کد خبر: 060603171078
اقتصادراه و مسکنصنعت و معدنویدئوهامحمد تمنایی مجری طرح جامع حمل و نقلی ریلی کشور اعلام کرد؛

خانم وزیر! به مانع‌تراشی مدیریت راه‌آهن در طرح جامع حمل‌ونقل پایان دهید

محمد تمنایی مجری طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور در فیلم زیر خواستار پیگیری طرح جامع حمل نقل ریلی کشور از وزیر جدید راه وشهرسازی دولت چهاردهم شد.

در ابتدا تمنایی ضمن عرض تبریک به وزیر جدید محترم راه و شهرسازی خانم صادق گفت: یکی از وعده‌های ایشان، فعالیت منطبق با طرح جامع حمل‌ونقل بود. از ایشان ممنونیم که گفتمان محوریت طرح جامع را احیا کردند.

تمنایی ادامه داد: ولی طرح جامع الان در وضعیتی هست که نیاز به رسیدگی سریع و دستور فوری خانم دکتر صادق دارد و با توجه به تاثیرگذاری بسیار زیاد نتایج این طرح بر آینده اقتصادی کشور، لازم هست زودتر تعیین تکلیف شود.

مجری طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور بیان کرد: به طور خاص در حوزه‌ی ریلی از اسفند ۹۷ با پیگیری دفتر طرح جامع وزارت راه و شهرسازی، ماموریت طرح جامع حمل‌ونقل ریلی کشور و طراحی شبکه بهینه ریلی برای افق سال ۱۴۱۴ به دانشگاه صنعتی اصفهان و بنده بعنوان مجری واگذار شدیک کار مفصل دقیق علمی توسط یک تیم خبره دانشگاهی و کارشناسان مجرب بخش حمل‌ونقل ریلی کشور در کنار کارشناسان زحمت‌کش و فعال خود مجموعه‌ی راه‌آهن، به مدت ۵ سال انجام شد و شهریور ۱۴۰۲ این طرح به پایان رسید و خروجی‌ها نهایی شدند.

تمنایی اظهار کرد: یک الگوریتم بهینه‌سازی ریاضی سه سطحی طراحی و اجرا شد و نتایج پس از دهها جلسه تخصصی، مورد تایید و امضای معاونان شرکت راه‌آهن و امضای کارشناسان قرار گرفته و همچنین دو داور مبرز علمی از اساتید دانشگاه‌های تربیت مدرس و علم‌وصنعت، صحت متدولوژیک را کتبا تایید کرده‌اند.

نتایج خروجی، اولویت‌های احداث و افزایش ظرفیت محورهای شبکه راه‌آهن کشور را مشخص کرده‌است. یعنی پایان دادن به یک سردرگمی بزرگ در خصوص اینکه در شرایط تنگنای بودجه‌ای، کدام محورها در اولویت احداث هستند؟ دوخطه‌سازی یا برقی‌سازی یا تراک بندی کدام محورها در اولویت هست یا نیست؟ خب برای اولین بار در حداقل ۳۵ سال گذشته هست که مطالعات جامع در بخش ریلی به خروجی اولویت‌بندی پروژه ها و انتهای فاز ۲ رسیده است.

با این حال مدیریت شرکت راه‌آهن ج.ا. به دلایل نامعلوم، یک سال است از اعلام گزارش و ارسال خروجی‌ها به وزارت راه طفره می‌رود و از انجام تکلیف مصرح قانونی و ملی شانه خالی کرده است.

مجری طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور گفت :این در حالی است که وزارت راه در سالهای گذشته همت زیادی داشته تا طرح جامع حمل‌ونقل را به سرانجام برساند. در یکسال گذشته بالغ بر ۱۰ نامه از وزارت راه به شرکت راه‌آهن ارسال شده و درخواست شده نتایج طرح جامع حمل‌ونقل ریلی ارسال شود و وزارت راه به خاطر این مانع‌تراشی بی‌دلیل و سرپیچی مدیرعامل شرکت زیرمجموعه‌اش، با وجود تأیید همه کارشناسان، هنوز نتوانسته جمع بندی کند.

این وقفه تاثیر سوء در بهره وری کل بخش حمل‌و‌نقل دارد. چرا که در چنین فضای خلأ طرح جامع، برخی پروژه های ریلی که فاقد اولویت هستند، بودجه سنگین و اولویت گرفته اند و پروژه‌هایی با اولویت بسیار بالا، بعضا فراموش‌ شده اند.

آقایان توضیح دهند که اولویت بندی پروژه های زیر ساخت ریلی در کشور در حال حاضر بر اساس کدام مطالعات علمی صورت می‌پذیرد؟ بله، می‌دانیم که یک مدیر نمی‌خواهد دست خودش را ببندد!

در پایان تمنایی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت:توصیه ام به وزیر محترم این است که دستور دهند به مانع‌تراشی و سرپیچی مدیریت راه‌آهن در طرح جامع حمل‌ونقل، پایان داده شود،کشور نباید ۱۲ ماه معطل ترک فعل یک مدیر باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا