کد خبر: 100603171381
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیصنعت و معدنمعاون بهره‌برداری در هفتمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه:

حذف سیستم‌ها و لایه‌های ایمنی برای انجام فعالیت‌ها یک رفتار ممنوع و پرخطر است

هفتمین نشست کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار شرکت فولاد مبارکه روز سه‌شنبه ششم شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از معاونان، مدیران، رؤسا، سرپرستان فولاد مبارکه و کارشناسان حوزه بهره‌برداری و ایمنی شرکت با رویکرد بررسی عملکرد ایمنی خطوط تولید و پروژه‌های توسعه در سالن مرکز تحقیقات شرکت فولاد مبارکه مردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در این جلسه، معاون بهره‌برداری ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در خصوص ساماندهی تابلوهای برق، بر حضور نماینده تمامی نواحی در کمیته ساماندهی تابلوهای برق و کارگروهی که در این زمینه شکل گرفته است و همچنین بر تشکیل کارگروه‌های نواحی بر اساس الگوی ارائه‌شده توسط گزارش تعمیرات مرکزی در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و پیگیری موارد مطرح‌شده در این کارگروه تأکید کرد.

غلامرضا سلیمی با تأکید بر اینکه رفتار ایمن باید ملکه ذهن کارکنان شود، گفت: مسئولیت‌پذیری جهت بهبود شرایط محیط کار و نظم و چیدمان کارگاهی در پیشگیری از حوادث از مهم‌ترین ارکان در رفتار ایمن است؛ علاوه بر این، سازماندهی کار و برنامه‌ریزی فعالیت‌ها جهت افزایش هماهنگی‌ها در پیشگیری از حوادث نیز جزئی از نظم و چارچوب عملکردی کارگاهی است.

وی ضمن اشاره به اهمیت اجرای مؤثر سیستم‌های ایمنی از قبیل مجوز انجام کار روزانه و کارت ایمنی جهت انجام فعالیت‌ها، اجرای اثربخش سیستم‌های ایمنی را نوعی سازماندهی برشمرد و افزود: نتایج تحلیل حوادث گویای این موضوع است که شرح وظایف باید به‌خوبی تعیین شود. باید در موضوع کنترل و نظارت رفتار ایمن و بهبود شرایط محیط کار، نقاط قابل‌بهبود را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

معاون بهره‌برداری با تأکید بر اهمیت نقش مدیران، رؤسا، سرپرستان و شیفت فورمن‌های سازمان در پیشگیری از حوادث، به حضور مؤثر مسئولان ذی‌ربط در محیط کار نیز تأکید کرد و گفت: اگر ما مرد میدان باشیم و به‌موقع در کنار همکارانمان حضور داشته باشیم، حس خوبی جهت انجام وظایف به تمامی لایه‌های سازمان منتقل می‌گردد و در نهایت شاهد افزایش بهره‌وری و انجام فعالیت‌ها به‌صورت ایمن خواهیم بود.

وی در ادامه از حذف سیستم‌ها و لایه‌های ایمنی برای انجام فعالیت‌ها به‌عنوان یک رفتار ممنوع و پرخطر یاد و اضافه کرد: بیشتر حوادث در ساعت خستگی و ترافیک کاری زیاد اتفاق افتاده است؛ ازاین‌رو باید با تحلیل اثربخش و ریشه‌ای فعالیت‌های پرخطر، شرایط ایمن‌تری را برای ادامه فعالیت‌ها مهیا کنیم.

معاون بهره‌برداری تصریح کرد: شعار تولید ایمن در شرکت فولاد مبارکه بیان‌کننده نقش و جایگاه نیروی انسانی در سازمان است.

بروز حوادث تکرارپذیر خارج از استانداردهای شرکت فولاد مبارکه است

در ادامه این جلسه، حسین مدرسی‌فر مدیر بهداشت حرفه‌ای ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: بروز حوادث تکرارپذیر خارج از استانداردهای شرکت فولاد مبارکه است و با توجه به بلوغ فکری و فرهنگ ایمنی سازمان و همچنین نبوغ کارکنان شرکت فولاد مبارکه در انجام ایمن فعالیت‌ها، سطح توقعات از این شرکت بسیار فراتر است.

وی در ادامه، اجرایی شدن اقدامات اصلاحی تعیین‌شده توسط اعضای کمیته بررسی رویداد در تمامی لایه‌های اجرایی سازمان را خواستار شد و تأکید کرد: تعهد مدیران به‌خصوص مدیران اجرایی شرکت و همچنین سرپرستان گروه اجرایی به مقوله ایمنی نقش بسزایی در دست یافتن به حادثه صفر در سازمان دارد. علاوه بر این، سازماندهی و برنامه‌ریزی در پیشگیری از حوادث، مدیریت ریسک و عاقبت‌اندیشی پیش از بروز حادثه یک اصل اساسی در بهبود شرایط محیط کار است.

پس از آن رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی شرکت فولاد مبارکه نیز در گزارشی به عملکرد ایمنی شرکت فولاد مبارکه در مردادماه ۱۴۰۳ پرداخت و ضمن ارائه نتایج شاخص‌های کلیدی عملکرد ایمنی و مقایسه عملکرد ایمنی شرکت با شرکت‌های تولیدکننده فولاد عضو انجمن جهانی فولاد، اقدامات موردنیاز جهت جلوگیری از تکرار حوادث را مطرح کرد.

جواد کیانی با اشاره به ریسک‌های احتمالی در زمینه باربرداری و جابه‌جایی بار به اهمیت تهیه روش‌های اجرایی پیش از شروع فعالیت، کنترل و نظارت بر رفتار کارکنان، ایجاد شرایط ایمن جهت انجام فعالیت‌ها، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک پیش از شروع فعالیت به‌عنوان مهم‌ترین رکن جهت مدیریت رویدادهای احتمالی اشاره کرد.

وی در ادامه، ضمن تبیین اهمیت مقابله با شرایط اضطراری و بحران‌های احتمالی در گزارشی به تشریح روند انجام اقدامات نواحی مختلف در زمینه آمادگی و مقابله با شرایط اضطراری پرداخت و تأکید کرد: طرح‌های مقابله با شرایط اضطراری باید بر اساس سه فاز قبل، حین و بعد از وقوع شرایط اضطراری تهیه و در دوره‌های آموزشی به اطلاع تمامی کارکنان رسانده شود.

در ادامه این جلسه، مدیر اجرای پروژه‌های ناحیه آهن‌سازی در گزارشی، اقدامات انجام‌شده توسط این مجموعه در جهت بهبود شرایط محیط کار، ارتقای فرهنگ ایمنی کارکنان در بخش پیمانکاری و مدیریت رویدادها را تشریح کرد.

رضا خادم کیمیایی، توجه به مقوله مدیریت ریسک، تهیه روش‌های اجرایی، برگزاری جلسات سه‌دقیقه‌ای پیش از شروع فعالیت، انجام بازدیدهای ویژه (VIP) و کنترل و نظارت مستمر بر رفتار ایمنی کارکنان را از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در جهت ایمن‌سازی محیط کار برشمرد.

در بخش پایانی این جلسه، رضا مزروعی رئیس مرکز تعمیر و نگهداری برق و روشنایی تعمیرات مرکزی، در گزارشی به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه بهینه‌سازی تابلوهای برق و درب‌های اضطراری شرکت فولاد مبارکه پرداخت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا