باعث شد بسیاری از شرکت‌ها برای خرید قطعات با مشکل مواجه شوند.

از آنجایی که قرنطینه میلیون‌ها نفر را مجبور به کار در خانه کرد، تقاضا برای لپ‌تاپ، تبلت و وب‌کم به شدت افزایش یافت. در عین حال، کمبود نیروی کار در کارخانه‌های تولید تراشه منجر به کمبود در سراسر جهان شد.

این وضع باعث شده است تا دولت‎ها و قانونگذاران روی ایمن‎سازی زنجیره تامین و نزدیک کردن ساخت نیمه‎ هادی‎ ها به کشورهای خود کار کنند. زیرا هم اکنون بزرگترین سازندگان تراشه در آسیا واقع شده‌اند که از بسیاری از مراکز مصرفشان فاصله دارند.

سال گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با لایحه‌ای موسوم به قانون تراشه‌ها برای آمریکا، ۵۰ میلیارد دلار برای ساخت و تحقیق در نیمه‌رساناها متعهد شد.

در اوایل این ماه، اتحادیه اروپا قانون جدید تراشه‌های اروپایی را اعلام کرد که بر اساس آن ۱۵ میلیارد یورو (۱۷.۱۱ میلیارد دلار) سرمایه‎گذاری اضافی در این صنعت تا سال ۲۰۳۰ انجام خواهد شد.

انجمن صنعت نیمه‎ هادی (SIA)  ۹۹ درصد از صنعت نیمه‎ هادی ایالات متحده را (از نظر درآمد) و تقریباً دو سوم شرکت‌های تولید تراشه غیرآمریکایی را نمایندگی می‌کند.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا