کد خبر: 0307981530
اقتصادبازارها و خدمات مالیروزنامه

خریداران دلار در نیمه نخست سال ۹۸، بازندگان بزرگ بازارهای مالی

خریداران دلار در نیمه نخست سال ۹۸ جزو بازندگان بزرگ بازارهای مالی بوده‌اند که علاوه بر زیان حدود ۱۲ درصدی فرصت سرمایه‌گذاری در سایر بازارها را نیز از دست دادند.

دلار در سال ۹۸ جذابیت خود به عنوان محل سرمایه‌گذاری را از دست داد به طوری که مقایسه آن با سایر بازارهای موازی نشان می‌دهد خریداران دلار در سال ۹۸ نه تنها سود نکرده‌اند بلکه زیان ۱۱.۹ درصدی را نیز در کارنامه سرمایه‌گذاری خود به ثبت رسانده‌اند.
نرخ دلار در نخستین روز معاملاتی سال ۹۸ یعنی ۵ فروردین ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بود، در حالی که در آخرین روز فصل تابستان (۳۱ شهریور) به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت.
در واقع، قیمت دلار در پایان نیمه نخست سال ۹۸ در مقایسه با ابتدای معاملات امسال حدود یک هزار و ۵۵۰ تومان (معادل ۱۱.۹ درصد) افت کرده است.
در نیمه نخست امسال بالاترین نرخ دلار در روز ۱۹ اردیبهشت بود که طی آن قیمت ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان به ثبت رسید.
کمترین قیمت نیز مربوط به ۵ شهریور با نرخ ۱۱ هزار و ۱۰۰ در صرافی های بانکی بود. البته در این روز به دلیل برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش بیشتر نرخ ارز، دلالان در خیابان فردوسی دلار را به قیمت‌های پایین‌تر مانند ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان نیز به فروش می‌رساندند.
خریداران دلار در نیمه نخست سال ۹۸، بازندگان بزرگ بازارهای مالی
خریداران دلار در نیمه نخست سال ۹۸، بازندگان بزرگ بازارهای مالی

مهار بازار ارز توسط دولت

به اعتقاد فعالان بازار ارز، دولت و بانک مرکزی اکنون بر بازار ارز مسلط هستند و دلالان نمی‌توانند مانند گذشته در آن جولان دهند. در ماه‌های اخیر دولت و بانک مرکزی توانسته‌اند تلاطمات بازار ارز را کنترل کرده و این بازار را به ثبات برسانند.

در واقع تلاش شده است که از طریق کنترل عرضه و تقاضا، بازار ارز از حالت هیجانی خارج شده و به ثبات برسد، بر این اساس روند ورود و عرضه ارز افزایش یافته، این در حالی است که میزان تقاضا کاهش یافته است.
رییس کل بانک مرکزی در این باره می‌گوید: پس از گذر از آثار تحریم های ظالمانه در دو سال اخیر، به شرایطی رسیده‌ایم که با ایجاد ثبات در بازار ارز، در مسیری قرار داریم که شاخص‌های کلان اقتصادی کشور رو به بهبود است.
«عبدالناصر همتی» افزود: دخالت بانک مرکزی بر نرخ ها نیست بلکه عرضه و تقاضا بیشتر مورد توجه بانک مرکزی قرار دارد به این منظور سفته‌بازی‌ها کنترل شده و در حاشیه بازار کمتر به چشم می‌خورد.

آرامش بازار ارز در غیاب دلالان

بررسی‌های میدانی از بازار ارز در خیابان فردوسی نیز نشان می‌دهد بخشی از دلالانی که در سال گذشته در پی نوسانات بازار ارز وارد این بازار شده بودند، به تدریج این بازار را ترک کرده‌اند.

اکنون تلاطم و نوسان از بازار ارز رخت بربسته و تعادل و ثبات حاکم شده است. مشتریان ارز اکنون یا خریداران واقعی هستند که برای سفر خارجی به ارز نیاز دارند و یا قدیمی‌های بازار به شمار می‌روند که با کسب نوسان‌های جزیی در حال تامین معیشت خود هستند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا