کد خبر: 04129916704
روزنامهفناوری اطلاعات و ارتباطات

حقوق کار سوار اوبر شد

بر اساس رای دیوان عالی انگلیس، رانندگان این تاکسی اینترنتی کارگر محسوب می‌شوند، نه نیروی کار خویش‌فرما

ترجمه‌: فاطمه موسی‌زاده

تاکسی اینترنتی اوبر در حال بررسی نحوه برخورد با هزاران راننده‌اش در انگلستان است که پس از رای دیوان عالی انگلستان باید آنها را به عنوان کارگر طبقه‌بندی کنند و نیروی کار روزمزد خویش‌فرما کارشناسان حقوقی به اتفاق آرا می‌گویند که این تصمیم عالی‌ترین مرجع قضائی انگلیس می‌تواند ضربه بزرگی به مدل کسب‌وکار این شرکت در یکی از مهمترین بازارهای آن وارد کند و دریچه‌ای را برای مطالبه حداقل دستمزد و پرداخت حقوق برای شیفت‌های استراحت برای رانندگان این تاکسی اینترنتی باز می‌کند.

دیوان عالی انگلیس رای داده است رانندگان اوبر که به دادگاه کار شکایت کرده‌اند پیمانکار مستقل نیسند؛ زیرا اوبر فعالیت‌های آنها را مثل کارگران، بسیار دقیق تعریف وکنترل می‌کن. در این رای دیوان عالی انگلیس کنترل شرکت اوبر بر نرخ‌ها و چگونگی تعیین شرایط قراردادی که با رانندگان بسته می‌شود، مستند قرار گرفته است.

در حالی که نتیجه عملی این حکم هنوز مشخص نیست، این تصمیم می‌تواند نحوه کسب‌وکار اوبر را در انگلستان تغییر دهد. گام بعدی این است که دادگاه کار در مورد نحوه جبران خسارت ده‌ها مدعی تصمیم بگیرد. با انتشار رای دیوان عالی انگلیس، قیمت سهام اوبر در نیویورک ۲.۵ درصد تنزل کرده است.

یاسین اسلم و جیمز فارار برای اولین بار علیه اوبر در سال ۲۰۱۶ هنگامی که این دو نفر برای این تاکسی اینترنتی رانندگی می‌کردند، به دادگاه کار انگلیس شکایت کردند. اسلم در گذشته در شرکت دیگری کار می‌کرد. او گفت که اوبر، با وعده پرداخت سود و پاداش بیشتر او را فریب داده است.

 اسلم ادعا کرد که با پیوستن بیشتر رانندگان به این سیستم تقاضا برای اوبر پایین آمد  و در نتیجه خودروهای کمتر و به تبع کرایه کمتری را برای شرکت به همراه داشته است. دادگاه کار به نفع هر دو راننده رای صادر کرد. آنان سپس در دادگاه تجدیدنظر هم برنده شدند.

اسلم روز جمعه به سی ان ان بیزینس گفت که غرامت وی برای به دست آوردن جبران خسارت در مقایسه با تلاش او برای طرح دادخواست، اندک است. او گفت: «نکته این بود که کسی باید این کار را انجام می‌داد.»

او ادامه داد: «من فکر می‌کنم کار درستی که اوبر می‌تواند، انجام دهد این است که به کارگران خود احترام بگذارد؛ به افرادی که ستون فقرات این صنعت هستند.»

این پرونده در حالی به دادگاه کار بازمی‌گردد که می‌تواند اوبر را به پرداخت غرامت به حدود ۲۰ مدعی اصلی محکوم کند. هزاران راننده دیگر اوبر نیز اقدام قانونی علیه این شرکت انجام داده‌اند که  به‌سرعت به پرونده‌های آنان نیز رسیدگی خواهد شد. دادگاه همچنین روز جمعه حکم داد که رانندگان از زمانی که برنامه اوبر را روشن می‌کنند شروع به کار می‌کنند، نه فقط در هنگام حمل مسافر، همان‌طور که شرکت گفته ‌است. این تصمیم می‌تواند عواقب قابل توجهی برای چگونگی فعالیت شرکت و تعداد رانندگان مجاز در برنامه خود داشته باشد.

اوبر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که متعهد به انجام کارهای بیشتر است و اکنون با هر راننده فعال در سراسر انگلیس مشورت خواهد کرد تا تغییراتی را که می‌خواهند ببینند را به طور جدی درک کنند.

جیمی هیوود،  مدیر کل منطقه‌ای اوبر در شمال و شرق اروپا گفت: «ما به تصمیم دادگاه که معطوف به تعداد کمی از رانندگانی است که از برنامه اوبر در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده‌اند، احترام می‌گذاریم. از آن زمان در هر مرحله تغییراتی چشمگیر در تجارت خود ایجاد کرده‌ایم. این شامل کنترل بیشتر بر چگونگی ایجاد درآمد بیشتر و حمایت‌های جدیدی مانند بیمه رایگان در صورت بیماری یا آسیب‌دیدگی است.»

این تصمیم شکست بزرگی برای اوبر در انگلستان است، کشوری که تحت فشار فعالان کارگری و حوزه حمل و نقل قرار گرفته است.

اوبر قبل از همه‌گیری اعلام کرده بود که ۳.۵ میلیون شهروند لندنی به طور منظم از برنامه آن استفاده می‌کنند و ادعا می‌کند ۴۵ هزار راننده در پایتخت دارد. اما این شرکت بارها درباره  مسائل ایمنی از  نهادهای نظارتی شهر تذکر دریافت کرده ‌است.

فیلیپ لاندو، کارشناس حقوق کار در لندن گفت که حکم روز جمعه تأثیرات گسترده‌ای در نحوه برخورد اوبر با کارگران انگلیسی خود می‌‌گذارد. او افزود به عنوان مثال آنها حق دارند، ادعا کنند که حداقل دستمزد ملی بر اساس کل روز کاری آنها تعیین شده است، نه فقط زمانی که مسافر سوار تاکسی اینترنتی است.

او ادامه داد: « تا زمانی که اوبر مجموعه شرایط را مطابق آن چیزی که دادگاه در نظر گرفته است، مثل پرداخت‌های مناسب به رانندگان تغییر ندهد، دروازه سیل ادعاهای مشابه به سوی آن سراریز می‌شود.»

این تصمیم دیوان عالی انگلستان تنها چند ماه پس از رای مثبت مردم کالیفرنیا مبنی بر اینکه اوبر و سایر شرکت‌های بزرگ اقتصادی مستلزم تابعیت از قوانین ایالتی هستند،در همه‌پرسی صادر شد. لزوم پیروی از قوانین ایالتی در کالیفرنیا به این معناست که رانندگان اوبر در این ایالت به عنوان کارگر و نه خویش‌فرما محسوب می‌شوند.

به عنوان کارگر طبقه‌بندی شدن یعنی کارگران از حداقل دستمزد و مزایایی مانند مرخصی استعلاجی و بیمه بیکاری برخوردار ‌شوند. اوبر و سایر غول‌های بزرگ اقتصادی مانند DoorDash و Instacart بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای حلب حمایت عمومی در این همه‌پرسی هزینه کرده بودند اما ناکام ماندند.

قبل از صدور حکم انگلستان، اوبر گفت که بدون در نظرگرفتن نتیجه، متعهد شده است برای رانندگان خود تسهیلات بیشتری فراهم کند.

دارا خسروشاهی، مدیر عامل اوبر، در یک پست وبلاگی نوشت: «ما معتقدیم که همه کارگران مستقل مستحق دریافت دستمزدی مناسب هستند.»

او افزود: «ما از سیاستگذاران، مدیران سایر سیستم عامل‌ها و فعالان اجتماعی می‌خواهیم که به سرعت در جهت ایجاد چارچوبی برای فرصت‌های انعطاف‌پذیر درآمد حرکت کنند.»

به گفته خسروشاهی، در نظرگرفتن استانداردهای گسترده در این حوزه کسب‌وکار که همه شرکت‌‌ها برای کارگران مستقل ارائه دهند، از ضرورت‌هاست.»

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا