کد خبر: 161102151221
اخبار شرکت هاتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

حرارت بالای فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی

زینب غضنفری

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین فولادساز کشور و منطقه و یکی از عظیم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود و از همین رو، در مباحث اجتماعی ، انتظارات از این شرکت بالا است.

اشتغال پایدار را می‌توان به عنوان بزرگترین مسئولیت اجتماعی قلمداد کرد و شرکت فولاد مبارکه با جذب نزدیک به ۲۱ هزار نیروی کار که بخش اعظم آن بومی‌هستند، علاوه بر بخش تولید، در ایفاى مسئولیت‌هاى اجتماعى و توزیع درآمد نیز پیشگام بوده است.

این شرکت بر اساس نوع فعالیت، صدها شرکت دیگر را نیز در کنار خود فعال کرده و زنجیره گسترده و متنوعی از اشتغال و درآمدزایی را تشکیل داده است.

نیم نگاهی به اقدامات این فولادساز نشان می‌دهد که اقدامات انجام شده در راستای مسئولیت اجتماعی پول پاشی‌های نبوده و مدیریت برای هزینه‌های انجام شده با برنامه پیش رفته و به دنبال تحول بنیادی در حوزه‌های مختلف بوده است.

در واقع، به‌جای توزیع پول و اختصاص بسته‌های حمایتی به درخواست‌کنندگان و نیازمندان رویکرد را به تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی باهدف اشتغال‌زایی تغییر داده و ظرفیت‌ها و نیازهای منطقه‌ را مدنظر قرار داده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۲۵ میلیارد تومان هزینه در قالب مسئولیت اجتماعی پرداخت کرد و در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ این رقم حدود ۱۱۹ میلیارد تومان بود.

هزینه‌های انجام شده در قالب مسئولیت اجتماعی در حوزه‌های مختلفی صورت گرفته که به شرح ذیل است:

از کل هزینه کرد مسئولیت اجتماعی در سال گذشته نزدیک به نیمی‌از آن مربوط به حوزه زیرساخت و عمرانی بوده که برای عموم مردم ماندگار است و اثرات و مزایای آن طولانی مدت و همیشگی خواهد بود و برای نسل‌های بعد نیز باقی خواهد ماند.

امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان خوی و محاصره‌شدگان در برف منطقه کوهرنگ، مشارکت در تامین ۱۰۰ واحد مسکونی و تامین ۲۰۰ سری جهیزیه و ۵۰۰ سری لوازم‌خانگی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، تخصیص اعتبار به‌منظور توسعه اماکن ورزشی فرهنگی و آموزشی شهرستان مبارکه، تدوین و اجرای الگوی جامع پیشرفت و آبادانی مناطق محروم با تمرکز بر اشتغال و بهبود معیشت، آغاز طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان با مشارکت شرکت به‌منظور انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال، مشارکت و برپایی گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، حمایت از باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان و سرمایه‌گذاری به‌منظور ارتقای ورزش استان، تعمیر و بازسازی ۶۶ دستگاه آمبولانس از کارافتاده مراکز اورژانس، مساعدت جهت برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین با توزیع بیش از ۵ میلیون بطری آب‌معدنی و اعزام ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس جهت انتقال زائران و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ایمن‌سازی راه‌های منطقه، بخشی از اقدامات شرکت در سال ۱۴۰۱ در قالب مسئولیت اجتماعی بوده است.

در شرایط فعلی که کشور با کمبود منابع انرژی مواجه است و به شدت به چالش تامین برق و گاز دچار شده و صنایع و شرکت‌ها در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه می‌شوند، بزرگترین فولادساز منطقه احساس مسئولیت کرده و برای تامین بخشی از برق مورد نیاز اقدام به احداث ابر پروژه نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی کرد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادوار گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده و دو پروژه بزرگ را کلید زده که یکی از آن‌ها پروژه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در استان اصفهان است و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به شمار می‌رود.

به جهت اقدامات قابل توجه و در سطح وسیع شرکت فولاد مبارکه در بخش مسئولیت اجتماعی، برای اولین بار موفق به کسب عنوان پنج‌ستاره جایزه بین‌المللی تعالی پایداری مبتنی بر حوزه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) شد.

این جایزه توسط سه مؤسسه برجسته بین‌المللی GBN، BPIR و مرکز تحقیقات تعالی سازمانی کشور نیوزیلند برگزار می‌شود و سازمان‌ها را از لحاظ تعهد به مفهوم پایداری و عملکرد و نتایج آن‌ها در حوزه راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) ارزیابی می‌کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا