کد خبر: 090702139378
اقتصادبازارها و خدمات مالیبورستولید و بازرگانیروزنامه

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی شد

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خروج سیمان و فولاد از بورس کالا منتفی شده و قرار است با نهادهایی که به این دو صنعت انتقاد دارند، جلساتی برای رفع این ابهامات برگزار شود.

به گزارش عصراقتصاد، مجید عشقی در خصوص نگرانی‌های مربوط به خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: معامله کالاها در بورس کالا بر اساس قوانین و مقرراتی بوده که دولت‌های مختلف وضع کرده‌اند. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد خروج این محصولات از بورس کالا می‌تواند بازار این محصولات را متلاطم کند؛ از این رو تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و موضوع خروج این محصولات از بورس کالا منتفی است.

وی ادامه داد: البته عده‌ای انتقاداتی به برخی از فرآیندها دارند و توصیه کرده‌ایم در جلسات کارشناسی اگر ایرادی به عرضه‌ها مطرح است مورد بررسی قرار گرفته و برطرف شود. اگر ایرادی در نحوه تعیین قیمت پایه وجود دارد نیز باید با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، گاهی شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار یا وزارت صمت برطرف شود. ایراداتی که مطرح می‌شود بعضا به علت نبود آشنایی این دوستان با مکانیزم‌های بازار سرمایه و بورس کالاست و خروج این محصولات از بورس کالا قطعا به التهاب بیشتر بازارها دامن خواهد زد.

تامین مالی ۷۵۰ همتی از بازار سرمایه تا پایان سال

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با خوش‌بینی به تامین مالی ۷۵۰ همتی از بازار سرمایه تا پایان امسال گفت: امیدواریم امسال تا پایان سال به عددی بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بازار سرمایه برسیم.

عشقی تصریح کرد: این سازمان بر اساس ماده ۲ قانون اوراق بازار اوراق بهادار وظایفی دارد. به‌طور کلی هدف سازمان بورس، حمایت از حقوق سهامداران و ساماندهی، حفظ و توسعه بازار سرمایه است. در دو سال اخیر، یکی از راهبردهای جدی ما توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بود که در این حیطه سعی کردیم به طراحی و راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بپردازیم.

ابزارهای تامین مالی بازار مسکن

عشقی در خصوص ابزارهای تامین مالی بازار مسکن اظهار کرد: یکی از ابزارها، ابزارهای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است. معتقدیم سهم ابزارهای تامین مالی در بازار مسکن بسیار کمرنگ است و باید در این حوزه بیشتر تلاش کرد. در بخش اول فعالیت‌مان، صندوق‌های املاک و مستغلات را تعریف و راه‌اندازی کردیم و صندوق‌های متعددی هم در دست راه‌اندازی است. بخش دوم فعالیت ما کمک به هدایت منابع به سمت تولید مسکن است که این هدف را با ابزار سلف مسکن محقق می‌کنیم.

وی ادامه داد: این اوراق به مراحل نهایی رسیده و نظرخواهی از تمام ذی‌نفعان انجام شده و دستورالعمل اوراق سلف مسکن به‌زودی نهایی خواهد شد و از طریق این ابزار خواهیم توانست منابع را به‌طور مستقیم به سمت تولید مسکن هدایت کنیم. با توجه به مذاکراتی که با ذی‌نفعان این حوزه و انبوه‌سازان داشتیم، استقبال خوبی هم از این ابزار صورت خواهد گرفت.رئیس سازمان بورس ادامه داد: بحث بعدی افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران است.

زمانی که با اوج مراجعه مردم به نهادهای مالی مواجه بودیم، سبدگردان‌ها و کارگزاری‌ها نتوانستند خدمات لازم را به‌موقع به سرمایه‌گذاران ارائه کنند و صف‌های طویلی در کارگزاری‌ها شکل گرفت. البته با توسعه سامانه‌های الکترونیکی این مشکل برطرف شد.

عشقی با بیان اینکه انحصاری در نهادهای مالی ایجاد شده بود که بعضا تا ۱۳ سال مجوز جدیدی در حوزه آن نهاد مالی ارائه نشده بود، افزود: در دو سال گذشته بالغ بر ۲۰۶ نهاد مالی اعم از کارگزاری، سبدگردان، صندوق سرمایه‌گذاری و… مجوز دریافت کرده‌اند. جهت‌گیری کلی ما هم به این سمت بوده که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را ترویج کنیم.

وی افزود: مانده دارایی صندوق‌های سهامی از ۴۵ هزار میلیارد تومان به بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده؛ دارایی تحت مدیریت سبدگردان‌ها نیز از ۴۵ هزار میلیارد تومان به بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این نشان‌دهنده آن است که نقش نهادهای مالی در بازار سرمایه در حال افزایش است. ما انحصارها را شکستیم و قفل مجوز صدور نهادهای مالی شکسته شد.

در دو سال گذشته بالغ بر ۱۰ مجوز کارگزاری صادر شده و همه این مجوزها از طریق درگاه ملی صدور مجوزها صادر شده است. سازمان بورس به عنوان یکی از سازمان‌های پیشگام در این حوزه، صدور مجوزها را به این درگاه منتقل کرده است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا