کد خبر: 10060044512
اقتصادکشاورزی

حداکثر قیمت هر مثقال زعفران ۸۵ هزار تومان/ رشد ۴۷ درصدی صادرات طلای سرخ

رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر مثقال زعفران ۴۵ هزار تومان و حداکثر ۸۵ هزار تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکلی در فروش داخلی زعفران نداریم، اظهار کرد: در دهه اول محرم، تقاضا برای خرید زعفران افزایش یافت که همین امر تا حدودی بر قیمت در بازار اثر گذاشت.

او از رشد ۲۰ درصدی قیمت طلای سرخ نسبت به یک ماه اخیر خبر داد و گفت: در یک ماه گذشته حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۷ میلیون تومان و حداکثر ۱۴ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود که هم اکنون حداقل هر کیلو نرخ محصول به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر به ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

میری ادامه داد: با توجه به شرایط بازار، از ۲ ماه گذشته بارها به کشاورزان توصیه شد که تمامی زعفران‌ها را به یک باره عرضه نکنند تا با افت قیمت محصول، کشاورزان متحمل زیان نشوند که خوشبختانه با مدیریت عرضه، تا حدودی قیمت افزایش یافت.

خشکسالی و کم آبی و احتمال کاهش تولید زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت بازار زعفران بیان کرد: با توجه به خشکسالی و کم آبی، احتمال کاهش تولید زعفران نسبت به سال قبل وجود دارد، اما به سبب آنکه ۲ ماه تا فصل برداشت زمان باقی است، تقاضا داریم که دولت قیمت تضمینی برای محصول اعلام کند تا کشاورز نسبت به خرید هر ساعت آب با نرخ یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رغبت داشته باشد.

او ادامه داد: زعفران گیاهی زیر زمین است، از این رو تا زمان برداشت محصول نمی‌توان برآورد دقیقی راجع به تولید داشت. اما به طور کلی احتمال افت تولید به دلیل کم بارشی و عدم انگیزه کشاورزان وجود دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران قیمت هر مثقال طلای سرخ را ۴۵ تا ۸۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به کیفیت متفاوت زعفران سرگل و نگین، قیمت هر مثقال محصول بسته به نوع آن متفاوت است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران تصریح کرد: بنابر آمار سه ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد رشد داشته است.

میری در پایان قیمت زعفران را تابع مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و گفت: طی ماه‌های اخیر بارها به کشاورزان اعلام کردیم که در فروش زعفران عجله نکنند،  خوشبختانه با مدیریت عرضه، قیمت این‌ محصول ۲۰ درصد نسبت به یک ماه اخیر افزایش یافت، به طور کلی با کاهش عرضه و ازدیاد تقاضا، قیمت زعفران همانند دیگر کالاها دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گرفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا