کد خبر: 24050196201
اقتصادبازار

حباب قیمت‌ برنج ترکید؟

ممنوعیت واردات برنج تایلندی به‌رغم عدم استقبال مردم از آن برداشته شد. حال باید دید که دولت با لغو واردات و افزایش تولید برنج ایرانی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند یا خیر؟ این در حالی است در عین افزایش تولید و واردات، همچنان بیم کمبود برنج در بازار وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مقایسه قیمت اقلام اساسی نشان می‌دهد که قیمت‌ برنج خارجی در تیر سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته بیش از ۵۵ درصد افزایش داشت. این افزایش قیمت برای برنج ایرانی حدود ۱۸۸ درصد بود.

در این بین دولت با برداشتن ممنوعیت واردات برنج تایلندی سعی در کنترل بازار دارد. البته برخی از فعالان صنفی هم از ترکیدن حباب قیمت برنج سخن می‌گویند.

در همین زمینه قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، به تسنیم گفت: قیمت برنج ایرانی در بازار بین ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار تومان کاهش یافت. بر اساس اعلام وی، با توجه به ورود به فصل برداشت و افزایش تولید برنج، کاهش قیمت‌ها ادامه دارد.

همچنین مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند یکی از دلایل کاهش قیمت‌ برنج رسیدن به فصل برداشت و افزایش تولید ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل است. طبق آمارها، سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج تولید شد. امسال نیز طبق برنامه‌ریزی‌ها میزان تولید به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به‌رغم افزایش تولید برنج، ظاهراً همچنان بیم کمبود برنج در بازار می‌رود. اوایل سال جاری بود که کارگروه تنظیم بازار کالاهای کشاورزی اقدام به ممنوعیت واردات برنج تایلندی کرد. اما در خرداد سال جاری عباس عسکرزاده، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در نامه‌ای به علیرضا مقدسی، رئیس گمرک، خواستار لغو ممنوعیت واردات برنج تایلندی شد.

در این نامه از تحولات اخیر در منطقه دریای سیاه و افزایش شدید تقاضا به‌خصوص در کشورهای منطقه ازجمله دلایل این تصمیم عنوان شد. بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان برنج، این موضوع می‌تواند منجر به کاهش عرضه بین‌المللی و افزایش قیمت جهانی شود.

قیمت‌ برنج با جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت

بعد از جنگ روسیه و اوکراین و تلاش کشورها برای افزایش ذخیره غلات، قیمت‌ برنج خارجی حدود  ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافت. حتی در اواسط تیرماه بود که انجمن واردکنندگان برنج در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست افزایش قیمت برنج خارجی متناسب با قیمت جهانی را کرد.

در این نامه آمده بود: تغییرات ارزش‌های جهانی برنج در انتهای فصل زراعی کشورهای صادرکننده قیمت برنج را افزایش داد. از سوی دیگر به دلیل کاهش عرضه و همچنین جنگ روسیه و اوکراین قیمت‌ها افزایش بیشتری داشت. اما متأسفانه در اعمال این تغییرات افزایشی ارزش‌ها در ثبت سفارش‌ها با مقاومت غیرمنطقی وزارت جهاد کشاورزی روبه‌رو هستیم که عملاً روند خرید خارجی و واردات را کند کرد.

انجمن واردکنندگان برنج اعلام کرد که در حال حاضر قیمت برنج خارجی دستوری تعیین می‌شود. از همین رو مراجع نظارتی بدون توجه به اسناد، پرونده تعزیراتی تشکیل و واردکنندگان را ملزم به فروش برنج با ضرر می‌کنند.

حال با توجه به افزایش تولید برنج ایرانی و از طرف دیگر افزایش واردات برنج خارجی باید دید که دولت توانایی لازم برای کنترل فعلی قیمت‌ها را دارد یا خیر؟

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا