کد خبر: 14010020832
سلامت و رفاه

ایرج حریرچی: موج چهارم کرونا آغاز شد

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موارد ابتلا به کرونا و بستری مبتلایان بسیار شدید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حریرچی اظهار داشت: در پیک‌های قبلی بیماری در برخی استان‌ها اوج می‌گرفت و در برخی استان نزولی می‌شد اما اکنون به جز خوزستان موارد ابتلاء در همه استان‌ها به ویژه استان‌های چهارمحال بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، البرز و قزوین صعودی است.

وی گفت: روند افزایش بستری نیز در مقایسه با دو سه هفته گذشته دو برابر شده است.

او با بیان اینکه شتاب موج چهارم کرونا به رعایت دستورالعمل‌ها و اعمال محدودیت‌ها بستگی دارد افزود: اگر مردم رعایت نکنند بهار سختی در پیش رو داریم.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عامل اصلی موج چهارم کرونا افزایش ترددها، سفرهای نوروزی، دورهمی ها، حضور در رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۸۳ درصد به ۵۶ درصد است.

حریرچی ادامه داد: در هفتم بهمن ۳۰۱ شهر آبی داشتیم اما با کاهش ۹۰ درصدی شهرهای آبی اکنون فقط ۳۷ شهر از نظر شیوع کرونا رنگ آبی دارد و ۱۸ شهر نارنجی در هفتم بهمن اکنون در مجموع به ۱۶۵ شهر نارنجی و قرمز تبدیل شده است. در هفتم بهمن شهر قرمز نداشتیم.

وی افزود: سفرهای نوروزی در مراجعات بیماران سرپایی اثر خود را نشان داده است و امروز نتیجه تست کرونای ۱۱ هزار و ۳۰۰ مورد سرپایی مثبت بود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد قابل توجهی نیز تست نشدند یا تست آنها کاذب منفی بوده است.

حریرچی افزود: موارد بستری و فوت به دلیل سفرهای نوروزی به ترتیب دو تا سه و چهار تا شش هفته آینده مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه ماه رمضان به کمک ما در مهار بیماری کرونا می‌آید ادامه داد: اگر شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود انتظار داریم اوج گیری بیماری کرونا کُند شود.

او افزود: تعداد مرگ و میر بر اساس افزایش آمار مبتلایان در چند هفته آینده صعودی خواهد بود البته سیستم مراقبتی ما در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر شده است.

وی گفت: میزان تردد اجتماعی در مقایسه با شرایط پیش از کرونا در شش ماه گذشته چهار تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

حریرچی اضافه کرد: با اینکه ۱۶ میلیون دانش آموز و معلم و چهار و نیم میلیون دانشجو تعطیل هستند و تردد شبانه و محدودیت تردد مناطق نارنجی و قرمز داریم اما مردم این محدودیت‌ها را با رفت و آمدهای دیگر جایگزین کرده‌اند.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه موارد بستری و تست مثبت کرونا افزایش یافته و در برخی استان‌ها به ۵۰ درصد رسیده است در نشست فردا ستاد ملی مقابله با کرونا بر این اساس تصمیم‌گیری خواهد شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا