کد خبر: 181202153732
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامه

حاشیه‌سازی درباره تصمیمات اتخاذ شده، معضل کنونی بازار سرمایه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از معضلات بازار در شرایط فعلی را حاشیه‌سازی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده عنوان کرد و گفت که فرضا اگر امروز اعلام کنیم که بازارگردانی کلا تعطیل شود، به احتمال بسیار زیاد در روزهای منفی انتقاداتی نسبت به این اقدام صورت خواهد گرفت و اعلام می‌شود که اگر بازارگردان‌ها در بازار فعال بودند با چنین بازاری مواجه نمی‌شدیم، کما اینکه در حال حاضر بخشی از شرایط بد بازار رو به پای بازارگردان‌ها می‌نویسند.

عصراقتصاد: در جلسه‌ای که با حضور مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و تعدادی از بازارگردان فعال بازار سهام برگزار شد، فعالیت بازارگردان‌ها در بورس تهران و فرابورس مورد آسیب‌شناسی قرار گرفت.

در این جلسه قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن توجه به پیشنهادات ارایه شده، به جزییات برنامه‌های پیش‌رو برای اصلاح عملیات بازارگردانی اشاره کرد و افزود: نگاه‌ها در بازار به عملکرد بازارگردان‌ها این است که عملیات آن‌ها در بازار باید به صورت حمایتی باشد و بازارگردان‌ها باید در زمان شروع ریزش سهم اقدام به خرید و حمایت از بازار کنند.

وی اظهار کرد: در ابتدا باید در این زمینه تعریف‌ درستی در بین فعالان بازار نهادینه شود که بازارگردان‌ها نمی‌توانند در هر زمانی شروع به خرید و فروش سهام در بازار بکنند، بلکه باید به واسطه ساز و کاری که برای آن‌ها تعریف می‌شود، اقدام به خرید و فروش سهام از بازار کرده و به نقدشوندگی بازار کمک کنند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: باید یک نقشه راه تدوین کرده و از وضعیت فعلی عبور کنیم تا به سمت بهبود عملکرد بازارگردان‌ها در بازار سهام پیش برویم و با جمع‌بندی موضوع و در نظر داشتن تمامی جوانب، طی یک یا دو سال آینده به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

وی افزود: نحوه برخورد و مدیریت دارایی‌های ناشران و سهامداران عمده موجود نزد صندوق‌های بازارگردانی موضوع بسیار مهمی است که باید به دقت و وسواس زیاد در خصوص آن تصمیم‌گیری کنیم و نهایتا مشابه ساز و کار بازارگردانی که در دنیا مرسوم هست، عمل کنیم.

معصومی خانقاه در ادامه گفت: فارغ از نحوه تجهیز منابع صندوق توسعه بازار سرمایه و از منظر عملکردی، مشابه‌ترین نهاد در حوزه فعالیت بازارگردانی به ساز و کار مرسوم در دنیا، همین صندوق توسعه بازار سرمایه است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اگر بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که ناشران، سهامداران عمده و نهادهای مالی با راهکارهایی مشابه صندوق توسعه بازار سرمایه ولی به صورت اختیاری اقدام به تجهیز منابع برای انجام عملیات بازارگردانی کنند، گام مهمی در راستای بهبود عملیات بازارگردانی و ایجاد ساختاری استاندارد خواهیم برداشت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، معصومی خانقاه یکی از معضلات بازار در شرایط فعلی را حاشیه‌سازی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده عنوان کرد و گفت: فرضا اگر امروز اعلام کنیم که بازارگردانی کلا تعطیل شود، به احتمال بسیار زیاد در روزهای منفی انتقاداتی نسبت به این اقدام صورت خواهد گرفت و اعلام می‌شود که اگر بازارگردان‌ها در بازار فعال بودند با چنین بازاری مواجه نمی‌شدیم، کما اینکه در حال حاضر بخشی از شرایط بد بازار رو به پای بازارگردان‌ها می‌نویسند که این گونه مسائل به شدت آرامش روانی بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: اختیاری شدن فعالیت بازارگردان‌ها مساله اصلی است که باید به آن بپردازیم و در خصوص نحوه برخورد با دارایی ناشران و سهامداران عمده‌ای که فعالیت بازارگردانی آن‌ها اختیاری می‌شود تصمیم درستی اتخاذ کنیم و تصمیم‌گیری‌ها به صورت ‌مرحله به مرحله اجراء شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا