کد خبر: 121202153147
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

حواشی دو نمایشگاهی که به بار ننشست /رقابت بی ثمر فعالان صنعت کود در ایران مال

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران ۱۱ تا ۱۴ دی ماه سال جاری در حالی در مرکز دائمی نمایشگاه ها و رویدادهای بین المللی ایران مال برگزار شد که حرف و حدیث های بسیاری با خود به همراه داشت.

عصر اقتصاد: این نمایشگاه که همه ساله توسط انجمن وارد کنندکان کودهای کشاورزی برگزار می شود امسال بر خلاف دیگر سالها، همزمان با یک رویداد مهم دیگر در حوزه کودهای کشاورزی برگزار شده است که چندان به مذاق شرکت کنندگان خوش نیامده است.

به این معنا که با توجه به اختلافات قدیمی که بین تولید کنندگان کودهای کشاورزی با شرکت های وارد کننده این محصولات وجود دارد، برگزار کنندگان این دو نمایشگاه در رقابتی نامتعارف اقدام به برگزاری هر دو نمایشگاه در یک تاریخ و به صورت همزمان نموده اند. آن هم در شرایطی که هر کدام از این جناح ها با به کارگیری یکسری ترفندها تلاش کرده اند بازدید کنندگان و مراجعه کنندگان خود را از حضور یافتن در نمایشگاه رقیب منصرف سازند.

همزمانی برگزاری دو نمایشگاه با هم مطلوب نیست

علی رحمانی یکی از شرکت کننده ها در این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار عصر اقتصاد می گوید: نمایشگاه هایی که در تهران برگزار می شود هموار خوب بوده و هست و در این نمایشگاه نیز چون غالبا فروشندگان و توزیع کنندگان بخش کودهای کشاورزی حضور یافته بودند و مانند دیگر نمایشگاه کشاورزان کمتر حضور داشتند در نتیجه کار را برای ما شرکت های این حوزه راحت تر کرده بود.

این شرکت کننده افزود: با این وجود برگزار نمایشگاه ایران مال که در واقع مربوط به واردکنندگان کودهای کشاورزی بود آن هم همزمان با نمایشگاه تخصصی تولید کنندگان که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شد چندان مطلوب نبود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی تولید کنندگان کود صبح و نمایشگاه وارد کنندگان عصر برگزار می شد گفت: شاید برای کسانی که از شهرستان ها برای بازدید آمده بودند شرایط بد نبود و همزمان توانستند از دو نمایشگاه بازدید کنند اما به هر حال ترجیح ما این بود که این رویداد در یک زمان اختصاصی و ویژه تر برگزار می شد تا دستاورد بیشتری برای ما شرکت کننده ها به همراه داشته باشد.

این فعال حوزه کودهای کشاورزی همچنین با گلایه از قیمت غرفه ها و غرفه آرایی گفت: درست است که نمایشگاه هایی که در تهران برگزار می شود گران است اما رویداد ایران مال بسیار هزینه بالایی به خصوص برای غرفه سازی و به اصطلاح دکور زدن برای ما به همراه داشت.

قیمت نمایشگاه ایران مال ۳ برابر نمایشگاه بین المللی تهران بود

رسول عاکفه یکی دیگر از فعالان بخش واردات کودهای کشاورزی است که در نمایشگاه ایران مال شرکت داشته است. وی در گفتگو به خبرنگار ما می گوید: نمایشگاه خوبی بود با این وجود در هنگام ورود و خروج به این نمایشگاه مشکلاتی برای ما غرفه داران ایجاد می کردند. اگرچه غالبا برای تامین امنیت ما شرکت کننده ها بود اما در روز پایانی انتظار داشتیم حداقل کمی فرصت بدهند تا بتوانیم وسایل خود را خارج کنیم نه اینکه سریعا شروع به تخریب دکور غرفه ها کنند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر مسائلی که در این نمایشگاه با آن مواجه شدیم بحث بالا بودن قیمت ها غرفه و غرفه آرایی بود. به طوری که قیمت و هزینه های شرکت در نمایشگاه بین المللی تهران یک سوم هزینه هایی است که در ایران مال پرداخت کردیم.

این فعال حوزه ادامه داد: در نمایشگاه ایران مال ما یک غرفه ۷۸ متری با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان گرفتیم و برای غرفه آرایی نیز مبالغ بالایی پرداخت کردیم.

هزینه ساخت غرفه ها سورپرایز کننده بود

محمد امیدی یکی دیگر از غرفه داران حاضر در نمایشگاه ایران مال نیز در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: نمایشگاه خوب بود و برای ما نیز دستاوردهایی داشت با این وجود یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه مربوط به اطلاع رسانی ها بود چرا که به نظر آن طور که باید برای این رویداد مهم تبلیغات و اطلاع رسانی نشده بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه دیگری که در مربوط به تولید کنندگان کودهای کشاورزی بود همزمان برگزار می شد. یعنی نمایشگاه ایران مال ۱۱ تا ۱۴ دی ماه از ساعت ۳ تا ۹ شب برگزار می شد و نمایشگاه بین المللی هم ۱۲ تا ۱۵ دی ماه صبح ها برگزار می شد.

این فعال حوزه گفت: به هر حال انتظار داشتیم برای این نمایشگاه که یک سال منتظر برگزار آن بودیم یک تایم اختصاصی و منحصر بفرد در نظر بگیرند نه اینکه همزمان با یک نمایشگاه دیگر که در حوزه کودهای کشاورزی است برگزار گردد.

وی همچنین در مورد هزینه های پرداختی برای حضور در این نمایشگاه گفت: هزینه غرفه سازی سورپرایز کننده بود. به این معنا که ما برای گرفتن یک غرفه کمتر از ۴۰ متری ۴۴ میلیون تومان پول پرداخت کردیم و برای ساخت غرفه و غرفه آرایی ۱۸۰ میلیون تومان!

امیدی افزود: تا جایی که بنده می دانم بحث غرفه سازی و غرفه آرایی نیز بر عهده خود مجری نمایشگاه بوده است به هر حال می توان گفت قیمت غرفه سازی یک پله بالاتر از حد نرمال بود.

وی تصریح کرد: اگرچه هزینه شرکت در نمایشگاه ایران مال بالا بود اما با توجه به اهدافی که ما برای مجموعه در نظر داشتیم باید در این رویداد شرکت می کردیم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا