کد خبر: 070802141800
جامعه و فرهنگروزنامهسیاست

حواشی فیلم ملاقات عمومی نماینده تبریز با مردم / ابرو گشاده باش…

مسعود شریعت زاده / روزنامه نگار

روز گذشته ویدیویی در فضای مجازی دست به دست به دست شد که هرچند عامل وهن خانه ملت است اما پرداختن به آن می تواند تلنگری برای سایرین باشد از این جهت که نمایندگان مجلس همانطور که از نامشان مشخص است نمایندگان مردم در خانه ملت هستند که علاوه بر پساخگویی به قانون که باز هم این قانون به صورت غیر مستقیم مورد تایید و برای مردم نوشته شده باید در مقابل کسانی که با رای مستقیم آنها به خانه ملت رفته و پشت میزی که جناب نماینده به آن تکیه داده باشند.

گروه سیاسی-در فیلم منتشر شده از نماینده محترم مردم تبریز، ایشان در حالی که با بی حوصلگی پشت میز به صندلی تکیه داده است که در مقابل وی مردم حوزه انتخابی ایشان که با رای آنها توانسته به این صندلی تکیه بزند، با بی حوصلگی به سخنان تعداد زیادی که ایستاده اند گوش می دهد و مشغول خوردن تنقلات از کشوی میز است و در نهایت نیز با تکیه دادن سر به صندلی که باز هم نشان از بی حوصلگی وی برای گوش دادن به سخنان مراجعین است فیلم به پایان می رسد.

قطعا این فیلم مشتی از نمونه خرواری است که این روزها به لطف فضای مجازی و رسانه ای دست به دست می شود و مسئولین بی خبر از همه جا، فراموش می کنند که دوره رنسانس به پایان رسیده و قطعا به لطف همین فضای مجازی و رسانه ای عملکرد آنها در معرض دید اذهان عمومی قرار گرفته و ارزیابی می شود.

اذهان عمومی هرگز روزی را که عیسی کلانتری، رییس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست دولت دوازدهم بعد از سقوط اتوبوس خبرنگاران و فوت دو خبرنگار به شکل ناشایستی در مقابل نمایندگان رسانه ها برای توضیح نشسته بود و با اعتراض آنها مواجه شد را فراموش نمی کند.

اذهان عمومی هرگز، تهدید علی اکبر پور محمدی فرماندار سیرجان را خطاب به خبرنگاری که در نشست خبری از وی درباره طرح انتقال آب پرسیده بود را فراموش نمی کند.

اذهان عمومی هیچ چیز را فراموش نمی کند. اندکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. مجلس تبلور جمهوریت و نمادی از مشارکت مردم در سرنوشت خود به صورت مستقیم است که به صورت مصرح در قانون اساسی به آن پرداخته شده است.

نمایندگان مجلس بعد از صلاحیت سنجی و تایید توسط شورای نگهبان در نهایت با رای مردم انتخاب می شوند، یعنی در نهایت این مردم هستند که آنچه را که مراجع تعیین و تایید صلاحیت از جمله شورای نگهبان تایید می کند را انتخاب می کنند و این مهم فقط با رای مردم امکان پذیر است.

مجلس به گفته بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران یعنی امام راحل (ره) «در راس امور است»؛ کشور بدون دولت می تواند اما بدون مجلس خیر؛ مجلس علاوه بر وظیفه تقنین وظیفه ذاتی نظارت را نیز بر عهده دارد از این جهت همه دستگاه ها باید به این قوه در خصوص عملکرد خود پاسخگو باشند. این در شرایط اتفاق می افتد که یک نماینده مجلس جایگاه و شان خود و رای دهندگان را درک و به آن احترام بگذارد.

مقام معظم رهبری در در دیدار مسئولان اجرائی استان قم‌ در ۵ آبان سال ۸۹ خطاب به مسئولان گفتند: «یکی از چیزهائی که خیلی مهم است، برخورد مسئولان رده‌های مختلف دستگاه‌ها با مردم و با مراجعین است؛ روی خوش، روی خوش. گفت:

چون وا نمیکنی گرهی خود گره مباش‌  ؛؛؛؛؛؛؛   ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست‌

 گاهی یک مسئولی نمیتواند توقعی را که از او هست، انجام دهد. یک دستگاهی اعتباراتش کم است، امکاناتش کم است؛ مانعی ندارد؛ اگر چنانچه به قدر توان اما با روی خوش، با ابروی گشاده، با آغوش باز و صمیمانه با مردم برخورد شود، مردم خشنود میشوند، راضی میشوند. گاهی به دفتر ما در تهران مراجعاتی میشود. کسی درخواستی دارد، برای ما عملی نیست.

میگویند بله، درخواست شما رسید، اما نمیتوانیم این کار را بکنیم؛ یا خلاف قانون است، یا مشکلات دیگری دارد. آن طرف میگوید من همین اندازه که شما به درخواست من توجه و رسیدگی کردید، راضی‌ام؛ ولو این کار انجام نگرفته. مردم خشنود میشوند از اینکه مسئولان دردهای آنها را احساس کنند، غمگسار آنها باشند. البته تلاش هم بکنند و به قدر امکان، نیازهای آنها را برآورده کنند.»

تکریم ارباب رجوع اکنون به یک قانون تبدیل شده است. هرچند این مهم در ابتدا نیازمند فرهنگ سازی برای مسئولین است. مسئولینی که اکنون بعد از ۴ دهه فراموش کرده اند که صاحب مردم نیستند بلکه خادم آنها هستند.

انقلاب اسلامی ایران فرهنگ نگاه از بالا به پایین را در همه ارکان حکومتی و حاکمیتی تغییر داد و فرهنگ مردم «ولی نعمت» اند را اشاعه داد اما اکنون در آستانه نزدیکی این انقلاب به دهه پنجم حیات خود به نظر می رسد، غباری از فراموشی این فرهنگ را کدر کرده و برخی از مسئولین نیازمند تذکر و تبشیر و انذارند که پیشرفت های مختلف نافی برخی از قوانین عرفی و اساسی نیست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا