کد خبر: 171102151353
روزنامهعصر انقراض (طنز)

جیب خالی مردم مکانی کاملاً شخصی است

راضیه حسینی

معاون وزارت بهداشت: «افزایش چهل و شش درصدی تعرفه‌های پزشکی، جبران گذشته است. پانزده درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقی مانده. پایین بودن تعرفه‌های پزشکی به معنای دست بردن در جیب مردم است.»

جیب مردم خط قرمز مسئولان است و به محض این‌که متوجه شوند کسی قصد دست بردن در آن را دارد قانونی وضع می‌کنند تا جلوی این کار را بگیرند. مثلاً وقتی متوجه شدند پایین بودن تعرفه‌های پزشکی، موجب دست بردن در جیب مردم می‌شود، سریع اقدامات لازم را انجام دادند و طوری تعرفه را بالا بردند که دیگر نیازی نباشد کسی، جز خود مردم، دست در جیب‌شان کنند. درست است که نتیجه‌ی هر دو خالی شدن جیب است، ولی این کجا و آن کجا.

مثلاً فکر کنید دزد به خانه‌تان زده و قسمتی از اموال‌تان را با خود برده است. شما با خانه‌ی خالی مواجه شده‌اید و این صحنه هیچ‌گاه از خاطرتان پاک نخواهد شد. روزها و ماه‌ها به دنبال شکایت از دزد می‌روید، غم اموال از دست رفته رهای‌تان نمی‌کند و شب‌ها کابوس سرقت از منزل‌تان را می‌بینید.

حالا خانه‌ای را در نظر بگیرید که هیچ دزدی به آن سر نزده است. همه‌ی اهل خانه در آرامش مشغول زندگی و کارند. آن‌ها هم بعد از گذشت یک سال اموال‌شان را از دست داده‌اند، اما بدون درد و خونریزی و با کمال میل. وقتی مجبور شدند برای تهیه‌ی پول اجاره خانه طلا یا هر چیز باارزش دیگری را بفروشند، هیچ کس شب کابوس ندید، همه آسوده سر بر بالش گذاشتند، چون خیال‌شان جمع شد این بار هم پول اجاره خانه جور شده است.

متوجه شدید؟ فرق است بین دست در جیب مردم کردن، و مردم دست درجیب خود کردن. لطفاً این دو مورد را از هم تفکیک کنید. مسئولان هرگز اجازه نخواهند داد احدی دست خود را وارد جیب مردم کند. احترامی که آن‌ها برای جیب مردم قائلند مردم کشور هند برای گاو قائل نیستند. مسئولان معتقدند جیب، یک مکان کاملاً شخصی است و هر کس اجازه دارد فقط دست در جیب خودش کند. تا این حد شخصی، که موجودی آن به هیچ کس جز صاحبش ربطی ندارد. البته درصورت خالی بودن، اگر پر باشد، موضوع کمی پیچیده خواهد شد و دست‌ها بسیار.

 

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا