کد خبر: 301102152350
اقتصادبازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

خودرویی که از استرالیا و آفریقا به کشور آمد/ تی ۹ محصول جدید کرمان موتور چقدر ایمن است؟

اواخر هفته گذشته شرکت کرمان موتور فروش محصول جدید خود یعنی پیکاپ تی ۹ را با قیمت یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان آغاز کرد. این محصول در بازار چین از قیمت ۳۴ هزار و ۲۵۰ دلار تا ۳۸ هزار و ۶۰۰ دلار برای دو تیپ به فروش می رسد.

با چشم پوشی از مباحث قیمت گذاری و فروش تی ۹ در بازار کشور به بررسی فنی این خودرو در بازارهای جهانی و مقایسه آن با داخل کشور می پردازیم:

تی ۹ چقدر ایمن است؟

به گزارش عصر اقتصاد، شرکت خودروسازی جک با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات خود تی ۹ را طراحی و تولید کرده است. این خودرو روی پلتفرم نسل سوم ال سی وی خودروسازی جک تولید شده است.

شرکت خودروسازی جک بسته به بازارهای هدف خود در استرالیا و آفریقا جنوبی پیشرانه های متعددی طراحی کرده است. این خودرو در بازارهای مذکور با دو پیشرانه بنزینی و دو موتور دیزلی عرضه می شود؛ این خودرو بزودی با پیشرانه های پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی نیز راهی بازار خواهد شد.

شرکت خودروسازی جک برای این پیکاپ از دو دیفرانسیل و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت زد اف استفاده کرده است. جک تی ۹ به سه حالت رانندگی: اقتصادی، نرمال و اسپرت مجهز است. اما علیرغم ابعاد بزرگ این خودرو و ظاهر آفرودی آن خبری از حالت های ویژه آفرودنوردی مانند گل و لای، شیار، شن و ماسه وجود ندارد.

فقدان این سه حالت آفرود نوردی در خودرو مذکور می تواند حس اطمینان به حرکت در خارج جاده به این پیکاپ را کاهش دهد. بنابراین مشتریان داخل کشور نباید انتظار آفرودنوردی قابل توجهی از آن را داشت، چرا که با فقدان سه حالت مذکور تی ۹ نیز مانند تی ۸ قابلیت مناسبی در آفرودنوردی را نخواهد داشت.

مشتریان تی ۹ در استرالیا مدعی شدند که این خودرو با حالت رانندگی نرمال عملکرد قابل قبولی در مسیرهای غیر آفرودی دارد، اما زمان انتخاب وضعیت اسپرت برای رانندگی تغییر ملموسی حس نمی شود. بنابراین چالش مذکور برای مشتریان داخل بازار کشور نیز وجود خواهد داشت.

مهندس شرکت خودروسازی جک از فناوری های ایمنی فعال و غیرفعال برای پیکاپ تی ۹ استفاده کردند، اما تا کنون این خودرو مورد ارزیابی تست تصادف مستقل جهت رتبه بندی ایمنی قرار نگرفته است. مدیران خودروسازی جک به رسانه های استرالیایی گفتند اگر تی ۹ در آزمایش «ای ان کپ» قرار بگیرد احتمالا موفق به کسب پنج ستاره ایمنی خواهد شد.

تی ۹ در بازارهای جهانی سیستم های ایمنی مانند کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی راننده، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو و نقطه کور و غیره مجهز است. پیکاپ تی ۹ در بازارهای جهانی با هفت ایربگ عرضه مشتریان می شود، اما در بازار داخل کشور این خودرو شش ایربگ خواهد دارد. حال مشخص نیست که این تفاوت ایربگ برای کاهش قیمت این محصول بوده یا سفارش شرکت کرمان موتور است.

کیفیت کابین این خودرو چگونه است؟

رسانه های استرالیایی مدعی شدند که این خودرو در بازار کشورشان با کیفیت آسفالت استاندارد تقریبا سر و صدا اضافی ندارد. جک سعی کرده از مواد پلاستیکی نرم برای قطعات مهم کابین مانند داشبورد، زیرآرنجی، دستگیره های در و کنسول استفاده کند. در داخل کابین مهم ترین ویژگی این خودرو نمایشگر ۱۰.۴ اینچی است که گزارش های در خصوص عملکرد با تاخیر آن در بازارهای جهانی اعلام شده است. اما ارگونومی و طراحی صندلی ها توام با در نظر داشتن فضای مناسب قابل توجه است.

عملکرد سیستم تعلیق چگونه است؟

براساس اطلاعات منتشر شده از استرالیا، عملکرد سیستم تعلیق جلو تی ۹ به دلیل وجود تعلیق مستقل دو جناغی با فنرهای مارپیچ قابل قبول بوده است. اما در سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و بیشتر از آن لرزش و نویز اضافه از سیستم تعلیق عقب در کابین حس شده است. هرچند جمع بندی کلی استرالیایی ها در قیاس با سایر پیکاپ های جک کابین بی صدا برای تی ۹ بوده است، اما باید منتظر بود و دید که عملکرد این خودرو در بازار کشور چگونه خواهد بود.

صفر تاصد جک تی ۹ چقدر بوده است؟

رسانه های استرالیایی جک تی ۹ را مورد تست سرعت قرار داده بودند، تی ۹ با یک موتور چهار سیلندر توربو دیزل به حجم دو لیتر توانسته بود از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را طی مدت زمان ۱۷.۵ ثانیه ثبت کند. همچنین مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۴ لیتر اعلام شده است. قابل توجه اینجاست که تاکنون هیچ رقم رسمی برای شتاب صفر تا صد این خودرو اعلام نشده است.

جک تی ۹ ارزش خرید دارد؟

در بازارهای استرالیا و آفریقای جنوبی جک تی ۹ را با ایسوزو دی-مکس و تویوتا هایلوکس مقایسه می کنند، در حالت کلی نظرات براین اساس که از نظر کیفیت و قوای فنی جک تی ۹ حرفی برای گفتن ندارد، اما در قیمت می تواند رقیب جدی برای دو پیکاپ ژاپنی مذکور باشد.

جک تی ۹ در کشور چگونه خواهد بود؟

باتوجه به اینکه جک تی ۹ پیکاپی است که برای بازارهای آفریقای جنوبی و استرالیا طراحی و تولید شده است، نباید انتظار عملکرد مشابه دو بازار مذکور در کشور را برای این خودرو داشت. چرا که خاورمیانه دارای سوخت کم کیفیت تر نسبت به استرالیا و آفریقای جنوبی است، از سوی در زمان طراحی و تولید سیستم های این خودرو به ویژه تعلیق و فرمان شرایط جاده ای بهتر از وضعیت جاده ای کشور مد نظر بوده است. بنابراین استهلاک موتور، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو در کشور بیشتر خواهد بود.

از سوی باتوجه به نقاط ضعف تی ۹ در آفرودنوردی مشتریان داخل کشور نباید انتظار عملکرد مانند تویوتا هایلوکس یا ایسوزو دی-مکس را از این خودرو داشته باشند. همچنین باید اشاره داشت ایمنی این خودرو با در نظر داشتن ابعاد و اندازه کابین آن هنوز مورد تایید بازار استرالیا نیست.

فقدان محصولات پیکاپ و اس یو وی قطعا سبب اقبال برای تی ۹ در بازار خواهد بود، این مورد را نباید به حساب کیفیت یا ارائه خدمات از سوی شرکت کرمان موتور در زمان عرضه این خودرو عنوان کرد. چرا که بازار خودرو کشور ما هنوز یک بازار سرمایه ای است و خودرو به عنوان کالای مصرفی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا