کد خبر: 31050042931
اقتصاداقتصاد کلانمجلس

خاندوزی: وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم‌ها قرار داشته باشد

احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که دشمن اتاق جنگ خود را خزانه‌داری آمریکا قرار داده است بنابراین وزارت اقتصاد ایران هم باید در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم‌ها و آسیب ناپذیری در جنگ اقتصادی باشد.

به گزارش ایرنا، احسان خاندوزی که بعدازظهر امروز (یکشنبه سی‌ویکم شهریورماه) و در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به برنامه‌هایش سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب، تنها راه غلبه بر مکر دشمنان، تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است که از تعالیم اقتصادی اسلام و مکتب اهل بیت سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: معتقدم دولت سیزدهم با استعانت از خدا و به میدان آوردن مردم، رفع تعارض منافع مسوولان، گسترش شفافیت اقتصادی به عنوان مساله‌ای ملی و فراجناجی و به کارگیری نخبگان در این تقابل بزرگ تاریخی، پیروز خواهد شد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد تصریح کرد: به کمک صاحبان تجربه، بدنه وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با آرایش تحریم ناپذیری، نوسازی خواهیم کرد.

اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد

خاندوزی گفت: هر چند تیم دیپلماسی اقتصادی باید طبق منویات رهبر انقلاب به دنبال تحریم‌زدایی باشد اما چنانچه رییس جمهوری اعلام کرده است، اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد.

وی همچنین در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: هزار جهد بکردم که بار وزارت را بر دوش نکشم اما پس از نپذیرفتن مسوولیت در اولین جلسه‌ای که نهم مردادماه در خدمت بزرگواران بودم، بعدها به دلایلی مسوولیت وزارت را پذیرفتم؛ من پذیرفتم که پس از توکل و توسل، جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجربه هفده ساله‌ام در سیاست‌گذاری اقتصادی را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی قرار دهم.

وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: برای تامین مالی مبتنی بر زنجیره ارزش، نظام نظارت بر خلق پول بانک‌ها، کمک به ایجاد بانک توسعه اسلامی و تنظیم رابطه آن با صندوق توسعه ملی و نیز بانک‌های تخصصی، حاکمیت شرکتی و توزیع عادلانه تسهیلات بانکی در مناطق مختلف برنامه داریم.

دوران تئوری رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت

وی با بیان اینکه به زودی دوران تئوری رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت، گفت: این موضوع جزو شروط بنده برای معرفی رییس کل بانک مرکزی است.

خاندوزی به دیگر برنامه‌های خود در وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد و افزود: نتیجه عدم اتکای بودجه به درآمدهای پایدار مالیاتی این بوده که اقتصاد ایران از مسیر تحریم‌ها کاملا آسیب پذیر شده است.

وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی اظهار داشت: نظام مالیاتی نه تنها از مسیر اتکای بودجه به درآمدهای پایدار می‌تواند خدمت کند بلکه نقش مهمی در بهبود توزیع درآمد داشته باشد و همه رانت‌هایی که از سال ۹۷ تا امروز به واسطه سیاست‌های رانت‌زا ایجاد شده است، از بین خواهد رفت.

رونق بخشی اقتصاد، صد برابر مقدم‌تر از مالیات‌ستانی است

وی تاکید کرد: بهبود توزیع درآمد، کاهش نابرابری و فاصله طبقاتی و تنظیم رفتارهای سوداگرانه در بازار دارایی‌ها از دیگر اهدافی است که ابزار مالیاتی می‌تواند به آن منجر شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: رونق بخشی اقتصاد را صد برابر مقدم‌تر از مالیات‌ستانی می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: با تاسف باید اعتراف کرد که سیستم مالیاتی ما با سه ویژگی یعنی پایین بودن نسبت درآمدهالی مالیاتی به تولید ناخالص داخلی، فرار مالیاتی بالا و تحمیل بار مالیاتی بر دوش گروه های شفاف، قانونمند و تولیدکنندگان شناخته می‌شود.

افزایش شاخص مالیات به ۱.۵ برابر وضعیت فعلی تا پایان دولت

خاندوزی برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی را که به طور تعهد کمی برای پاسخگو کردن خود به مجلس ارائه کرده است را افزایش شاخص مالیات به ۱.۵ برابر وضعیت فعلی تا پایان دولت؛ استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و مالیات بر عایدی سرمایه؛ هوشمندسازی نظام مالیاتی و مؤدی محوری به جای پرونده محوری و ممیز محوری؛ اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ها اعلام کرد.

وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی با بیان اینکه به لحظه واقعی باید این مسایل پیاده سازی و اجرایی شوند، گفت: ما باید ابتدا حکمرانی ریال و تفکیک دو دسته حساب‌های تجاری و غیر تجاری را انجام دهیم، زیرا با چنین مبنا و پایه‌ای است که می‌توان قانون پایانه‌های فروشگاهی را محقق کرد.

وی ادامه داد: تلاش در جهت ایجاد شناسنامه مالیاتی بنگاه‌ها، رتبه بندی اعتباری آنها، کاهش بار مالیات بر واحدهای تولیدی که از وعده های رییس جمهوری در زمان انتخابات بوده از دیگر اقداماتی است که در برنامه وزارت اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت.

تعهد خاندوزی به اصلاح ساختار بیمه مرکزی

خاندوزی دیگر برنامه خود را در وزارت امور اقتصادی و دارایی را اصلاح ساختار بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: حوزه مهمی که در اقتصاد ایران عمدتا مورد غفلت قرار گرفته است، مساله بیمه است. پایین بودن ضریب نفوذ بیمه همیشه مطرح بوده و جزو شعارهایی است که در دولت های قبل شنیده شد اما این موضوع تعهد روشن وزارت امور اقتصاد و دارایی در این دوره خواهد بود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: امیدواریم این اتفاق از طریق اصلاح ساختار و عملکرد بیمه مرکزی که باید نقش خود را به عنوان رگولاتور بازار بیمه به درستی انجام دهد، اجرایی شود.

وی با بیان اینکه بیمه مرکزی خود دچار تعارض نقش‌ها است، تصریح کرد: بیمه مرکزی گاهی اوقات به عنوان بیمه‌گر ورود می‌کند و هیچ برنامه تحولی ندارد که این موضوع را اصلاح خواهیم کرد و به سمت تقویت بیمه اتکایی داخلی و توسعه مجوزها و محصولات بیمه‌ای، تسهیل و ساماندهی ورود فناوران مالی در حوزه بیمه خواهیم رفت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا