کد خبر: 10050194497
بازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

جهنم ورشکستگی رمزارز«سلسیوس» برای مشتریانش

یک ایرلندی در آستانه از دست دادن مزرعه خود، یک آمریکایی  درصدد خودکشی و یک خانم بیوه ۸۴ ساله که تمام پس‌اندازش را از دست داده‌است؛ اینها همگی از مشتریان رمز ارز مجازی «سلسیوس» هستند که در نیمه ماه جولای (۲۴ تیر) ورشکست شده‌است.

صدها تن از مشتریان آن شکایتهایی آمیخته به عصبانیت، پشیمانی ،افسردگی و تأسف را در دادگاهها به جریان انداخته‌اند.

«سلسیوس» درست مانند یک بانک عمل می‌کرد؛ حتی به مشتریانش بدون اخذ ضمانتهای مشابه بانکها وام می‌داد. همچنین به سپرده‌های آنان پاداش می‌داد.

از اینرو مشتریانش جذب این امتیازات شدند. این رمزارزمجازی به سپرده‌های مشتریانش ۱۸ درصد سود می‌داد اما  نرخ بهره وامهای آن تنها ۰.۱ درصد بود و در ماه ژوئن(خرداد) ۱.۷ میلیون مشتری داشت.

با سقوط ارزش رمزارزها ازجمله بیت‌کوین که از نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۰) ۶۰ درصد ارزش آن سقوط کرد بسیاری از آنها یا فعالیتهای خود را متوقف کردند و یا تحت قوانین آمریکا اعلام ورشکستگی کردند. با اینحال «آلکس ماشینسکی» مدیر«سلسیوس» بارها اعلام کرده‌بود این رمزارز مکانی معتبر برای سپرده گذاریست، اکنون میزان بدهی آن به مشتریانش ۷/۴ میلیارد دلار است.

براساس شکایت نامه‌هایی که به دادگاه رسیده، مشتریان «سلسیوس» از صدها تا میلیونها دلار دراین مسیر از دست داده‌اند. مشتریان آن از تازه واردان به این عرصه تا افراد بسیار حرفه‌ای در سراسر جهان هستند.

همگی آنها براین نکته اتفاق نظر دارند که از اعتماد آنها سوءاستفاده و به آنها خیانت شده‌است. از زن سرپرست خانوارتگزاسی که به سختی از عهده مخارج زندگی خود بر می‌آید  تا معلم هندی که درآمد کسب شده با مشقت خود را در این رمزارز سرمایه گذاری کرده از جمله مشتریان آن هستند.

آنها معتقدند «آلکس ماشینسکی» به آنها دروغ گفته و از این بابت بسیار پشیمان، عصبانی و افسرده هستند. مدیر این رمزارز ادعا کرده بود تشکیلاتش از بانکها مطمئن‌تراست.

براساس ادعاهای ۷ژوئن(۱۷خرداد) مقامات سلسیوس: «ما بهترین مدیریت را برای جلوگیری از به وجود آمدن مخاطرات برای سپرده‌های خود داریم. ما توانایی اداره تشکیلات خود را داریم و تمامی پرداختهای خود را به موقع انجام می‌دهیم.»

اما در ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) همه چیز دگرگون شد و فعالیتهای این رمز ارز متوقف شد. مشتریان دائما پیامکهایی دریافت می‌کردند که پرداختهای آنان به موقع انجام خواهدشد و جای نگرانی نیست.

مردی که ۵۰ هزار دلار سپرده در این رمزارز داشت می‌گوید: «وقتی این خبر را شنیدم بی‌اختیار برزمین نشستم. سرم را در دستانم گرفتم و به شدت گریستم.» مرد دیگری که با اخذ یک وام دولتی ۵۲۵ هزاردلاری در این رمزارز سپرده‌گذاری کرده‌بود می‌گفت: «پس از این ماجرا حتی به فکر خودکشی افتادم.»

بقیه مشتریان نیز به نوبه خود از شدت ناراحتی، پشیمانی و افسردگی خود می‌گویند. برخی از آنها پس‌اندازهای مهم خود در زندگی از جمله مخارج دانشگاهی فرزندانشان را در این رمزارز سپرده‌گذاری کرده‌بودند.

«سلسیوس» در میان سایر رمزارزها تعهدات کمتری برای بازپرداخت دارد. برخی دیگر از این قبیل رمز‌ارزها که عمدتا به صورت غیرقانونی به عنوان یک تشکیلات خصوصی فعالیت می‌کنند وامهای بدون وثیقه و یا با وثیقه ناکافی پرداخت کرده‌اند.

دادگاه در حال رسیدگی به شکایات مالباختگان این قبیل مؤسسات است. آنها امیدوارند بتوانند حداقل بخشی از اموال ازدست داده‌شان را دوباره به دست آورند. اما این امر ممکن است سالها به طول انجامد.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا