کد خبر: 31050197628
جهانروزنامه

حمایت نفت گاز اوکراین از پیشنهاد شولز برای LNG کانادا

ترجمه: سلیم حیدری

اولاف شولز، صدراعظم آلمان اندکی قبل از سفر دو روزه خود به کانادا و علاقه اش به گاز مایع این کشور برای جایگزینی واردات گاز روسیه، از یک متحد- شرکت نفت گاز دولتی اوکراین، حمایت دریافت کرد.

کی‌اف بر سر سیاست واردات گاز با برلین اختلاف نظر داشته است، اولاً بر سر قرارداد آلمان با مسکو برای ساخت خط لوله نورد استریم ۲ و اخیراً بر سر قراردادش با کانادا برای تحویل دادن توربین تعمیر شده برای نورد استریم ۱ به آلمان.

اما چشم انداز تحویل LNG به اروپا از کانادا، یکی از برترین تولیدکنندگان گاز جهان، چیزی است که نه تنها شرکت نفت گاز اوکراین از آن حمایت می کند، بلکه بی سر و صدا روی آن نیز کار می کند.

نفت گاز اوکراین در اوایل سال جاری یک یادداشت تفاهم با توسعه دهنده انرژی کانادایی Symbio Infrastructure برای خرید LNG کانادا امضا کرد. در همین حال، کانادا و آلمان درباره ساخت پایانه های LNG در سواحل اقیانوس اطلس کانادا گفتگو کرده اند.

یوری ویترنکو، مدیرعامل نفت گاز در بیانیه ای ایمیلی به رویترز گفت که گاز کانادا مزایای زیادی دارد.

او گفت: “تامین کنندگان کانادایی بر بازار آلمان مسلط نیستند، از آن سوء استفاده نکنند، همانطور که گازپروم به طور مصنوعی عرضه ها را کاهش می دهد، «گوشه بازار» می زند و مشتریان خود را از بین می برد.”

مقامات آلمانی و کانادایی خاطرنشان می کنند که با این حال، چالش های این پیشنهادات قابل توجه است.

هزینه های انتقال گاز از آلبرتا در غرب کانادا به ساحل شرقی بالا خواهد بود. خطوط لوله جدیدی مورد نیاز است و دور شدن جهانی از سوخت‌های فسیلی به این معنی است که طول عمر ترمینال برای سودآوری بسیار کوتاه است مگر اینکه در صورت کاهش تقاضای گاز به پایانه هیدروژنی تبدیل شود.

مقامات آلمانی این هفته اذعان کردند که تحویل LNG کانادا در بهترین حالت، یک چشم‌انداز میان‌مدت است و به جای آن قرارداد هیدروژنی را که شولز قرار است با نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو امضا کند، تنظیم شد.

موضوع حساس سیاسی

پس از واکنش شدید اوکراین به تصمیم ترودو مبنی بر اینکه اجازه می دهد توربین خط لوله گاز نورد استریم پس از تعمیرات در کانادا به آلمان بازگردانده شود. مقامات دولت آلمان مشتاق هستند که باعث دردسرهای بیشتر برای ترودو نشوند.

شولز و وزیر اقتصاد رابرت هابک همچنین با فرانسوا لگو نخست وزیر کبک کانادا (از اردوگاه سیاسی متفاوت ترودو) به دلیل مقاومت قابل توجه در آنجا در برابر ساخت ترمینال LNG و سایر زیرساخت های ضروری، دیدار خواهند کرد.

مایکل لینک، هماهنگ کننده ترانس آتلانتیک برای دولت آلمان، گفت که واردات LNG از کانادا بسیار منطقی تر از دولت های خودکامه است و اشاره کرد که بازدید شولز از استان های این کشور فدرال بسیار مهم است.

او در مصاحبه ای گفت: “کانادا قابل اعتماد، دموکراتیک و دارای بالاترین استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی است.”

او گفت، با این حال، حتی تحویل LNG کانادا به آسیا از سواحل غربی کمک خواهد کرد.

او به رویترز گفت: “گاز صادر شده از آنجا به بازار جهانی می رود، عرضه را افزایش می دهد و قیمت‌ها را کاهش می دهد.”

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا