کد خبر: 27110069783
توسعه و اقتصاد ملیتولید و بازرگانی

حجم تجارت ایران و امارات چقدر است؟

شاکری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات گفت: جهاد کشاورزی به حوزه آموزش تولید صادرات محور ورود کند و وزارت راه و شهرسازی چاره ای برای توقف کانتیرها در بندر کند و در عین حال رایزن اقتصادی باید کسی باشد که تجار را بشناسد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه و تجارت دراین جلسه در گفتگویی آنلاین از اعزام  رایزن اقتصادی به کشور امارات در سال آینده خبر داد و گفت: امسال رایزنان اقتصادی را از پنج نفر به ده نفر رساندیم اما با بودجه سال آینده در تلاشیم که به ۳۰ کشور از جمله امارات رایزن اقتصادی اعزام کنیم.

وی گفت: در چند ماه اخیر با تعاملات ایجاد شده موفق به جذب ۳۰۰ میلیون سرمایه  از سوی سرمایه گذاران اماراتی شده ایم که  ظرف چهار تا پنج ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی رایزن اقتصادی در امارات متحده عربی مستقر خواهد شد، گفت: با توجه به تامین بودجه اعزام رایزنان اقتصادی در سال ۱۴۰۱ما قادریم از ابتدای سال رایزن اقتصادی را در امارات مستقر کنیم ولی در این کار عجله ای نداریم زیرا انتخاب فرد کارآمد برای ما مهمتر است.

کمبود کانتیر و روش های سنتی حمل و نقل در شان کشور نیست

در ادامه مهندس عرفان شاکری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارت گفت: ما نیاز به رایزنی اقتصادی از جنس تجار هستیم که به مسائل و مشکلات تجار آشنا باشد و بتواند در این باره کمک حال فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات ضمن اعلام آمادگی برای همکاری و طرح مشکلات صادرکنندگان به امارات، خاطر نشان کرد: بخش بین الملل جهاد کشاورزی در حوزه آموزش برای استفاده از سموم و یا آشنایی کشاورزان با سورتینگ و بسته بندی مناسب صادراتی اقدام نماید و در این راه از تمام ظرفیت های اتاق ایران امارات و اتاق ایران می توان استفاده کرد.

شاکری خاطرنشان کرد: به اسم حمایت از تولید داخل در یک بخش صنعتی کوچک نباید عاملی برای نادیده گرفتن ظرفیت‌های تولید و صادرات انبوه  محصولات کشاورزی بشود.

کما این که بنا بر شنیده ها صادرات محصولات کشاورزی به تعداد زیادی کانتینر یخچال دار نیاز دارد در حالی که ظرفیت تولید داخل پاسخگوی نیاز ما برای صادرات و افزایش ظرفیت نیست.

وی یادآورشد: کمبود کانتینر و حمل و نقل با شیوه سنتی و جوابگوی توسعه صادرات نخواهد بود و نه در شان کشور است و از سوی دیگر عاملی برای اتلاف بیشتر محصولات کشاورزی در هنگام صادرات به کشورهای مقصد است، لذا باید به  سرعت برای این موضوع چاره‌ای اندیشید.

وی همچنین در رابطه با مشکل  توقف سر راهی «کراس استاف»  و تغییر کانتینرها و محموله های ارسالی در بنادر و فرودگاه امارات گفت: از وزارت راه و شهرسازی و وزیر محترم انتظار داریم که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی اصولی کرده و نسبت به خواب بیش از حد کالاها در بنادر امارات چاره ای بیندیشد. زیرا با تاخیرهای بعضا تا ۱۵ روز نه تنها کالا به موقع به کارخانجات و تولیدکنندگان نمی رسد بلکه هزینه ناشی از آن بر روی قیمت تمام شده کالاها اثر می گذارد.

ضعف بسته‌بندی در محصولات کشاورزی

دکتر سعید مقیسه نایب رئیس اول اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات نیز درباره مشکلات فعالان صادرکننده محصولات کشاورزی به امارات گفت: علاوه بر نبود امکانات لجستیکی و کانتینرهای یخچال دار محصولات کشاورزی ما در بسته بندی نیز ضعف دارند.

وی ادامه داد:  ضعف بازاریابی در کشورهای همسایه باعث شده تا محصولات کشاورزی ایرانی به مراتب ارزان تر از محصولات مشابه دیگر کشورها باشد.

مقیسه خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما داخلی است. متاسفانه کشاورزان الگوی کشت مناسب ندارند و نمی دانند چگونه باید کشت کنند و چگونه محصولات خود را به بازار عرضه کند و ما همچنان با وجود بحران و تنش های آبی هندوانه ای را کاشت و صادر می کنیم که برای هر کیلوی آن ۳۰۰ لیتر آب مصرف می شود.

مقیسه با اشاره به برگشت چند محموله محصولات کشاورزی در ماه های اخیر گفت: به این مشکلات، لجستیک سنتی را بیفزایید که تقریبا تلفات محصولات ما را به مراتب بیشتر از استانداردهای  بین المللی می کند.

سادینا آبائی عضو هیئت مدیره اتاق ایران امارات  نیز گفت: در دنیای امروز تجارت و اقتصاد کشورها بر اطلاعات درست و دقیق استوار است  لذا ما نیاز به داده های درست و مطمئن داریم تا بخش خصوصی حضور موثرتری در بازارهای هدف داشته باشد.

مافیای تامین محصولات کشاورزی در کشورهای عربی

محسن مجرد کنسول اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی نیز گفت: در توسعه تجارت و به ویژه صادرات، فعالان اقتصادی با دو مشکل اصلی مواجه هستند که بخشی از آن مربوط به خودمان است و ناشی از نداشتن راهبرد در روابط با امارات است از این رو تصمیمات مقطعی و سیاست ها به فراخور تغییر دولت و کابینه و تحولات محیطی دچار تغییر می شود و در نتیجه بعضی از پروژه‌ها و فعالیت های اقتصادی ناکام می ماند.

مجرد همچنین از وجود برخی مافیای تامین محصولات مواد کشاورزی در کشورهای عربی خبر داد و گفت: عمده عناصر این گروه‌های مافیایی که بازارهای محصولات مواد غذایی را در اختیار دارند، ملیت هندی دارند که با محصولات دارای مزیت و تبلیغات توانسته اند در این بازارها نفوذ کند.

وی ادامه داد : ما برای اینکه بتوانیم مشکل را حل کنیم باید بر روی محصولات کشاورزی دارای ارزش افزوده برای کشور متمرکز شویم.

کنسول اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی بر اهمیت امضای توافقنامه های دوجانبه در سطح وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور در مبادله محصولات کشاورزی تاکید کرد و همچنین از ضعف تبلیغات در حوزه محصولات و کالاهای ایرانی در بازارهای امارات به عنوان یک آسیب جدی در توسعه صادرات محصولات ایرانی یاد نمود و تصریح نمود : این ضعف عمده باعث شده تا رقابت میان کالاهای ایرانی و محصولات مشابه در کشورهای پیرامونی به ویژه امارات، با سختی‌ های خاص خود مواجه باشد.

قرارگاه «دیپلماسی منطقه» در جهاد کشاورزی

مسئول روابط خارجی جهادکشاورزی همچنین  از تشکیل کمیته جهادی در رابطه با توسعه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: امارات کشوری است که قوانین سلامت خود را به زودی مانند قطر و کویت بروز خواهد کرد ولذا باید موارد بهداشتی و محدودهای سلامت را در محصولات صادراتی باید رعایت کرد.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس کوتاهی و کم کاری های زیادی کرده و توجه کمتر به این کشورها به عنوان کشور مقصد شده است و باید به این کشورها اولویت بیشتری می دادیم به همین دلیل ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی قرارگاه «دیپلماسی منطقه» را ایجاد کردند که در آن مسائل در ارتباط با امارات و مشکلات صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس را هر چهار شنبه بررسی می کنیم.

فتحی گفت:  جهاد کشاورزی از هر نوع همکاری که به توسعه صادرات مدرن منجر شود؛ استقبال می کند و لذا هر آنچه مشکل که در حیطه وظایف جهاد کشاورزی  است را منعکس کنید تا بررسی آن را در دستور کار قرار داده و نسبت به حل آنها اقدام شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا