کد خبر: 07060198806
انرژیجهانروزنامه

خشم مردم انگلیس در پی گرانی برق

مردم انگلیس از افزایش قیمت برق در این کشور بسیار عصبانی هستند و پویش های مردمی برای پرداخت نکردن صورتحساب‌های برق به‌راه افتاده‌است.

درماه اکتبر( مهر) صورتحساب های برق درمقایسه با ماه آوریل (فرودین) افزایش ۸۰ درصدی خواهند یافت و این به معنای سه‌برابر شدن قیمت برق ظرف یکسال است.

دهها هزار انگلیسی تهدید کرده‌اند این صورتحسابها را پرداخت نمی‌کنند. اغلب مردم انگلیس به دلیل افزایش قیمت برق مجبور شده‌اند بیشتر مراقب مصارف روزانه خود باشند.

چراغ های اضافی را مرتب خاموش می‌کنند. کمتر از آب جوش استفاده می‌کنند. کمتر تلویزیون می‌بینند و مواردی از این قبیل برای هرچه کمتر مصرف کردن برق.

از جمله این مردم خانم «آن ویویان»است. او قبلا قاضی بوده و به علت ابتلا به بیماری استحاله عضلانی توان کارکردن را به کلی ازدست داده و با کمک های سازمان تأمین اجتماعی زندگی خود را می‌گذراند.

کمک هایی که سه سال است افزایش نیافته‌اند. همسر او کارمند دانشگاه است و ماهانه هزار پوند (۱۲۰۰ یورو) حقوق می‌گیرد.

حقوقی که درسال جدید با فاصله زیاد با افزایش نرخ تورم فقط ۱.۵درصد افزایش یافته است. درعوض صورتحساب ماهانه برق و گاز آنها در ماه آوریل افزایشی چشمگیر از ۸۲ به ۱۴۵ پوند یافت.

آنها می‌گویند: «در ابتدای سال ما ثروتمند نبودیم اما بهرحال می‌گذشت. اما درحال حاضر زندگیمان آب رفته.» ۶۳ پوند افزایش قیمت صورتحساب برق و گاز تغییر قابل توجهی در زندگی روزمره آنها به وجود می‌آورد.

کمی قبل از تابستان برادر شوهر خانم «ویویان» در شهری دیگراز دنیا می‌رود. او از پس تأمین هزینه بلیط قطار برای شرکت در مراسم تدفین برادر شوهرش برنمی‌آید.

۱۲۸ پوند قیمت بلیط قطار دقیقا به اندازه دوماه افزایش قیمت برق است.این وضعیت سخت زندگی در انگلستان تازه آغاز کار است.

بنابر اعلام روز جمعه ۲۶ اوت (۴شهریور) دفترگاز و برق انگلیس که مسئول تنظیم قیمتها دراین کشور است از ماه اکتبر رشد ۸۰درصدی دراین صورت حسابها اعمال می‌شود.

افزایش قیمت ها طی یکسال گذشته چندین‌بار رخ‌داده است و این میزان برای سطح زندگی متوسط در انگلیس بسیار زیاد است. در اکتبر ۲۰۲۱(مهر۱۴۰۰) حداکثر سقف صورتحساب سالانه برق و گاز۱۲۷۷ پوند بوده‌است.

درماه آوریل۲۰۲۲ (فرودین ۱۴۰۱) این رقم به۱۹۷۱ پوند رسید. دراکتبر ۲۰۲۲ (مهر۱۴۰۱) این رقم به ۳۵۴۹ پوند خواهدرسید. این یعنی سه برابرشدن صورتحساب در یکسال. اوضاع از این هم بدتر خواهد‌شد.

براساس برآورد نهادهای‌مسئول این رقم ها در ماه های ژانویه و آوریل ۲۰۲۳ (دی۱۴۰۱و فروردین۱۴۰۲) به ترتیب به ۵۳۸۶ و ۶۶۱۶ پوند درسال خواهند رسید.

این یعنی ۵ برابر شدن صورتحساب ها ظرف ۱۸ ماه. در انگلستان برنامه سپر تعرفه‌ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر وجود ندارد.

در ماه مه (اردیبهشت) دولت یک کمک ۱۴ میلیارد پوندی به این منظور تصویب کرد؛ اما این کمک‌ها تنها ۴۷درصد ازافزایش صورتحسابها را پوشش می‌دهد. این موارد خشم مردم انگلیس را برانگیخته است.

در تمامی اماکن و ایستگاه های اتوبوس اعلامیه‌هایی در اعترض به این وضعیت منتشر و روی آنها نوشته شده‌است: «صورتحساب های برق و گاز خود را پرداخت نکنید.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا