کد خبر: 280303163131
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

خط شکنی مبارکه

مسعود شریعت زاده

همه تولیدکنندگان بر این نکته واقف هستند که در حال حاضر، بحث اصلی کشور، چالش انرژی است و این چالش صرفا بر روی برق متمرکز نیست؛ بلکه بر روی گاز طبیعی نیز در سطح کشور دچارمشکل هستیم و در فصول سرد سال، تامین برق و گاز با مشکلات جدی و محدودیت‌های سنگینی مواجه است.

عصراقتصاد: کشور امروز حدود ۱۶ تا ۱۷ هزارمگاوات کسری برق دارد که برای ایجاد نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی، حدود ۴.۲۵ میلیارد دلار هزینه لازم است این در حالی است که بنا بر نظر کارشناسان با قطعی برق سالانه ۲ میلیارد دلار ضرر و زیان فقط به ۳ یا ۴ شرکت بزرگ فولادی وارد می‌شودو ضرر و زیان فولادی ها تنها در یک سال ۶ میلیارد دلار برآورد شد.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا با این ضر رو زیان و یا به عبارت بهتر عدم نفع عملا نه تنها از درآمد عظیم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی سالانه محروم می شویم بلکه اگر به این عدد بزرگ ضرر و زیان سایر بخش های مختلف و مرتبط با این صنعت چون خودرو سازی؛ ساخت و ساز و… نیز اضافه کنیم به اعداد و ارقام بسیار بزرگی در تولید ناخالص داخلی می رسیم.

این کوتاه نگری و عدم آینده نگری عملا از سال ۱۳۹۰ با فسخ اجباری قرار داد ساخت نیروگاه از سوی غول های فولادی مانند فولاد مبارکه در آن سالها از سوی وزارت نیرو آغاز شد. در همان سال، وزارت نیرو اعلام کرد که فولاد مبارکه به هر میزان برقی که نیاز داشته باشد، این وزارتخانه آن را تامین خواهد کرد؛ بر همین اساس بود که با توجه به اینکه این قرارداد امضا هم شده بود، احداث نیروگاه عملیاتی نشد و فرصت از دست رفت.

به این ترتیب صنعت فولاد درسال ۱۴۰۰ با تعطیلی ها و زیان های ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی روزانه مواجه شد. در ان سال دیماند برق مصرفی شرکت فولاد مبارکه بیش ازهزار مگاوات بود و درحدود ۲۵درصد انرژی الکتریکی توسط نیروگاه داخلی فولاد مبارکه تولید شده و ۷۵درصد نیاز باقیمانده از طریق خرید از شبکه سراسری، بازار بورس برق و نیروگاه‌های خصوصی در قالب قراردادهای دو جانبه خریداری می‌شد.

در چنین شرایطی بود که فولاد به جای انتظار برای ثبت زیان ها سنگین در سر فصل های حسابداری خود در اقدامی هوشمندانه و در راستای مسئولیت های اجتماعی و محاسبات دقیق با دورویکرد مدیریت و بهره وری انرژی و احداث نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید برق به کمک دولت آمد تا در کنار همراهی با دولت و جلوگیری از خاموشی های مکرر و تسری قطعی های برق به مصارف خانگی، نجات صنعت فولاد، حفظ بازارهای جهانی، تامین بازار فولاد داخل و… نیز محقق شود.

جزییات طرح فولاد مبارکه برای تأمین برق

فولاد مبارکه از یک سو با افزایش راندمان نیروگاه فولاد مبارکه به نحوی که راندمان این نیروگاه از ۳۰ به ۳۶ درصد افزایش یافت ظرفیت تولیدی خود را بالا برد و در گام بلند بعدی به مثابه یک خط شکن با ورود به عرصه سرمایه گذاری و تولید انرژی پاک در جهت افزایش ظرفیت تولید برق کشور حرکت سریع خود را آغاز کرد.

مبارکه در مراحل عملیاتی ساخت یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه بادی کشور ورود کرد که با اتمام آن می‌تواند بخش بزرگی از برقی که برای تولید انواع ورق‌های فولادی نیاز دارد را به صورت خودتأمین تولید کند. هم‌چنین نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه یکی از سریع‌ترین رکوردها برای زمان احداث را به خود اختصاص داده و در طی ۱۶ ماه به مراحل پایانی ساخت و زمان بهره‌برداری خود نزدیک شده است.

در صورت اتمام ساخت این نیروگاه، فولاد مبارکه می‌تواند ۹۱۴ مگاوات از برق موردنیازش را از این نیروگاه سیکل ترکیبی تأمین کند. نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه، از توربین کلاس F بهره‌مند است که راندمانی بالا داشته و از نظر مصارف آب و انرژی بسیار بهینه و کم‌مصرف به شمار می‌رود. به این ترتیب با اتمام احداث این نیروگاه، فولاد مبارکه رکورد سریع‌ترین زمان ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور را از آن خود می‌کند.

در مجموع امروز و پس از تنها ۱۶ ماه، نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه، با پیشرفت ۹۸ درصدی در حال گذراندن تست‌های نهایی برای راه‌اندازی است. زمانی که در مورد احداث یک نیروگاه یک رکورد محسوب می شود.

همچنینن گفتنی است در ۶ بهمن ۱۴۰۱ آیین عملیات اجرایی احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شد.

میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهوری در این باره گفته بود: «فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است که به همین خاطر از این شرکت برای برداشتن این گام بلند تقدیر می‌کنیم. محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) نیز در این باره گفته بود: فولاد مبارکه با خط‌ شکنی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ۶۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات از طریق انرژی بادی تولید می‌کند.

طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه نیزدر توصیف آثارمثبت این طرح نیز خاطر نشان کرده بود: با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، از تولید ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری می‌شود.

این اقدامات در کنار راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند کنترل و پایش مصرف برق در شرکت و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گام مؤثری در حل مشکل زیرساخت انرژی کشوربه شمار میرود و فولاد مبارکه را می تواند به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در تامین برق به شمار اورد. فولاد مبارکه با این اقدام عملا ریسک تامین انرزی را به زودی صفر خواهد کرد و خواهد توانست با قدرت و قوت بیشتری در بازارهای هدف موقعیت خود را تثبیت کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا