کد خبر: 080901110825
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالی

حبس دلار در کانال ۳۵ هزار تومانی

قیمت دلار که روز گذشته روندی صعودی را در پیش گرفته بود، از ابتدای معاملات امروز نوسانی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد تهران امروز روی رقم ۳۵ هزار و ۷۳۲ تومان قرار گرفته است. این رقم نسبت به آخرین معامله روز گذشته اندکی کاهش نشان می‌دهد.

با این حال اما ناظران اقتصادی عنوان می‌کنند این نوسانات نزولی موقتی است و تمامی عوامل اثرگذار بر بازار ارز، قیمت دلار را به سمت افزایش سوق می‌دهند.

گفتنی است در حالی که قیمت دلار مجددا در نیمه بالایی کانال ۳۵ هزار تومانی قرار گرفته، قیمت دلار توافقی ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

جالب تر آنکه قیمت دلار صرافی ملی هم امروز ۳۲ هزار و ۴۶۱ تومان اعلام شده است! قیمت دلار نیمایی هم همچنان در کانال ۲۷ هزار تومانی سرکوب می‌شود و به ۲۷ هزار و ۷۲۳ تومان رسیده است.

گفتنی است در بازارهای همسایه نیز قیمت دلار در کانال ۳۵ هزار تومانی پایداری کرده است؛ قیمت دلار هرات امروز به رقم ۳۵ هزار و ۴۱۰ تومان رسیده است و دلار سلیمانیه هم در سطح ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان قرار دارد.

در حالی که بانک مرکزی تلاش کرده است قیمت دلار را کنترل کند اما این ارز تمایل زیادی برای صعود نشان می‌دهد؛ به نحوی که از هفته گذشته تا کنون مجددا کانال ۳۵ هزار تومانی را فتح کرده و حالا به نیمه بالایی هم رسیده است.

این در حالی است که بانک مرکزی تلاش کرده است از طریق انواع و اقسام سیاست‌ها، قیمت دلار را تحت کنترل خود درآورد.

این بار حتی سیاست عرضه اوراق ارزی هم جواب نداده و دلار در تلاش برای شکستن رکوردهای تازه است.

در همین حال اگر چه بانک مرکزی تلاش می‌کند از طریق بازوهای رسانه‌ای خود، روند قیمتی دلار را در سیطره خود داشته باشد با این حال در این سیاست نیز شکست خورده است.

باید اشاره داشت که به دلیل محدودیت جدی منابع ارزی، بانک مرکزی این بار قدرت مانور کمتری در اجرای سیاست ارزپاشی داشته و دست‌بسته عمل کرده است.

بر همین اساس و با توجه به گزاره‌های مختلف اقتصادی، به نظر نمی‌رسد بازارساز بتواند آن‌گونه که مایل است، قیمت دلار را در دست بگیرد و بدین ترتیب کارشناسان روندی افزایشی برای دلار پیش‌بینی می‌کنند.

گفتنی است پیشتر فردین آقابزرگی تحلیلگر بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفته بود:«ذخایر بانک مرکزی محدود است و قابل توجه نیست. در گذشته این امکان وجود داشت که بانک مرکزی روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به بازار برای کنترل قیمت تزریق کنند.»

آقابزرگی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال‌ گذشته رشد اقتصادی بر مدار صفر بوده و حجم نقدینگی در کشور طی ۳ سال گذشته حداقل ۶۰ درصد رشد داشته، اظهار کرده بود: «آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم به نوعی سرکوب قیمت ارز به صورت مقطعی است زیرا تناسب خاصی با تورم انباشته از ابتدای سال تا کنون ندارد.»

او با اشاره به اینکه دست بانک مرکزی خالی است و قادر به عرضه ارز برای کنترل بازار نیست گفته بود: «تایید این موضوع هم روی آوردن دولت به عرضه گواهی ارزی است تا پیش‌فروش کند و با این اقدام بتواند بازار را کنترل کند.»

به گفته آقابزرگی مدار قیمت دلار صعودی و بیش از نرخ‌های فعلی خواهد بود؛ روند فعلی به نفع تولیدکننده خارجی و واردکننده محصول است و این استراتژی یعنی سرکوب صادرات و تولید داخل!

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا